Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved kommisionssalg

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg skal til at sælge kunst gennem en fysisk butik.

Jeg laver kunsten, udstiller det i butikken og butikken står for at sælge det.

Det hele er på kommisionsbasis, så jeg modtager først betaling når det er solgt.

Butikken beholder 20% af salgsprisen og jeg får de resterende 80%

Hvordan foregår dette med moms


meget gerne et punktopdelt svar, får at sørge for at den fiser ind

Håber i kan hjælpe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunst er vidt begreb - er det originalværker og bare en af hver og ikke efter oplæg mm - så vil du formentlig være under kunstmoms - og det er 5%
Det er ikke så let en facitliste-  f.eks er tatovør der laver egne billeder og frihåndsarbejder IKKE kunstmoms - men det må du selv bruge flere kræfter på at se, om din kunst mon er. Her kan du evt skrive og beskrive det rigtigt godt, under kommunikation som indlogget i skat

Hvis kunstmoms, så skal du ikke registreres før omsætning er 300.000 på en 12 mdr periode

Ses det som kunsthåndværk eller masse produktion, så skal du momsregistrere dig lige så snart du kan se du vil ramme 50.000 kr i omsætning på 12 mdr

Hvis du er over de grænser, så skal du fakturere de 80% til butikken med den momssats du hører under

Ellers skal du ikke momsregistrere og ikke have moms med i dine 80%

Butikken skal selv lægge moms på salget hvis de er momsregistrerede (omsætter efter momsreglerne) - igen afhængig af om det er kunstnermoms og du jo ejer billedet og dermed står som sælger - eller alm moms, men det bør butikken jo selv håndtere for deres 20%

Beklager der ikke lige er et lettere svar men

Kunstermoms 5% på din indtjening - alm moms 25% = udgør 20% af det du modtager -
(f.eks 80 kr plus 25% moms er 100 kr - 100 kr til dig minus 20% er tilbage til de 80 kr)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt svar! 

butikken står for salget af maleriet , og jeg sætter det bare op i butikken (kommision).

Kunsten er produceret af mig, og er originalt og er malet på lærrede, så intet af min kunst er ens.

hvordan forholder det sig, når det er butikken som modtager betaling fra forbrugeren og at jeg skal have 80% af beløbet hertil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Butikken / galleriet bør selv kende til hvad de gør. Hvis det er din ejendom til solgt og original og dermed bør høre til kunstmoms - så skal der ikke moms på hvis ikke du venter over 300.000 kr momsætning som jeg husker det i hovedet, så i så fald uden moms - du skal bare være sikker på du hører under kunstnermoms og under 300 t på 12 mdr
https://bkf.dk/aftaler/kunstnermoms-og-almindelig-moms/ 
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

tak igen for godt svar!

indtil videre har jeg ikke oversteget 50.000 i omsætning og er dermed ikke CVR-registreret

Er dette beløb højere for det du omtaler mht. kunst hvor momsgrænsen er 300.000

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ener jeg er besvaret - og grænserne er ikke noget med først zx kr og så moms derfra. Så snart man ved kan komme over grænsen på nogen 12 mdr periode så får man moms - også på¨alt fra kr 0 og bod på samme beløb
Du må google kunstmoms osv og det link du fik og læse lidt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)