Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiver, afskrivninger, straksafskrivning osv. i PMV - jeg er HELT forvirret.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
..og det skal siges at jeg har søgt og læst og læst og læst på adskillige sider (heriblandt herinde), men jeg tror kun at jeg kommet lidt nærmere på at forstå det hele.

De sidste mange år har jeg leveret undervisning og softwareudviklingstimer i mit (ikke momsregistrede) PMV. I slutningen (eller løbende) har jeg altid bare udbetalt pengene til mig selv, betalt skat af dem og brugt dem til hvad jeg nu ville privat.

Nu har jeg så stået og manglet en ny computer et stykke tid og fik idéen om at købe den i firmaet, da jeg for det første læste at man godt kunne bruge den privat, men også fordi jeg i forvejen har brugt mange timer på at udvikle software på min private stationær.

Jeg regner stadig med at ligger under 30.000 kr på 12 måneder, så det er kun tilfældigt at jeg har fået en masse timer ind her i starten af året. Mit eksempel er derfor at jeg ikke er momsregistreret:

Hvis jeg i Dinero har ført at jeg har tjent 20.000 kr og derefter køber en computer til 12.000 (inkl. moms, da jeg ikke kan trække det fra) hvor jeg vælger straksafskrivning så bliver mit resultat 8.000 kr. Hvis jeg ikke gør andet resten af året, så er det vel de 8.000 jeg skal betale skat af?

...Hvad hvis det ikke er en straksafskrivning? Det er her at jeg bliver mega forvirret. Jeg har læst eksempler hvor man køber en bil og kan afskrive noget hvert år. Men afskrive i sig selv forstår jeg ikke... er det som at have en omkostning over flere år?

Så hvis jeg købte en bil til 100.000 så har jeg brugt 100.000 af min beholdning af penge, men hvad betyder det så at jeg kun kan afskrive 25% af den?
For havde jeg tjent 100.000 kr og brugt 100.000 er resultatet vel stadig 0 kr at betale skat af?
Eller betyder det at slutresultatet så bliver 75.000 og det er hvad man betaler skat af? hvor man så næste år kan hvad??? trække 25.000 kr fra hvad man har tjent næste år?

Jeg kan slet ikke finde ud af hvad det ville betyde hvis computeren f.eks. ikke var straksafskrevet - og det vil jeg gerne finde ud af :) Hvad er fordelen ved straksafskrivning og ikke at gøre dette?

Bileksemplet forvirrer mig bare helt vildt. Og der er mange termer som jeg skal forholde mig til når man rent faktisk gør andet end bare at hæve til sig selv :)

Nu har jeg ikke prøvet at købe noget ind til virksomheden før og for mig har jeg altid bare tænkt at når man køber noget ind til virksomheden, så bruger man selvfølgelig af det man har tjent. Og når man har købt en masse ting til virksomheden og har en rest tilbage så er det hvad man betaler skat af.

Hvorfor har jeg det så som om at man ikke bare kan købe hvad som helst ind og trække det 100% fra som omkostning? Måske kan I hjælpe.
Hilsen den meget forvirrede som bare skal købe en computer.





Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

aktivta:
Hvis jeg i Dinero har ført at jeg har tjent 20.000 kr og derefter køber en computer til 12.000 (inkl. moms, da jeg ikke kan trække det fra) hvor jeg vælger straksafskrivning så bliver mit resultat 8.000 kr. Hvis jeg ikke gør andet resten af året, så er det vel de 8.000 jeg skal betale skat af?

aktivta:
Hvis jeg i Dinero har ført at jeg har tjent 20.000 kr og derefter køber en computer til 12.000 (inkl. moms, da jeg ikke kan trække det fra) hvor jeg vælger straksafskrivning så bliver mit resultat 8.000 kr. Hvis jeg ikke gør andet resten af året, så er det vel de 8.000 jeg skal betale skat af?

ja

aktivta:
..Hvad hvis det ikke er en straksafskrivning? Det er her at jeg bliver mega forvirret. Jeg har læst eksempler hvor man køber en bil og kan afskrive noget hvert år. Men afskrive i sig selv forstår jeg ikke... er det som at have en omkostning over flere år?

Så hvis jeg købte en bil til 100.000 så har jeg brugt 100.000 af min beholdning af penge, men hvad betyder det så at jeg kun kan afskrive 25% af den?
For havde jeg tjent 100.000 kr og brugt 100.000 er resultatet vel stadig 0 kr at betale skat af?
Eller betyder det at slutresultatet så bliver 75.000 og det er hvad man betaler skat af? hvor man så næste år kan hvad??? trække 25.000 kr fra hvad man har tjent næste år?

ja første år 25% af 100.000 og så 25% af resten og sådan en til totalen for alle aktiver er under straksafskrivning

Det er så firmaets ting og du skal føre liste over dem - også dem der er skrevet til 0, da de ikke bare må forsvinde, men skal enten dokumenteres solgt, eller ødelagte, eller købes ud igen ved lukning osv

Computer er eneste aktiv du kan bruge både privat og i firmaet uden at skulle dele afskrivning og kun afskrive på firmadel (ex 50% ialt kun)

Varekøb er ikke en udgift men en værdi til indkøbspris

Overvej letlæst bog om regnskab for netop begyndere, med meget mere om alt det her, så du ikke kommer galt af sted https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html fås som e-bog eller paperback og du ser indholdsfortegnelsen i linket

Husk hvis du pludseligt omsætter mere end 50 t på nogen 12 mdr periode, så skal du af med moms af alt du solgte inden - og ofte en bod på samme beløb = 40% af din omsætning, så registrer så snart du kan se det kan ske

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar og bogidé, den skal jeg da lige få købt :)

 

Jeg er nok forvirret over hvordan det egentlig bogføres.

