Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat for begyndere ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen

Jeg er ny på Amino og relativ ny med at drive ApS i nogle år, og jeg er rimelige sikker på jeg kommer til at stille dumme spørgsmål, venligst bære over med mig, takker pænt!

Det med selskabsskat forstå jeg fortsat ikke til fulde, mon der er nogle kloge hoveder her inde som vil kunne være behjælpelige med at svare på et spørgsmål jeg har:

Lad os antage at der er et overskud på 100.000kr i selskabet, vi svarer 22% af de penge til skat når vi passere 31.december og så har vi 78.000kr tilbage i selskabet og gøre godt med, så langt så godt.

Hvis vi nu vælger og sige at jeg godt vil have udbetalt de resterende 78.000kr som løn fordi jeg har brug for pengene og betaler fuld indkomstskat af pengene (i mit tilfælde rund regnet 43% alt i alt) så kan jeg får udbetalt 44.460kr efter skat, AM Bidrag og fradrag.

Hvis jeg derimod udbetalte samtlige 100.000kr til mig selv personligt inden 31.december, så havde jeg fået flere penge mellem hænderne, 100.000kr. fratrukket 43% i lønskat samlet set = 57.000kr efter skat kontra kun de 44.460kr. altså 12.540kr mere i løn efter skat hvis blot jeg sørgede for udbetale pengene inden 31.december, kontra og lade dem stå i selskabet.

Kan man her konkludere at, hvis målet var og får udbetalt flest mulige penge til en selv fordi man har brug for pengene, betale indkomstskat af de 100.000kr så vil man ende med at får udbetalt flere penge og samtidig vil firmaets overskud på de 100.000kr gå i nul og dermed ville der ikke være nogle penge og skulle betale selskabsskat af.

Har jeg ret i regnestykket eller er jeg helt gal på den ???

Alle svar vil være MEGET værdsat!

Mange venlige hilsener
Victor
Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Victor,

Efter at have betalt selskabsskat kan du udbetale pengene som udbytte. Derved bliver den totale skat ca lig topskatten.

Så længe du ikke rammer topskattegrænsen, er det ikke en fordel at have penge penge i firmaet.

Hvis du rammer topskattegrænsen, er fordelen ved penge i firmaet, at du kan betale for fremtidige udviklingsudgifter med penge du kun har betalt 22% skat af.

Såfremt du VED der kommer en stor udgift, kan du evt hensætte penge til næste regnskabsår. Her er jeg ikke inde i reglerne, læs ring til skat.

Rune

Tilmeldt 1. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Rune,

Mange TAK skal du have for dit svar!

Nu er jeg desværre endnu mere forvirret :-(

Udbytte op til 52.900kr beskattes med 27% og det er helt fint oven i de 22% som skatten har fået, men hvad nu hvis overskud er 500.000kr ?

Jeg driver en rengøringsvirksomhed og har allerede fået udbetalt en årsløn helt til grænsen for topskatten pr slut september 2022, og jer har betalt alle driftsudgifter, løn til medarbejderne osv. og nu kan jeg se at der alligevel bliver 500.000kr tilbage i overskud pr 31.december 2022.

Jeg har ingen planer om yderigere udviklingsudgifter eller andre former for udgifter i selskabet, ergo vil der blive 500.000kr i overskud som selskabet skal betale selskabsskat af til skat.

Og nu spørger jeg sikkert dumt igen, jeg har brug for pengene privat, også de 500.000kr oven i de penge jeg allerede har fået udbetalt frem til slut september 2022, vil jeg ikke ende med flere penge på lommen rent privat efter skatten i personlig indkomst er betalt af de 500.000kr, frem for lade pengene stå i firmaet og betale 22% af de 500.000kr og så først derefter udbetale løn af de resterende 390.000kr ?

Det må da give flere penge på lommen 500.000kr minus skat, fremfor 390.000kr minus skat i personlig indkomst, eller måske ikke alligevel ?

Mit mål er, og får udbetalt flest mulige penge privat lige pt da jeg har brug for pengene, selskabet er ikke afgørende for mig da denne kører helt fint og passer sig selv, selv uden overskud på de 500.000kr nemlig, i det nye år (2023) kommer der nye penge i firmakassen og der vil igen blive genereret nyt overskud som kan bruges på udvide og udvikle og investere i selskabet mv.

Jeg er bestemt ikke imod og betale skat til staten, det er slet ikke det som det drejer sig om, men hvis prioritet er en hurtig opsparing i privatregi indenfor 2-3 år, så vil jeg ende med flere penge på lommen hvis alt overskud blev udbetalt og der blev betalt skat af personlig indkomst frem for lade pengene stå i selskabet, er det nogen lunde rigtigt ?

Det som nok forvirrer mig mest er, for eks. hvis jeg de næste 2-3 år konstant betaler selskabsskat på 22% af et overskud på 500.000kr og derefter betaler indkomstskat for resten af pengene så har jeg jo betalt 22% + de ca 43%, hvilket er væsentligt højere end hvis jeg blot betalte 43-45% i skat og fik alle pengene udbetalt ?

