Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS (tidligere IVS) konventering af udlæg til egenkapital - bogføring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg har haft et IVS i årevis hvor jeg ikke har tjent nok til at opretholde driften så derfor har jeg betalt nogle udgifter selv direkte. Så som husleje.
Det har jeg f.eks. så bogført som en udgift men modposteret den på gæld til mig i balancen.

Det har efter en årrække blevet til den del og da udgiften modregnes i egen kapitalen så har jeg haft negativ egen kapital.
Så da vi skulle konventer til ApS har jeg efterfølgende valgt at ompostere det fra gæld til mig om til egenkapital indskud og indberettede det osv. til styrelsen, alt ok og det er i orden.

Min udfordring er nu at min balance og aktiver ikke er balanceret.
Pengene er jo ikke blevet "sat ind" på min bank men allerede brugt.

Nogen der har en ide om hvordan jeg skal rette det ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22

Cixxar:
Hej alle.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg har haft et IVS i årevis hvor jeg ikke har tjent nok til at opretholde driften så derfor har jeg betalt nogle udgifter selv direkte. Så som husleje.
Det har jeg f.eks. så bogført som en udgift men modposteret den på gæld til mig i balancen.

Det har efter en årrække blevet til den del og da udgiften modregnes i egen kapitalen så har jeg haft negativ egen kapital.
Så da vi skulle konventer til ApS har jeg efterfølgende valgt at ompostere det fra gæld til mig om til egenkapital indskud og indberettede det osv. til styrelsen, alt ok og det er i orden.

Min udfordring er nu at min balance og aktiver ikke er balanceret.
Pengene er jo ikke blevet "sat ind" på min bank men allerede brugt.

Nogen der har en ide om hvordan jeg skal rette det ?

hvis du HAR konverter dem officielt og korrekt - så skulle de jo meget gerne væreflyttet fra gæld til dig til anpartskapital under egenkapitalen dengang og så skulle balancen da stemme

Hvis du gør dette her galt, og en kreditor kommer efter dig - eller du ender i konkurs og skifteret, så vil du hæfte for alt personligt, så jeg ville da stoppe med gør det selv med ting du måske kommer galt i byen med, og lige få en proff til at se det hele igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:19
Hej John,

Tak for svaret og din bekymring men jeg tror fik forvirret dig.

Gælden er konverteret til anparter jf. ES men i mit bogførings program (jeg laver årsregnskab) har jeg problemer med at få det balanceret og jeg måtte jo have gjort noget forkert på bogføringssiden, på en eller anden måde for jeg kunne slet ikke få tallene til at passe sammen.
Min egen kapital var alt for stor.
Viste sig at man lige skal huske at modregne de år med tab når man beregner den endelige kapital. :O

Så svaret er: at man godt bogføringsmæssigt kan konvertere en passiv gælds konto til en egenkapital uden at gøre yderligt for virksomheder som har kørt med negativ egenkapital - bare husk at tage tabsårene med når man beregner det.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11

ja men det skulle dit program da gøre automatisk når du bare ombooker fra gæld til dig til nu anpartsværdi i Egenkapitalen - så skal programmet da ved afslutning af regnskabsåret naturligvis have tabene med - men det gør det da helt automatisk, det kan slet ikke gøres anderledes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)