Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan telefon gennem firma overhovedet betale sig i mit tilfælde?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 15. Jun 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg er stadig relativt ny i entreprenørverdenen og jeg er forvirret omkring beskatning af telefon.

Jeg står og skal bruge en ny telefon primært til brug som bærbart video kamera i forbindelse med YouTube video optagelser. 

Den nye iPhone 13 pro ser ud til at have et kamera der lever op til mine krav, men jeg er i tvivl om det overhovedet giver mening at købe den igennem firmaet selvom det er det den skal bruges til?

Jeg havde en lang snak med SKAT med en medarbejder jeg simpelthen ikke kunne få til at forstå at det svar jeg var interesseret i var om det bedst kan betale sig for MIN økonomi at købe telefonen gennem firmaet eller privat. Til sidst gav jeg op og sagde pænt tak og besluttede mig for at finde svaret på anden vis og det er her Amino eksperterne forhåbentligt kan komme mig til undsætning.

Telefonen koster godt 15.000 inkl. tilbehør og jeg ville bare køre et billigt abonnement på den (lad os sige 100kr/md) da den primært skal bruges som kamera.

Man beskattes så vidt jeg kan forstå af 3000kr om året (250/md) ved køb gennem firmaet, men hvad vil det sige kontra hvis jeg købte telefonen privat? 

Jeg kan godt regne ud at telefonen i første omgang ville blive billigere købt gennem firmaet, men hvad med de løbende omkostninger kontra at have den privat??

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvordan tingene hænger sammen.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Din årlige omk vil være de ca 3000 kr fremover - skatten af 3000 privat -ca 1200 kr og så betaler du jo så selv samme 3000 fra virksomheden og det kunne du jo have haft i overskud og hævet efter skat - ca 1800 kr ud. Skatten løber til du kan vise den ny telefon er afleveret som affald eller solgt
Halvdelen af momsen vil derudover kunne spares

læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for hurtige svar. Det lyder på mig som om at det ikke kan betale sig at købe den gennem firmaet overhovedet med mindre man har short term cash flow udfordringer hvilket ikke er tilfældet.

Tak for det

Fra Holbæk
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Fra  Dalgaard-IT Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej. SKAT vil nok komme til kort i retten hvis de skal til at bevise at et firma ikke har brug for en telefon. Alt der er fornuftigt til brug i et firma kan trækkes fra. Selv lokumspapir. Så træk du bare fra !

Hilsen André Loft. Dalgaard-IT. Salg af robuste mobiltelefoner fra 1990,-

Tilmeldt 15. Jun 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej André

Tak for Input. Jeg er ikke sikker på at jeg stadig helt forstår præcis hvad der koster MIG som firmaejer at gøre det ene kontra det andet. Jeg kan selvfølgelig godt se at det er billigere at købe telefonen gennem firmaet når hele den omkostning kan trækkes fra når jeg køber den. Så har jeg jo i hvert fald "sparet" den skat jeg ellers ville have betalt af de penge (lad os for nemheds skyld bare sige at jeg sparer 5000 når jeg køber den fordi jeg køber den i firmaet i stedet for mine egne private midler som jeg har betalt skat af). Men derefter så er jeg lidt forvirret.

De her 3000kr som man årligt beskattes af for at have adgang til telefon i firmaet, er det 3000kr ud af min personlige lomme om året? Hvad med abonnement? Er det oveni eller er det inkluderer i de 3000 jeg beskattes af hvis jeg køber den gennem firmaet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

André Loft:

Hej. SKAT vil nok komme til kort i retten hvis de skal til at bevise at et firma ikke har brug for en telefon. Alt der er fornuftigt til brug i et firma kan trækkes fra. Selv lokumspapir. Så træk du bare fra !

Hilsen André Loft. Dalgaard-IT. Salg af robuste mobiltelefoner fra 1990,-

ved ikke om du sæger telefoner på den måde, men ja slvklart må man købe telefon og ttrække fra men er den med hjem bare EN dag som ejer, så skal man beskattes af fri telefon. Det er ikke noget med om man har behov i firma, det er privat rådighed der udløser skat Brug ikke forkerte oplysninger til at sælge dit skidt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det man bliver beskattet af er “rådighed over fri telefon”, altså abonnementet. 
Så hvis telefonen virkelig kun skal bruges til YouTube kan den bare købes uden telefon abonnent, så er det jo bare et stykke elektronik i firmaet - er det ikke rigtigt forstået John mfl??

om man så efterfølgende må installere sit private simkort i telefonen ved jeg ikke. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville jeg ikke rode med - så ville jeg bruge en tablet. Ellers ville en kontrol givet udløse skat af fri telefon - rådighed Og nej man må ikke komme privat simkort i, skat af fri telefon opstår når ENTEN telefonen, eller dens abonnement eller andet til den er firmabetalt, så det ville bare være skat af fri telefon og så stadigt selvbetalt abb

Det er for mig lidt uforståeligt med de overvejelser i forhold til hvor lidt der ofte er at spare - der må være vigtigere tanker der skal drive ens overskud frem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg kan kun være enig i at det er fjollet at bruge så mange kræfter på at tænke over administrative ting så som Firmatelefon, mit problem er egentligt ikke primært selve prisforskellen, men jeg vil ikke gå ud og købe den og bruge den og så enten ende med at snyde mig selv fordi reglerne er uigennemskuelige eller ende med at få en straf fordi man troede at man gjorde noget rigtigt hvorefter det viser sig at det ikke var iht. Reglerne. I min verden bør det selvfølgelig altid bedst kunne betale sig at løbe et device i firmaet hvis det er til brug i firmaet og det faktum at man overhovedet skal overveje om det kan betale sig er latterligt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Saelen:
I min verden bør det selvfølgelig altid bedst kunne betale sig at løbe et device i firmaet hvis det er til brug i firmaet og det faktum at man overhovedet skal overveje om det kan betale sig er latterligt. 
Tja - så skal vel alle ansatte og selvstændige kunne få telefonen betalt af firma hvis det kan være til nytte, 
Det vil formentlig koste 2,5 mia i tabt skatteprovenu - det kan du jo så indbetale direkte via forhøjet skat. Det er jo ikke for sjov. Man kunne også bare vende den og sige, at en telefon har alle brug for og alle skal selv betale den. Mange af disse fradrag - avis nr 2 og og og og er komplicerede og burde måske bare helt afskaffes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)