Mange gange TAK for svaret!

Victor




Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Victor,

Nu fik jeg set lidt mere detaljeret på det...

Hvis du betaler topskat, så betaler du maks 52.07% (topskat, bundskat samt kommuneskat). Google: data.aspx?oid=2035568

Men der skal også lige betales AM-bidrag på 8% udover de 52.07%.

Så hvis du tjener 100 kr, som der betales topskat af, så betaler du før AM-bidrag på 8%. Google: B.6 Skatteloft

92 kr tilbage

Så betaler du topskat på 52.07%

44.09 kr tilbage, som du får udbetalt.

Alternativt, virksomheden betaler 22% i selskabsskat af de 100 kr.

78 kr tilbage

Så betaler virksomheden udbytte med en udbytteskat på 42%.

45.24 kr tilbage, som du får udbetalt.

Læg mærke til at topskatten for dig kan være lavere, det kommer an på kommuneskatten.

Altså, det man bør gøre, når man tjener gode penge er følgende:

Op til topskattegrænsen, udbetal løn.

Herefter, udbetalt udbytte op til progressionsgrænse for Aktieindkomst.

Herefter give udbetaling af løn eller udbytte ca. det samme, nemlig ~45kr ved 100 kr i overskud.

Det er også en fordel at spare op til pension...

Men overvej en revisor, eller se om der kommer bedre svar her.

Rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Runes svar er 100% fint

Det er så enkelt indrettet - at topskat er ca 56% af løn og hvis du ikke hæver løn men i stedet lader stå, og betaler selskabsskat 22% først og så 42% af resten (ikke 22+42 men først 22 og så af rest 42, så rammer du de helt samme 56%. 

Tilsvarende så betaler du ca 40% alm bundskat (og am) og først 22% selskabsskat og 27% af resten gør, at du rammer de samme 40%

Det er en smart propotionalitet som Socialdemokratiet dog har sagt de vil ødelægge, ved at hæve udbytteskat høje sats til 45% hvorefter alle aktieudbytter reelt vil blive beskattet hårdere end topskat

Så ja - først løn op til topskat, og så udbytte op til 27% grænsen og så hipper som happer - gennemgået meget mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej John,

Jeg har lige været inde på saxo.com og købe 4 af dine fine letlæselige bøger og glæder mig til at komme i gang med læse dem :-) TAK fordi du har skrevet dem!

Jeg har læst jeres begge svar men desværre kan jeg ikke får det til at hænge sammen i mit regnestykke, prøv venligst og læse her nede og se om det giver mening:

En ting er helt sikker omkring den skat jeg betaler af min personlig indkomst, ud af en årsløn på 950.000kr før skat, før AM 8%, før ATP, pension betaler jeg slet ikke ind til for det ønsker jeg ikke lige pt, og når alt er trukket fra min brutto løn (AM, lønskat, ATP) på nær fradrag, så kan jeg med det samme regne ud at jeg i snit betaler 43,2% til staten og får udbetalt resten, jeg betragter AM, selve skat, ATP som noget som staten får og jeg kalder det for lønskat samlet set, jeg deler det ikke op, jeg syntes ikke det er relevant og kalde det det ene eller andet fordi det er nogle penge jeg ligesom giver væk til staten også ATP betragter jeg på samme måde, det der er relevant syntes jeg i hvert fald selv er og så kan man syntes det er underligt måske at, ud af en løn på 950.000kr / år, giver jeg til staten 43,2% og det er det jeg hæfter mig ved som jeg betaler til statskassen, og det er netop de der 43,2% som er afgørende for mig.

Års løn: +450.000

Overskud: +500.000

Løn i alt: +950.000kr minus 43,2% = 539.600

Selskabsskat: 0kr.

********************************************************

Års løn: +450.000

Overskud: +500.000

Selskabsskat: -110.000

Overskud: +390.000

Løn i alt: 840.000kr minus 42% = 487.200

**********************************************************

Min lønseddel:

Gage 100.000

ATP af løn 160,33 94,67

AM-indkomst 99.905,33

AM-bidrag 99.905,33 8% 7.992,00

A-skat (Fradrag: 7.806,00) 84.107,33 37% 31.120,00

Til udbetaling 60.793,33

Jeg betaler her 39,1% til staten og får selv resten (skattekort er genereret på baggrund af årsløn på 600.000)

Og hvis min årsløn løn stiger til 950.000 så vil trækprocenten komme op på 43,2% i snittet, det ved jeg fordi min kæreste har den løn på 950.000 og hendes skatteforhold er lige mine, hun giver i snit væk til staten 43,2% (AM 8%, skat, ATP, fradrag er på 72.000kr år) og får selv udbetalt resten.

Ser meget frem til og høre fra jer!

