Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalt skat to gange for honorarindtægt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et par spørgsmål til honorarindtægt i forbindelse med SKAT.

Sidste år i 2021 begyndte jeg at arbejde som freelancer ved siden af mit primære job (under 50.000 om året, ingen virksomhed, intet cvr, og intet moms), så de kunder, jeg har haft har fået oplyst mit cpr. nr.
Jeg ringede til SKAT for at høre, hvor jeg skulle indberette denne ekstra indkomst, og de oplyste felt 210 (Honorarer, indkomst fra privat dagpleje og værdien af nogle personalegoder), så jeg indberettede det, som jeg havde tjent som freelancer hver måned i det felt, og jeg opdaterede beløbet i december 2021, hvilket gjorde at jeg fik en regning på min forventede restskat (omkring 1300 kr), som jeg betalte. Da kontaktede jeg så SKAT med nogle opfølgende spørgsmål, og her nævner de ikke noget om det felt, som jeg har indtastet beløbet i.

Da jeg så får min årsopgørelse for 2021, kan jeg se, at jeg skal have næsten 12000 tilbage i skat, MEN det beløb, som jeg har indtastet i felt 210 fremgår ikke på årsopgørelsen, og jeg kontakter så SKAT igen. De forklarer, at beløbet ikke er blevet overført, fordi det sker ikke automatisk, når man indtaster i felt 210. Jeg skulle have indtastet det i felt 207 (her undrer jeg mig så over, hvorfor det ikke er nævnt de to andre gange, jeg har været i kontakt med dem). Og nu på min årsopgørelse skal jeg så indtaste beløbet i felt 15 for, at det bliver registreret. Det gør jeg så, og jeg ender med en restskat på -127 kr. i stedet. MEN har jeg ikke allerede betalt skat af det, som jeg har tjent som freelancer, da jeg har indtastet beløbet på min forskudsopgørelse for 2021? Og jeg havde jo allerede fået en regning på min restskat i december 2021, som jeg har betalt. Eller er det hele, som det skal være?

Jeg håber, at I kan hjælpe :) På forhånd tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:59

Har du fået honorar fra firmaer - så bør det tal fremgå i rubrik 12 af sig selv - ellers har de lavet fejl

Har du fået det fra private, så er det del af dit overskud til udvidet selvangivelse rubrik 111 - men til nød kan det også tastes i rubrik 15.

Du kan jo se i din årsopgørelse, om honoraret fremgår af nogen anden rubrik 

210 og 207 er vel forskud - og hvis det stod der i forskud så bør skatten være trukket men du kan jo se alt i årsopgørelsen, og hvis ikke du kan finde dit honorar noget sted i den, ja så mangler det, og skal ind i rubrik 15 eller bedre 111

Forskellen i restskat behøver ikke komme fra honorar men klart er, at hvis du ser det i rubrik 12 - så ER det indberettet og med i årsopgørelsen, ellers er det ikke med i årsopgørelsen hvis hverken i 12, 15 eller 111 inden du taster

Det at du næsten går i 0 når du nu taster det i 15 peger jo netop på, at skatten er betalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 22
Skrevet kl. 09:35
Hej John

Tusind tak for svar!

Der fremgik ikke noget i rubrik 12 af sig selv - kan det blive indberettet på et senere tidspunkt, så jeg skal holde øje med min årsopgørelse?

Under mine 'Personlige skatteoplysninger', står det beløb, som jeg har tjent som freelancer, i rubrik 12 som forskud, men rubrik 12 er blank på årsopgørelsen. Dette beløb står nu i rubrik 15 på årsopgørelsen, men rubrik 15 på forskud er så blank.

Jeg forstår, at jeg betaler skatten efter, at jeg har indtastet det i rubrik 15 på årsopgørelsen, jeg er bare nervøs for, om jeg betaler den igen, fordi jeg allerede har betalt skat løbende i løbet af år 2021, fordi jeg har indtastet min indkomst i rubrik 210 på min forskudsopgørelse (rubrik 12 på årsopgørelsen).

Tak igen og god dag :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05

Hvis der ikke var noget i 12 så kommer der heller ikke noget - så har betaler ikke indberettet - og skulle denne rette det siden, så får du besked om ny årsopgørelse

Hvis dit honorar ikke nu fremgår andre steder end i 15 = i 12 så er der ikke dobbelt skat - Så passer det med, at du har forskudsregistreret og skatten er trukket og derfor får du ikke nu ekstra skat på 40% af honoraret - men gå i noget der ligner 0 (og forskellen kommer nok fra at du har haft sat forskud lidt højt på lønsiden og dermed fået lige i overkant beskæftigelsefradrag - men det er bare gæt og ligemeget da du jo reelt netop gik i det 0 man skulle vente når du har forskudsregistreret - (felter i forskud hedder i øvrigt aldrig det samme i forskud som i oplysingsskema - temmeligt tosset men 210 er forskud for 15 i årsopgørelsen som jeg husker det, så alt er godt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 22
Skrevet kl. 15:55
Hej

Tak endnu en gang :)

Ja, jeg havde indberettet beløbet i felt 210 på forskudsopgørelsen, som bliver rubrik 12 på årsopgørelsen. Rubrik 12 var så blank, da beløbet ikke fulgte automatisk med.

Jeg skulle så åbenbart have tastet det ind i felt 207 på forskudsopgørelsen, som bliver rubrik 15 på årsopgørelsen. Rubrik 15 var så blank på årsopgørelsen, og jeg har nu manuelt tastet beløbet ind (som jeg havde tastet ind i felt 210 på forskudsopgørelsen), og derefter gik jeg så fra at skulle have næsten 12000 tilbage i skat til at betale SKAT 127 kr. (plus den restskat jeg allerede betalte i december som kom af, at jeg opdaterede beløbet i felt 207).

Jeg troede derfor bare, at jeg havde betalt skat af min indtjening, da jeg indtastede hvor meget jeg havde tjent hver måned i min forskudsopgørelse, og deraf blev der hver måned oprettet nyt skattekort for mig + den regning jeg fik i december på baggrund af min indtjening.

Jeg sørger hvert fald for at indtaste det i felt 207 fremover, som SKAT anbefaler. Tusind tak for din hjælp og rigtig god weekend :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)