Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler og love omkring donationer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 52
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber en med juridisk baggrund kan hjælpe mig.

Jeg har et lille firma (ApS), som jeg kører i fritiden for at tjene lidt ekstra. Jeg har et normalt betalt job ved siden af, så jeg mangler ikke noget.

Her til aften blev jeg bekendt med, at enkelte personer i mit lokalsamfund (ikke personer jeg kender), har problemer med at få enderne til at nå sammen pga. de nylige prisstigninger. Det er åbenbart så slemt, at de har problemer med at få mad på bordet hver dag.

Jeg ønsker selvfølgelig at hjælpe, men jeg er i tvivl om enten jeg (mit firma) kan komme i problemer som giver - eller modtagerne, som er på offentlige ydelser, kan komme i problemer, hvis jeg bare donerer dem penge til at købe mad for?

Kan en af jer hjælpe mig med reglerne om det?

Mvh

Rasmus

https://fedttoj.dk - en samling af tøj på nettet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus:

Her til aften blev jeg bekendt med, at enkelte personer i mit lokalsamfund (ikke personer jeg kender), har problemer med at få enderne til at nå sammen pga. de nylige prisstigninger. Det er åbenbart så slemt, at de har problemer med at få mad på bordet hver dag.

Jeg ønsker selvfølgelig at hjælpe, men jeg er i tvivl om enten jeg (mit firma) kan komme i problemer som giver - eller modtagerne, som er på offentlige ydelser, kan komme i problemer, hvis jeg bare donerer dem penge til at købe mad for?


1 du kan ikke donere med fradrag i dit ApS så det skal du holde helt uden for, så det ikke ses som personligt og dermed ulovlig hævning

Det kan du kun, hvis du kan sandsynliggøre, at du får en reklameværdi som er større end udgiften, og i det du beskriver - er det klart NO-go
Du ville også skulle indberette det til skat hvis modtager er CPR som honorar

2 modtagerne vil få det som skattepligtig indkomst som vil kunne påvirke alle offentlige ydelser

-----------
Du kan donere til skattegodkendte foreninger efter faste regler som aps men her er det modtager der indberetter til skat, på dit CVR nummer Startup advise: Donationer fra firma til velgørende formål (startupadvisejh.blogspot.com) 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 52
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar - selvom det er lidt nedslående...

Om jeg kan bruge det som fradrag i virksomheden er ikke så vigtigt. Hvis vælger at give, er det det jo fordi jeg ønsker at give - ikke for at få økonomisk gevinst/fradrag.

Men jeg vil ikke kunne leve med, at en god gerning fra min side, vil kunne give problemer for modtageren.

Er der en måde hvorpå mit firma kan give - uden modtageren bliver modregnet?

Jeg går ikke ud fra, at modtagere af julehjælp og hjælp til skolestart bliver modregnet?

Jeg har undersøgt lidt om at lave en indsamling - altså ansøge det offentlig om at lave en indsamling. Vil jeg kunne gøre det derigennem?

Jeg/mit firma har tidligere doneret til indsamling til hjertestartere i byen. Er der forskel på at indsamle til det og til værdigt trængende personer?

Mvh

Rasmus

https://fedttoj.dk - en samling af tøj på nettet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus:

gevinst/fradrag.

Men jeg vil ikke kunne leve med, at en god gerning fra min side, vil kunne give problemer for modtageren.

Er der en måde hvorpå mit firma kan give - uden modtageren bliver modregnet?

nej - du må intet betale til en CPR person - uanset om det var for en ydelse eller en donation, uden at skatteindberette det

Rasmus:
Jeg har undersøgt lidt om at lave en indsamling - altså ansøge det offentlig om at lave en indsamling. Vil jeg kunne gøre det derigennem?
Nej ikke i ApS form som udgangspunkt nej

Rasmus:
Jeg/mit firma har tidligere doneret til indsamling til hjertestartere i byen. Er der forskel på at indsamle til det og til værdigt trængende personer?
nej - samme regler og det kan jo være du har trukket fra uden ret - men det kræver det er til en modtager der er skattefritaget efter skats liste - Hvis du får reklame - måske dit firmanavn på starteren, så vil jeg ikke udelukke det, det ville afhænge af om skat var enig i, det var for reklame

Først og fremmest  - gør det privat og IKKE i ApS når du ikke gør det for fradrag, så hæv løn og giv bort - men det vil nu stadigt være skattepligtigt for modtageren i alle fald og du vil være pligtig til gaveafgift

Hvis vi bare kunne betale andre med fradrag og uden skat for modtager, så ville det åbne en ladeport for snyd. Udgangspunkt er altid symetri - fradrag for betaler = skat for modtager - men du må ikke gøre noget i ApS som kunne ligne en privat hævning for at give penge bort, det giver mere end 100% skat

Det er derfor der er en LAAAANG liste fra skat over alle godkendte formål (Hjerteforeningen og hjertestartere kan givet findes på listen)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 52
Fra  eLaursen ApS Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dine svar. Jeg har lige tjekket din profil/historik, og jeg kan se, at du er rigtig god til at hjælpe folk med din kendskab til jura. Så tak for det :-)

Jeg har 2 sidste spørgsmål, som jeg håber du kan svare på:

1. Hvad er det der gør, at velgørende organisationer kan give til private personer uden konsekvenser (julehjælp osv.) ?

2. Kan et firma (som mit) donere til en privat indsamling, der er ansøgt og godkendt af det offentlige? Fradrag eller ej

Mvh

Rasmus

https://fedttoj.dk - en samling af tøj på nettet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus:

eg har 2 sidste spørgsmål, som jeg håber du kan svare på:

1. Hvad er det der gør, at velgørende organisationer kan give til private personer uden konsekvenser (julehjælp osv.) ?

2. Kan et firma (som mit) donere til en privat indsamling, der er ansøgt og godkendt af det offentlige? Fradrag eller ej

1 de er kontrollerede i hoved og rxx for at de ikke kan vælge selv hvem de giver til men de skal give helt bredt efter helt faste kriterier - det er en stor proces at blive godkendt og de må slet ikke også have en indtægt som del af deres drift som i et alm ApS. De er foreninger med bestyrelser og - jeg skal gi dig ska jeg inkl masser af rapport regler om netop regnskab og løbende regler som velgørende foreninger. De kan slet ikke sammenlignes med et alm ApS

2 En indsamlet godkendt af det offentlige vil i tilladelsen have passus om evt skattefrihed men den vil generelt altid være skattepligtig for modtageren OG i selskabsform skal man ikke gøre det, hvis det kan ses som del af privatlivet - Det er samme med crowdfunding osv - skat for modtager - og CPR personer skal man indberette betalinger til via skat/løn/honorar som momsreg virksomhed, ellers er det sort arbejde

Så skal du bare tage løn med skat og ikke fradrag. KUN foreninger på skats godkendte liste giver skattefrihed og KUN ved at det er foreningen der indberetter det på dit APS CVR nummer og ikke noget du selv tager fradrag for - Det gælder ALLE egentlige donationer

Du kan sikkert liste noget igennem uden problem som person der giver beskattede midler (trods gaveafgift men langt mindre fare for konsekvens) Som ApS skal du aldrig gøre det selv uden fradrag

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)