Hej, Kan I hjælpe mig med bogføring af følgende i e-conomic: Jeg har en kunde, som er gået konkurs og kan ikke betale sin regning. Jeg har sendt 3 rykkere med rykkergebyr. Jeg er i tvivl om selve det praktiske. Jeg tænker, at vi kan få fradrag for det tabte beløb uden moms og kan reducere vores købsmoms med momsbeløbet? Jeg er dog i tvivl om, hvad jeg skal gøre med rykkerbeløbene? Kan man også fradrage det? Beløb uden moms: 4.590,00 kr (vi er delvist momsede) Moms: 883,58 kr Fakturabeløb total: 5.473,58 kr Herudover er der sendt 3 rykkere á 150 kr, så total skylder kunden 5.923,58 kr. Jeg tænker, at der skal oprettes en "kundeindbetaling", hvor beløbet er det fulde beløb inkl. rykkergebyrer. Dvs. alt hvad der ligger på kunden. KREDIT Jeg tænker så, at der skal fordeles på modkontoen "Tab på debitorer" (driftkonto) --> 4.590,00 kr DEBET " Udgående moms" --> 883,58 kr DEBET - Hvad med rykkerne? Hvilken konto og hvor i driften? Håber I kan hjælpe mig :) Mvh Jeanett |
Rykkerne er blot på en konto for gebyrer du har betalt - med eller uden moms afhængig af hvad du er blevet faktureret
Regler for hvornår du må trække moms fra, er skarpere end for hvornår du må trække selve udgiften - men har du udskrift der viser konkurs, så er det ligefrem - bare gem den https://johnhannover.blogspot.com/2014/05/fradrag-i-indtgt-og-moms-pa-tab.html
vh John Hannover