Så lad os sige hypotetisk at jeg har brug for en sindsyg dyr computer til 100.000 kr.

Firmaet tjener 100.000 om året... hvis jeg køber en computer til 100.000 kr så går mit årsregnskab i 0 og derved intet til skat?

 

Hvad så på år 2? Det er her jeg absolut ikke forstår afskrivninger, jeg forstår slet ikke ordet. Hvad er det der afskrives når man bogfører?? Er det fordi på år 2 at jeg kan tjene 100.000 kr og så "afskrive" 25% (25.000) som en omkostning, så jeg kun skal betale skat af 75.000 i år 2

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

aktivta:

Mange tak for svar og bogidé, den skal jeg da lige få købt :)

 

Jeg er nok forvirret over hvordan det egentlig bogføres.

Så lad os sige hypotetisk at jeg har brug for en sindsyg dyr computer til 100.000 kr.

Firmaet tjener 100.000 om året... hvis jeg køber en computer til 100.000 kr så går mit årsregnskab i 0 og derved intet til skat?

 

Hvad så på år 2? Det er her jeg absolut ikke forstår afskrivninger, jeg forstår slet ikke ordet. Hvad er det der afskrives når man bogfører?? Er det fordi på år 2 at jeg kan tjene 100.000 kr og så "afskrive" 25% (25.000) som en omkostning, så jeg kun skal betale skat af 75.000 i år 2

 

 

Hvis den koster 100.000 kr så må du afskrive 25% = 25.000 kr år 1 - og så år 2 - 25% af de 75.000 ´= 18.750 kr og sådan forsætter det - 25% af rest beløb hvert år til under straksafskrinving

Så trækker du 25 t fra de 100.000 år 1-  og de 18.750 år to osv

Når du så engang måske sælger firma eller lukker det - så skal den ud igen, hvis den så er 50 t værd - og du skal dokumentere prisen på markedet - så tager du 50.000 ind igen som indtægt ved at sælge til andre eller til dig selv

Du betaler i alm personlig virksomhed 60% af alt du køber selv personligt og skat giver fradrag svarende til 40% = den skat du betaler af overskuddet - men der kommer en indtægt til slut, som så beskattes, hvis ikke du kan bevise, den dyre maskine er solgt eller destrueret (gør det via forhandler så du har bevis for, at den er afleveret uden du fik betaling)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar.
Så afskrivningen betyder at det er hvad man har som omkostning?

For køber jeg for 100.000 når jeg har tjent 100.000 så har jeg stadig 0 i banken. Men siden jeg kun kan f.eks. afskrive 25%, så skal jeg bogføre at jeg har tjent 75.000 i det år og derved skal betale skat af 75.000 kr, selvom at jeg ingen penge har i banken?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

aktivta:
Tak for svar.
Så afskrivningen betyder at det er hvad man har som omkostning?

For køber jeg for 100.000 når jeg har tjent 100.000 så har jeg stadig 0 i banken. Men siden jeg kun kan f.eks. afskrive 25%, så skal jeg bogføre at jeg har tjent 75.000 i det år og derved skal betale skat af 75.000 kr, selvom at jeg ingen penge har i banken?

hvad du har i banken har INTET at gøre med din skat uanset hvad  - så det er korrekt med skat af 75t. Du må også hæve alt det du vil og indsætte - uden det har betydning for skat - - du kan have penge i banken som du skal af med i moms og - du kan have købt varer for 100.000 og de skal ind som værdi varelager (ikke afskrive) på 100.000 kr og det er så stadigt dit overskud til skat

Afskrivning er fordi aktivet jo holder i mere end det år du køber det, og udgiften skal derfor fordeles. Du må sætte dig meget mere ind i det her, for du er langt borte, og du vil opdage, der er masser af andre regler du nok slet ikke er med på, og kan slå dig slemt på skat.
Du kan faktisk overveje både "introduktion til regnskab" som e-bog (eller paperback) - og Fradrag 2022 med regler for fradrag letlæst beskrevet + mere end 70 af de vigtige firmafradrag - du ser begge her https://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
TAK!, det er endelig et svar der får det til at give mening :)

...kan man købe bøgerne til sit firma og straksafskrive dem? ;)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - de giver ikke mening at eje privat hvis ikke det er for at drive virksomheden bedst muligt, så det ville jeg klart gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)