Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle,
Jeg oprettede i 2018 et holdingselskab sammen med et driftselskab.

Vi indskød 50.000,- med rullende kapital indskud.

Vi indskød endvidere privat 250.000,- som holdingselskabet sendte videre over i driftselskabet.

Vi har i 2020 lukket vores driftselskab og jf. egenkapitalopgørelsen i vores seneste årsopgørelse ser det ud som følger:

Egenkapital pr. 30/6 2021:
Virksomhedskapital 50.000,-
Overført resultat: -278.545,-
I alt: -228.545,-

Jeg påtænker kortsigtet at lave et gældsbrev og indskyde yderligere kapital med henblik på aktieinvestering og køb ind i et nyt selskab i 2023.

Mit spørgsmål går på om den indskudte egenkapital på 250.000,- er tabt? Eller om jeg ved positiv egenkapital kan trække beløbet ud skattefrit?
I alle vores årsopgørelse fra opstart til nu fremgår, at jeg som ejer af holdingselskabet ikke kræve mit tilgodehavende i selskabet indfriet før selskabet har mulighed at tilbagebetale dette. Endvidere at jeg vil tilføre midler for at videreføre firmaet.

Jeg er er lidt i tvivl om det kan betales sig at holde det kørende? Eller om jeg bare skal lukke det og åbne et nyt i 2023.

Håber på et par gode råd?

Vh.
JHP
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46818
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Penge du har skudt ind via lånebrev og som du skal have fået marekdsrente (ofte 5-7%) af og skattet af og selskabet have trukket fra som rentteudgift, kan du trrkke ud igen når du vil - hvis der er kontanter til det, men hvis du har indikeret du ikke trækker noget tilbage førr saleksabet er kørende med normal kapital, må du jo vente på det

Skyde nye penge ind = friske midler, forr at købe aktier er næppe klogt De penge kan du tjene på med 27/42% skat privatt, men skudt ind i selskaber er der nu 22% skat af både realiserede og ikke realiserede gevinster (lagerskat) og derefter jo ingen 27/42% før du selv har pengene i hånden, så der beskattes stigninger og udbytter jo langt hårdere end som privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jul 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:38
Tak for svaret John 👍

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)