Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan telefon gennem firma overhovedet betale sig i mit tilfælde?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Da telefonen skal bruges i virksomheden, må det give mest mening at købe den i virksomheden og så betale skat af fri telefon. Skatten på de 3000 dækker også over løbende abonnement og fri internet, som betales af virksomheden.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

kikikiki:
Da telefonen skal bruges i virksomheden, må det give mest mening at købe den i virksomheden og så betale skat af fri telefon. Skatten på de 3000 dækker også over løbende abonnement og fri internet, som betales af virksomheden.

ja - men internet kan man godt have betalt UDEN telefon og uden skat - så det er KUN telefonen du skal regne og kun halvt momsfradrag (samme internet) og så er beløbet ca de 3000 kr man skal have i omk ialt - før det betaler sig - skatten og udgiften i virksomheden der jo også er dig der betaler

Mange køber billigt og betaler så over abb - så det er let at regne. Køber du skal du bevise telefonen er solgt eller afleveret som ødelagt, før du kan komme ud af ordningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu vækker jeg lige liv i en gammel tråd, da jeg står i samme situation :-)
Jeg vurderer umiddelbart at det godt kan betale sig at vælge firmatelefon, fremfor kun privat.

Normalt bliver man beskattet af ca. 250 kr. pr. md. (dvs. 3.000 kr. pr. år). Reelt betyder det at man netto bliver fratrukket omkring 1.300 kr. om året, altså 108 kr. pr. md. for privat brug af firmamobil. Til gengæld kan man modregne både den totale udgift for køb af mobil + abonnement i virksomheden.

Lad os antage at man køber en mobil til 7.000 kr. og et abonnement til 250 kr. pr. md. Disse omkostninger kan man jo modregne i skatteregnskabet i sin virksomhed. Dvs. på bundlinjen sparer du efter første år (7.000 kr. + (12*250 kr.))*43% = 4.300 kr.
Ved år nr. 2 kan du kun modregne abonnementet og vil derved kun spare (12*250 kr.)*43% = 1.290 kr.
Så dvs. det går i nul efter første år, ift. den beskatning du betaler af de ca. 250 kr. pr. md.

Dog har du så stadigvæk sparet penge på første år, hvilket jo er en god forretning. Min anbefaling er derfor; Køb firmatelefon :-)   Det er muligt jeg har regnet forkert eller misset noget. I så fald tænker jeg at John Hannover retter mig, da jeg ved han styr på sine sager :-)

Vh. Mike

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

MikeRansby:
I så fald tænker jeg at John Hannover retter mig, da jeg ved han styr på sine sager :-)

Vh. Mike
erkender ikke tid at regne efter. men lidt simpelt er skatten vel af 3100 nu og så er det man skal have i årlig udgift hvert år - nogen lunde 3000 (der er fradrag for halv moms)

Man betaler skatten af 3100 og har selv 60% af alle udgifterne selv i ens virksomhed og derfor går det op med nogenlunde skattens beløb

Og det er så hvert år, og du kan ikke komme ud hvis en kontrol ikke kan vise, du har afleveret telefonen i butik(solgt den - så den er ude igen og abb ligeså, og få køber ny hvert år - men har ofte abb under 2000 kr om året

Dertil kommer at både telefon skal være med faktura til firmaet og - abonnement skal være erhvervs udstedt til firmaet som aftale, og det sidste er ofte dyrere end private abb. Uden det ikke momsfradrag osv

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

MikeRansby:

Nu vækker jeg lige liv i en gammel tråd, da jeg står i samme situation :-)
Jeg vurderer umiddelbart at det godt kan betale sig at vælge firmatelefon, fremfor kun privat.

Normalt bliver man beskattet af ca. 250 kr. pr. md. (dvs. 3.000 kr. pr. år). Reelt betyder det at man netto bliver fratrukket omkring 1.300 kr. om året, altså 108 kr. pr. md. for privat brug af firmamobil. Til gengæld kan man modregne både den totale udgift for køb af mobil + abonnement i virksomheden.

Lad os antage at man køber en mobil til 7.000 kr. og et abonnement til 250 kr. pr. md. Disse omkostninger kan man jo modregne i skatteregnskabet i sin virksomhed. Dvs. på bundlinjen sparer du efter første år (7.000 kr. + (12*250 kr.))*43% = 4.300 kr.
Ved år nr. 2 kan du kun modregne abonnementet og vil derved kun spare (12*250 kr.)*43% = 1.290 kr.
Så dvs. det går i nul efter første år, ift. den beskatning du betaler af de ca. 250 kr. pr. md.

Dog har du så stadigvæk sparet penge på første år, hvilket jo er en god forretning. Min anbefaling er derfor; Køb firmatelefon :-)   Det er muligt jeg har regnet forkert eller misset noget. I så fald tænker jeg at John Hannover retter mig, da jeg ved han styr på sine sager :-)

Vh. Mike

Uden jeg skal dykke for dybt i det, så er det mobilabonnementet der tæller.

Hvis du har en firmatelefon med to SIM slots og har dit eget telefonnummer til brug privat - du sættes i skat af den fiktive besparelse ved ikke at skulle have egen telefon. Du må gerne have telefonen uden at betale

Skat skriver - bare ikke særlig klart

Du skal betale skat af 3.200 kr. om året i 2024 (3.100 kr. i 2023), hvis din arbejdsgiver betaler for din telefon, og du må bruge den privat. Det samme gælder, hvis din arbejdsgiver betaler for din internetforbindelse, og du ikke har adgang til netværket på arbejdspladsen.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Dette beskriver det langt bedre end ellers i tråden

Sådan undgår du skat på din firmatelefon - BDO

som jo ikke gælder for ejer selv men for ansatte. Ejer selv må ikke skrive tro og love erklæring om ikke at bruge den og love at kontrollere det som arbejdsgiver. Men for ansatte absolut ja

Samlet synes jeg mange overgør problematiken helt. Vi taler om småpenge - koster den over 3000 kr er der lidt at spare ved skat af fri telefon og ellers ikke og de penge der er i spil, er ofte en forskel på helt få 100 kr - For mig at se er det alt for hypet at bruge ret meget tid på den beslutning faktisk, vi taler så få penge, at man på den tid man bruger på overvejelser og bogføring og delt moms, kunne bruge tiden bedre faktisk Stick out tongue
Det er bare at bestemme - over eller under 3000 kr - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)