Hej, Jeg har siden 2016 kørt en enkeltmandsvirksomhed (VSO) som IT-konsulent. Det bogførings- og regnskabsmæssige i det er ret enkelt; en faktura til mit konsulenthus en gang om måneden, internetabonnement betalt af firmaet, af og til lidt indkøb af IT-udstyr og kurser. Kørepenge de første 60 dage af en ny kontrakt. En overførsel hver måned fra firmaet til mig selv (topskattegrænse), og en mindre overførsel til min medhjælpende ægtefælle. Og det er egentlig det. Omsætningen ligger omkring en million. Jeg har mit eget timeregnskab i sheets, og jeg har, siden jeg startede, kørt bogføring i Dinero. Jeg betaler også en revisor for at udarbejde årsregnskab. Hun har også giver gode råd, især i starten, men nu kører det ret meget på skinner. Nu har jeg så fået den tanke, om jeg måske burde spare de årlige over 10.000 kroner til Dinero og til revisor. Regnskab kunne jeg vel køre i et regneark, og regnskab kunne jeg sikkert også selv finde ud af ved at kigge på diverse vejledninger og på tidligere årsregnskaber. Er der andre, der har erfaring med at køre det hele selv? Er der krav, man skal være opmærksomme på? Gode grunde til, at det ville være en dum idé -- praktiske eller juridiske? PFT og godt nytår :) |
Revisor kan du sagtens undvære hvis du ved nok selv, men excel opfylder slet ikke bogføringsloven og vil give skat en motorvej til at forkaste dine tal, og sætte din skat efter vurdering https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/excel-er-ikke-godt-som-regnskabsprogram.html
Om du ved nok selv til at føre alt uden revisor, kan jeg ikke vide - måske. Måske vil du opleve skat forkaste fradrag for kurser, og må jeg spørger dig, om du f.eks ved, at du ikke har fradrag for et evt års/månedsgebyr til banken - og sådan kunne der være mange ting, hvor en kyndig kunne spare dig tid og penge
Forsæt for himlens skyld med et godt regnskabsprogram - dertil kommer jo, at med omsætning over 300.000 hører du under de som omfattes om krav om digitalt regnskabsprogram inden for kort tid - https://johnhannover.blogspot.com/2022/09/digital-bogfring.html
Godt Nytår
John Hannover