Bogfører på en konto for gaver - uden moms - så er momsen væk.
Når året er gået, laver du skatteregulering fra drift til skatteresultat ved at lægge 75% af beløbet på den (og andre tilsvarende konti) til dit resultat til skat
Så kan du have driftsresultat fra regnskab + 10.000 kr- + 75% af gaver mm 2.000 kr = resultat til skat 12.000 kr
Jeg vil tro der er en konto til netop det så du let finder den igen ved årsslut
Ja, der er en konto der hedder "Ej fradrag 75%" som automatisk har modkonto "private andele" i balancen. Her bogfører jeg så 75% af beløbet, det som jeg ikke har fradrag for. Og så øges driftsresultatet med dette beløb. Er det korrekt forstået?
Jeg kender ikke economic godt nok i hovedet- men det lyder lidt sjovt, HVIS den viser driftsresultat, som er det du skal have i årsrapport OG samtidigt viser dig et skattepligtigt overskud - øget med de 75%), som er det du alene bruger til beregning af skat, så er den fjong. Så giver programmet dig både driftsresultat og skatteresultat - ellers mangler noget - eller - tanken er, at du netop tager konto private andele og lægger til driftsresultat for selv at udregne skattepligtigt