Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt innovationscenter: Iværksættersøjlen!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey!

 

Jeg efterlyser lidt meninger og kommentarer fra nogle erfarne iværksættere angående etablering af et (fiktivt) uddannelsestilbud til den kommende generation af iværksættere!

 

...Jeg er igang med at skrive årsprojekt om innovation. I løbet af den sidste uge har jeg sammen med tre af mine klassekammerater udarbejdet en 30 sider lang rapport om hvordan man integrerer innovation og iværksætteri i uddannelsessystemet. Nu skal vi så til det sjove, nemlig at lave et (fiktivt) uddannelsestilbud ud fra de konklusioner vi er nået frem til i rapporten.

Konstant i forløbet er vi stødt på ordet "iværksættersøjle" - en ide der bygger på, at man lige fra grundskoleniveau til universitetsplan skal lære om innovation, og at man gradvist får bygget mere på sine innovative kompetencer i takt med at man kommer højere op i uddannelsessystemet. Der skal altså være en sammenhæng hele vejen igennem, og man skal virkelig føle at man bevæger sig opad i søjlen i den til man går i skole.

 

Vi vil i bogstaveligste forstand lave en iværksættersøjle! Dvs. et center for innovation, bygget op som en kæmpe stor elipse, hvor hver etage repræsenterer et "led" i uddannelsessystemet. På nederste etage skal der være forskellige aktiviteter for folkeskoleelever -fx et minisamfund med forskellige forretninger, forskellige former for spil, konkurrencer og opfinderbeløb osv. På næste etage skal der så være aktiviteter for ungdomsuddannelserne fx i form af to fiktive virksomheder hvor eleverne i 2 hold skal konkurrere om at drive den bedste virksomehd, samtidig med at de lærer om de mere konkrete værktøjer der skal til for at starte en virksomhed - bliver fx introduceret til begrebet forretningsplan!

...sådan skal søjlen bygges videre op med yderligere en etage til de videregående uddannelser samt en etage for forskellige kurser og seminarer. På hver etage skal der desuden være en foredragssal hvor man kan høre en iværksætter forælle sin historie og blive undervist i forskellige væsentlige ting...

 

Ideen er, at man under hele sit uddannelsesforløb for mulighed for at deltage i forskellige iværksætteraktiviteter, og ved at besøge vores iværksættersøjle kræver det ikke mange lærerressourcer osv for skolerne (dette er ofte det største argument mod iværksætteri i undervisningen) Ideen med søjlen er at eleverne i bogstaveligste forstand skal føle at de "kommer et niveau højere op" i takt med at de kommer videre i deres uddannelsesforløb - og på den måde hele tiden bygge videre på deres innovative kompetencer.

 

Kommentarer og forslag til ideen efterlyses! bl.a. hvordan ma financierer et sådant projekt... tror i det er noget staten el. private investorer vil støtte? - og hvis ja, er ejerformen så automatisk et aktieselskab?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)