Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 juridiske spørgsmål. Hvem ejer varen?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:54 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Tom går ned i Silvan og beder om tilbud på 30m2 fliser. Han siger at tilbud og faktura skal udskrives til sin ven Per Hansen. Tom betaler fliserne ved kassen i Silvan.

A.
Tom og Per bliver uvenner. Hvem ejer nu fliserne? Tom har betalt dem, men Pers navn står på fakturaen.

B.
Er det generelt lovligt at bede om tilbud i en anden persons navn? Kræver loven at man indhenter samtykke først?
Hvad hvis Tom vælger at betale en håndværkerregning udstedt til Per, helt uden samtykke. Kan man komme i problemer for det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Formelt ejer Per vel fliserne - men han skylder jo Tom pengene for dem og, kan han vise i retten, at at han har betalt mens fliserne er leveret til Per - så vil Per jo ellers skulle sandsynliggøre hvorfor Tom mon betalte for hans fliser.

Tom kan ikke få problem ved at betale fliserne for Per - men - han skal kradse pengene ind igen, ellers er det jo en gave med gaveafgift uden for nær familiekreds

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Formelt ejer Per vel fliserne - men han skylder jo Tom pengene for dem og, kan han vise i retten, at at han har betalt mens fliserne er leveret til Per - så vil Per jo ellers skulle sandsynliggøre hvorfor Tom mon betalte for hans fliser.

Tom kan ikke få problem ved at betale fliserne for Per - men - han skal kradse pengene ind igen, ellers er det jo en gave med gaveafgift uden for nær familiekreds

I forlængelse heraf kan man stille spørgsmålet, hvorfor Per skal faktureres, når Tom laver betalingen og udlægget?

I den forbindelse må der være et aftale forhold mellem Per og Tom, som beviser det faktuelle, og dermed at Per skylder Tom pengene for udlægget.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
I forlængelse heraf kan man stille spørgsmålet, hvorfor Per skal faktureres, når Tom laver betalingen og udlægget?
det er jo helt enkelt lovens krav for momsfradrag for køber når der laves udlæg Så SKAL den der betaler have fakturaen, så det forstår jeg ikke problemet i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:27 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
I forlængelse heraf kan man stille spørgsmålet, hvorfor Per skal faktureres, når Tom laver betalingen og udlægget?
det er jo helt enkelt lovens krav for momsfradrag for køber når der laves udlæg Så SKAL den der betaler have fakturaen, så det forstår jeg ikke problemet i

Hvis du læser afsnit to i mit svar, giver det mening?

Hvis du laver et udlæg for mig, er det med overvejende sandsynlighed, fordi vi to har aftalt, at du betaler en varer, imod at jeg betaler dig pengene efterfølgende. 

Hvorfor skulle du ellers lave et udlæg? Og dermed er der et aftaleforhold, som viser, hvem der ejer varerne, samt hvem der evt har et tilgodehavende.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
I forlængelse heraf kan man stille spørgsmålet, hvorfor Per skal faktureres, når Tom laver betalingen og udlægget?
det er jo helt enkelt lovens krav for momsfradrag for køber når der laves udlæg Så SKAL den der betaler have fakturaen, så det forstår jeg ikke problemet i

Hvis du læser afsnit to i mit svar, giver det mening?

Hvis du laver et udlæg for mig, er det med overvejende sandsynlighed, fordi vi to har aftalt, at du betaler en varer, imod at jeg betaler dig pengene efterfølgende. 

Hvorfor skulle du ellers lave et udlæg? Og dermed er der et aftaleforhold, som viser, hvem der ejer varerne, samt hvem der evt har et tilgodehavende.

jeg mener heller ikke der vil være tvivl om det er del af aftaleforhold, men spørgsmålet - hvem ejer må stadigt være, den som er faktureret og står på den momsede regning - og de er vel udleveret til denne, og så mener jeg forsat det må være op til ham der lagde ud at kræve pengene af ham der fik fliserne, men fleserne tilhører den hvis navn er på faktura. Han misligheder så aftalen og det må så kunne skulle en tur i retten desværre

Jeg tror ikke ham der bare skar imellem og lagde ud, kan kræve ejendomsforbehold som sådan i situationen 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker at det afgørende her er, hvorvidt der er tale om erhvervskøb eller privatkøb eller en kombination.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Jeg tænker at det afgørende her er, hvorvidt der er tale om erhvervskøb eller privatkøb eller en kombination.

det kan jeg så ikke se - det ændrer intet ved ejendomsret til fliserne om det er fiamer eller pviate begge to eller kombi

Problemet er ens, OM der frndes en aftale og hvis B har fået fliserne og ikke vil betale A der har betalt B´s regning, så ender det i civilt søgsmål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 18:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

I selve handlingsøjeblikket måske ikke, men Tom, som betaler, kan hvis han er erhvervsdrivende, også udstede en faktura til Per, og er dermed sidestillet med firmaet hvor fliserne var købt. Nu skal Tom bøvle med sit regnskab for en manglende kvittering, men Per skal bøvle med en civilsag for at bevise at enten flisehandleren eller tom har udstedt en falsk faktura. Gider Per ikke det, så skal Per betale fakturaen til Tom. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se det gøre forskel - Tom som har betalt kan jo ikke tage fakturaen ind i sit regnskab når den er udsted og med moms til Per. Han kan alene kræve udlæg tilbage - og hvor det skulle være lettere eller sværere at Per skal bevise ting i retten som firma - end som privat - og at det ændrer på, at hvis Per ikke gider skulle i retten med det, så skal han betale Tom - uanset firma eller privat. Det er blot om det er er to firmaer eller to personer der slås om helt samme bevisbyrde og skal via retten, hvis Per nægter at have fået fliser betalt af Tom efter aftale med Tom

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)