Jeg har et par spørgsmål til honorarindtægt i forbindelse med SKAT. Sidste år i 2021 begyndte jeg at arbejde som freelancer ved siden af mit primære job (under 50.000 om året, ingen virksomhed, intet cvr, og intet moms), så de kunder, jeg har haft har fået oplyst mit cpr. nr. Jeg ringede til SKAT for at høre, hvor jeg skulle indberette denne ekstra indkomst, og de oplyste felt 210 (Honorarer, indkomst fra privat dagpleje og værdien af nogle personalegoder), så jeg indberettede det, som jeg havde tjent som freelancer hver måned i det felt, og jeg opdaterede beløbet i december 2021, hvilket gjorde at jeg fik en regning på min forventede restskat (omkring 1300 kr), som jeg betalte. Da kontaktede jeg så SKAT med nogle opfølgende spørgsmål, og her nævner de ikke noget om det felt, som jeg har indtastet beløbet i. Da jeg så får min årsopgørelse for 2021, kan jeg se, at jeg skal have næsten 12000 tilbage i skat, MEN det beløb, som jeg har indtastet i felt 210 fremgår ikke på årsopgørelsen, og jeg kontakter så SKAT igen. De forklarer, at beløbet ikke er blevet overført, fordi det sker ikke automatisk, når man indtaster i felt 210. Jeg skulle have indtastet det i felt 207 (her undrer jeg mig så over, hvorfor det ikke er nævnt de to andre gange, jeg har været i kontakt med dem). Og nu på min årsopgørelse skal jeg så indtaste beløbet i felt 15 for, at det bliver registreret. Det gør jeg så, og jeg ender med en restskat på -127 kr. i stedet. MEN har jeg ikke allerede betalt skat af det, som jeg har tjent som freelancer, da jeg har indtastet beløbet på min forskudsopgørelse for 2021? Og jeg havde jo allerede fået en regning på min restskat i december 2021, som jeg har betalt. Eller er det hele, som det skal være? Jeg håber, at I kan hjælpe :) På forhånd tak! |
Har du fået honorar fra firmaer - så bør det tal fremgå i rubrik 12 af sig selv - ellers har de lavet fejl
Har du fået det fra private, så er det del af dit overskud til udvidet selvangivelse rubrik 111 - men til nød kan det også tastes i rubrik 15.
Du kan jo se i din årsopgørelse, om honoraret fremgår af nogen anden rubrik
210 og 207 er vel forskud - og hvis det stod der i forskud så bør skatten være trukket men du kan jo se alt i årsopgørelsen, og hvis ikke du kan finde dit honorar noget sted i den, ja så mangler det, og skal ind i rubrik 15 eller bedre 111
Forskellen i restskat behøver ikke komme fra honorar men klart er, at hvis du ser det i rubrik 12 - så ER det indberettet og med i årsopgørelsen, ellers er det ikke med i årsopgørelsen hvis hverken i 12, 15 eller 111 inden du taster
Det at du næsten går i 0 når du nu taster det i 15 peger jo netop på, at skatten er betalt
vh John Hannover