Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønsumsafgift

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et firma der sælger momsfrie ydelser.

Jeg skal derfor betale lønsumsafgift 

Men de varer jeg sælger betaler jeg moms af.

Det virker lidt skørt synes jeg, men sådan er det åbenbart.

For mig at se er det en form for ekstraskat eller har jeg bare overset det rimelige i det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:

Jeg har et firma der sælger momsfrie ydelser.

Jeg skal derfor betale lønsumsafgift 

Men de varer jeg sælger betaler jeg moms af.

Det virker lidt skørt synes jeg, men sådan er det åbenbart.

For mig at se er det en form for ekstraskat eller har jeg bare overset det rimelige i det?



Du kan jo spørge dig selv, om du ville bytte lønsum om med fuld moms = lægge moms på alle dine indtægter. Det er helt korrekt, at ved lønsum har man ikke momsfradrag for sine køb, mod en langt mindre dyr lønsumsordning (afhængig af ordning ca 4% på overskud alene - skulle du lægge moms på var det 25% - ikke på overskud, men på hele dit salg - mod så at have momsfradrag for udgifter )

Jeg kan ikke se nogen ekstra skat i det som sådan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er nok også bare mig der er for uvidende og ikke lige kan gennemskue det med momsen.

Selvom man jo kan sige, at hvis jeg sænkede min salgspris og så lagde moms på mine ydelser, ville de jo delvist ophæve hinanden.

Samt at mine kunder kunne bruge momsen i deres regnskab.

Men nok stadig billigere at betale lønsum.

Min revisor regner lønsum af lønudgifter.

Kan man nøjes med at gøre det af overskud, som er mindre end lønudgifter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:
Kan man nøjes med at gøre det af overskud, som er mindre end lønudgifter?
nej - lønsum er af lønnen TILLAGT overskud/underskud i firmaet og ja, med mindre du køber varer og sælger varer til samme pris - så moms udligner hinanden, er din mulighed givet billigere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Helt officielt er Moms og Lønsumafgift ikke en skat - og det bliver også sådan behandlet os Skattestyrelsen (gad vide hvorfor det så hedder Skattestyrelsen).

Jeg har flere gange haft skældud fra medarbejdere hos Skattestyrelsen om at Moms ikke er Skat. Nej, nej, det er det ikke! Skat er noget der beregnes over hvad du tjener, det har intet med Moms at gøre.
For dødelige mennesker er det dog hip som hap: det er noget der skal betales til staten. Det er noget jeg kalder Skat eller skjult skat. Så jeg kan godt forstå at du kalder det en form for ekstraskat.

Albert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

albert@computernoerderne.dk:

Helt officielt er Moms og Lønsumafgift ikke en skat - og det bliver også sådan behandlet os Skattestyrelsen (gad vide hvorfor det så hedder Skattestyrelsen).

Jeg har flere gange haft skældud fra medarbejdere hos Skattestyrelsen om at Moms ikke er Skat. Nej, nej, det er det ikke! Skat er noget der beregnes over hvad du tjener, det har intet med Moms at gøre.
For dødelige mennesker er det dog hip som hap: det er noget der skal betales til staten. Det er noget jeg kalder Skat eller skjult skat. Så jeg kan godt forstå at du kalder det en form for ekstraskat.

Albert

 

Moms ER en skat/afgift på FORBRUGERNE OG de FIRMAER der ikke er momsregistrerede - men ikke for momsregistrede som jo får hele momsen de betaler retur og blot opkræver fra forbrugerne - så det er skam en skat(eller afgift), bare ikke på momsregistrerede

Det er ret godt, for ellers skulle momsregistrerede betaler skat af deres nettomoms :) 

Lønsum kan nok bedre sammenlignes med skat vil jeg mene hvis det endeligt skal være - begge er afgifter og ender i samme kasse ja

Systemet er ret ens i hele verden med meget få undtagelser 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok det jeg ikke forstår.

At jeg skal betale moms når jeg firma 2 køber den af firma 1 og ikke skal tage moms af firma 3 jeg sælger til.

Firmaet jeg sælger til bruger ydelsen i firmaet og sælger den ikke videre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:

Det er nok det jeg ikke forstår.

At jeg skal betale moms når jeg firma 2 køber den af firma 1 og ikke skal tage moms af firma 3 jeg sælger til.

Firmaet jeg sælger til bruger ydelsen i firmaet og sælger den ikke videre.

Alle der ikke er momsregistrerede betaler jo moms, men slipper så for selv at opkræve moms fra deres kunder

HAR du momspligtig aktivitet så har du momsfradrag for den del, men har du ikke momspligtig aktivitet, så lægger du jo ikke moms på det du fakturer/sælger ydelsen til. Din kunde betaler derfor ikke moms fra dig. Du har så ikke momsfradrag for evt udgifter.


