Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af EU ydelses- og varerkøb - Hvor moms ER betalt???

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en selvstændig virksomhed som er momsregistreret.

Når man køber fx abonnement på software (som en EU ydelse), så vil man ofte betale lokalmoms da sælger ikke ved at man er en virksomhed (men tror/antager at man er en privatperson). Altså jeg få¨r en faktura på fx 125 kr inkl moms. Havde jeg fået en faktura UDEN momsopkrævning på kr 100, så bogfører jeg 100 kr som udgift og 25% som salgsmoms (da jeg skal betale den del).

Men hvordan bogfører jeg så udgiften, hvis jeg har en faktura på kr 125 (inkl 25 kr moms)? Skal jeg bogføre kr 125 som faktisk udgift og så salgsmoms af 25% af de kr 125?  PS: Øvelsen med at få de 25 kr retur i moms fra det pågældende EU land er vist ikke besværet værd. 

 

Hvad er svar på ovenstående hvis det er en VARER jeg har købt med opkrævet moms? Samme svar?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er det kedelige, at så kan du kun bogføre udgiften uden moms på alm konto for køb uden moms, og momsen er - i enkeltmands blot en personlig hævning uden fradrag i mellemregning og i ApS form skal du regulere for beløbet skattemæssigt ved at lægge det til dit resultat

Er man momsregistreret har man ikke fradrag for moms man betaler ved en fejl. Det ses af SKAT som en fejl man kan undgå og derfor frivilligt tager på sig og det skal man derfor helt undgå.

Jeg tror ikke du kan få momsen retur - det kan man hvis vi taler moms man ryger ind i under rejse, men ikke fejlfaktureret - på anden vis end, at få en kreditnota og ny faktura uden moms fra sælger. Samme for varer og ydelser og skat er ganske så opmærksomme ved kontrol på den type

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Tusiind tak for svaret. Du kommer altid med meget letforståelige beskrivelser. Fedt  :-)

 

mvh

Martin

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin52:
Men hvordan bogfører jeg så udgiften, hvis jeg har en faktura på kr 125 (inkl 25 kr moms)? Skal jeg bogføre kr 125 som faktisk udgift og så salgsmoms af 25% af de kr 125?

Din salgsmoms har ikke noget at gøre med din indkøbspris - din salgsmoms beregner du ud fra din salgspris, som forhåbentlig er højere end din indkøbspris ;-)

/Brian

Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. Med "salgsmoms" mener jeg at jeg beregner moms af mit EU køb og at jeg skal betale den moms (derfor ligges den til øvrig salgsmoms). Men det hedder nok mere "moms af ydelseskøb udland". Men tak for at påpege. :-) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)