Victor
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

REN-VIC:
eg betragter AM, selve skat, ATP som noget som staten får og jeg kalder det for lønskat samlet set, jeg deler det ikke op, jeg syntes ikke det er relevant og kalde det det ene eller andet fordi det er nogle penge jeg ligesom giver væk til staten også ATP betragter jeg på samme måde

AM er skat - ATP er jo penge du selv får ud med rente når du bliver pensionist - staten beholder intet af det - så glem ATP

REN-VIC:
Jeg betaler her 39,1% til staten og får selv resten (skattekort er genereret på baggrund af årsløn på 600.000)

Og hvis min årsløn løn stiger til 950.000 så vil trækprocenten komme op på 43,2% i snittet, det ved jeg fordi min kæreste har den løn på 950.000 og hendes skatteforhold er lige mine, hun giver i snit væk til staten 43,2% (AM 8%, skat, ATP, fradrag er på 72.000kr år) og får selv udbetalt resten.

Ja det kan som godt se rigtigt ud at du betaler 39,1% så længe du er i bundskat (det er det jeg kaldte ca 40%)

Hvis din årsløn stiger til 950 t så betaler du 56% af alt over de ca 570 før am - så kan du bare sige:

570 t til bundskat - vi tager de 39% og du betaler ca 222 t i bundskat (og her er der så personfradrag mm der reducerer)

Dertil så fremover 950 t i løn minus de ca 570 t til bundskat = 380 t ny kroner til 56% topskat eller ca 212 t kr til topskat

Samlet skat er så 222t + 212 t eller 434 t ud af 950 t samlet 45,6% i runde tal i skat

Det ændrer ikke ved at du altid først skal hæve løn til topskattegrænsen ca 570t og så udbytte til 27% op til 57.200 kr fordi det beløb så efter selskabsskat vil forlænge din topskattegrænse, og så hæver du resten du kan som løn eller udbytte til helt samme 56% uanset hvad

For at få 57.200 kr i udbytte, skal du lade et overskud før skat på 73.300 stå - det giver dig de 57.200 du skal have i udbytte til 27% - Det forudsætter du ikke har andre aktier du bruger bundgrænsen på dog.

Drop ATP i tal og udgå alene fra ca 570.000 kr til bundskat ca 39/40% (minus bundfradrag som kun beskattes med am 8%) og al løn derover trækkes 56% i skat.

Det enkle er at du logger på skat og ændrer forskud til de tal du vil have i løn og udbytte - så ser du præcis ændringen fra nu når du trykker "beregn" og du kan bare lade være med at godkende, men du har regnemaskinen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Mange TAK for dit svar og yes det er rigtigt det med ATP som du skriver men lige nu og her er det en udgift og ikke en gevinst, jeg har hermed data direkte fra mit skattekort:


Lønindkomst, fri telefon og fri bil mv. 900.000

Før AM Bidrag: 72.000

Efter AM Bidrag: 828.000


Ligningsmæssige fradrag:

Beskæftigelsesfradrag - 43.500

Ekstra pensionsfradrag - 377

Jobfradrag - 2.700

Befordring - 39.144

Befordring i alt: - 85.721


AM Bidrag 8%: 72.000

Samlet forskudsskat, inkl. AM-bidrag, er beregnet til: 374.759,22


Hvis jeg regner rigtigt her, så betaler jeg altså 41,8% i skat snit, dvs. ud af 900.000kr beholder jeg slev 58,2% eller 525.000kr.

For så og vende tilbage til det med lad penge stå i selskabet eller hæve det hele som løn:

Års løn: +400.000

Overskud: +500.000

Selskabsskat: -110.000

Overskud: +390.000 + 400.000

Løn i alt: 790.000kr minus 41,8% = 459.700

Er det så ikke tydeligt at hvis ens mål er og hæve flest mulig penge til sig selv og gøre det inden SKAT først tager selskabsskat til sig selv af de 500.000 i overskud ?

Victor


Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det er ikke tydeligt at du skal tage max ud som løn.

din udregning på personskat er IKKE korrekt. Alt over topskatte grænsen betaler du  55,9% i skat af.

Derfor optimere du ved at tage udbytte op til grænsen. husk at du har mulighed for større udbytte hvis du er gift og ægtefællen ikke selv modtager udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

REN-VIC:
Er det så ikke tydeligt at hvis ens mål er og hæve flest mulig penge til sig selv og gøre det inden SKAT først tager selskabsskat til sig selv af de 500.000 i overskud ?
nej du har ikke forstået det, og det kan ikke forklares bedre end du har fået det
Alt over topskattegrænsen betaler du topskat af - og den kan du forbedre ved at ikke hæve det som du kan få i udbytte til 27% som løn, men betale selskabsskat og så hæve som udbytte.
Du misser helt pointet om at forlænge topskattegrænsen med 27% udbyttet

Jeg gentager gerne, få en bogholder ind over - alt andet gør det selv vil koste mere
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)