De ting hænger 100% sammen KUN momsfradrag hvis du er momsregistreret og kun hvis du bruger vare/ydelse til momspligtig aktivitet.

Jeg kan så godt være lidt nervøs ved OM du er 100% klar på, at den ydelse du sælger - ikke er momspligtig for dig - men det er en anden sag. Der er ikke så mange ydelser - ud over taxi, forsikring og bank, som man generelt sælger til andre virksomheden, der ikke ofte vil være momspligtig aktivitet - momsfri ydelser som massage osv vil kun i meget specielle fald give firmaer der køber det, fradrag overhovedet, men det er jo en anden sag, som du sikkert har check på.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er inden for denne gruppe:

 

Virksomheder, der sælger momsfrie ydelser, og som skal registreres for lønsumsafgift, er fx læger, tandlæger, fysioterapeuter og alternative behandlere, psykologer, banker og taxavognmænd. 

Jeg forstår... men i dette tilfælde sælger jeg et produkt til et firma incl. en ydelse som består af en medarbejder der kommer ud og udfører en opgave på virksomheden ved brug af det produkt jeg har solgt dem.

Ja jeg kunne så sikkert bare lægge moms på...det er jeg ikke helt klar over om jeg må.

men hvis jeg gør så går kunden jo nok til en der er billigere, selvom de måske kan trække momsen fra.

Det jeg ikke forstår, er at det lige er hos mig momsen forsvinder og ikke i første led.

Hvis jeg blev tvunget til moms, så gjorde mine konkurrenter også.

Som det er nu har konkurrenten måske en anden momsydelse i firmaet, hvor han kan modregne momsen fra indkøb.

Det er mit firma for lille til. Jeg har ikke momsydelser.

ja jeg beklager....men jeg er ny i firma regi og bliver snart hver måned overrasket over nye ting og udgifter.

kan godt forstå hvis nogen selvstændige bliver lidt trætte undervejs :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

elbilen:
i dette tilfælde sælger jeg et produkt til et firma incl. en ydelse som består af en medarbejder der kommer ud og udfører en opgave på virksomheden ved brug af det produkt jeg har solgt dem

Du siger ydelse og så følger det hovedydelsen og er den momsfri og du er sikker på det, så er det som er tilknyttet også momsfrit

Hvis det din medarbejder leverer eller det var en vare, som så ville være momspligtig, så var du forpligtet til at momsregistre dig, og så var der momsfradrag for dine køb af præcis den vare, og du havde pligt til at lægge moms på den vare også - Det er ikke frit valg, du må slet ikke sælge noget momspligtigt under den gruppe du nævner


elbilen:
men hvis jeg gør så går kunden jo nok til en der er billigere, selvom de måske kan trække momsen fra.
du forstår slet ikke moms frygter jeg. Kunden er HELT græsk katolsk ligeglad med om du lægger moms på det er IKKE en udgift for en momsregistreret - det er fradrag fuldt ud i moms

elbilen:

Hvis jeg blev tvunget til moms, så gjorde mine konkurrenter også.

Som det er nu har konkurrenten måske en anden momsydelse i firmaet, hvor han kan modregne momsen fra indkøb. 



Vrøvl - du forstår ikke moms stadigt. Din kunde er 100% ligeglad med om du eller dine konkurrenter lægger moms på - det eneste en momsregistreret er interesseret i, er prisen uden moms.

Har nogen konkurrent en momsydelse (som jeg tror du også har og så kommer du af med dobbelt op moms på alt salg af den type) så er det helt samme for dig for samme ydelse, så SKAL du også momsregistreres - og har fradrag for moms af køb og skal lægge moms på salg

Det er altid sådan at momsfradrag hænger 100% sammen med salgsmoms på samme vare/ydelse.
Det stopper ikke som sådan i andet led. Hvis en momsregistreret virksomhed sælger en vare med moms til en anden momsregistreret, og denne sælger den videre til en momsregistreret som sælger vide 10x op i momsregistret, så lægger de alle moms på samme vare i hvert nyt salg op

Det stopper først der hvor en privat eller et firma der er momsfrit kommer ind - for de sælger ikke med moms sjovt nok

Du forstår ikke moms, og det er altså farligt for dig. Jeg frygter at se dig igen herinde med en eller anden dum dyr momssag - hvor alt momsfrit kan forkastet, og så taler vi om ialt 40% af den omsætning du skal af med. Det kan give konkurs

Jeg synes du skal finde en bogholder eller revisor der kan forklare det mere pædagogisk eng jeg synes i stand til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)