Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af kapital i nystartet ApS - privat lån

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg fik hjælp herinde for et års tid siden ifht tanker om opstart af ApS, hvilket jeg værdsatte højt. Tak.

Nu har jeg så fået oprettet mit ApS og skal indskyde kapital i selskabet.

Jeg låner selskabet penge. Baseret på jeres tidligere input konstruerer jeg gælden således: En forrentning på 4% pa., jeg laver det som anfordring og konvertibelt.

Sådan rent lavpraktisk kan jeg så bare overføre penge til firmakontoen og lave et gældsbrev med ovenstående karakteristika? Eller skal det også "anmeldes" nogen steder? Er det nogen der har kendskab til skabeloner jeg kan bruge til gældsbrev (betaler gerne)?

På forhånd tak. 

Mikkel 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det konvertible er ikke bare ligetil, det skal i vedtægter mm - så det skal du nok gå via revisor eller tilsvarende og sikre er korrekt - og det har jo så kun betydning hvis selskabet taber pengene og så er der tilmed risiko for ekstra skat også - læs IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Indskud af lånekapital og Konvertibelt lån til selskab fra ejer (johnhannover.blogspot.com) 

Uden at gøre det konvertibelt, så skal der blot laves et lånebrev underskrevet af dig og selskaber (også dig :) )
Jeg ville bruge 6% umiddelbart - det er jo fint nok også for dig skattemæssigt og mon dit selskab kan låne penge andre steder usikret til 4%??

I stil med

Mikkel xxx CPR xxxx har dato xx/xx-xxxx lånt selskab xxxx CVR xxx kr xxx som anfordringslån. Lånet forrentes med x% og renten forfalder hver den x(xx (31/12 f.eks)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for hurtigt svar.

Er det rigtigt forstået, at hvis lånet ikke er konverterbart, så kan jeg ikke privat få fredrag for evt. tab på lånet? 

Lyder i alle tilfælde som at det er det letteste at undgå at lave det konverterbart - og så krydse fingre for tab undgås.

Havde bare set 4% nævnt andre steder neb det kan være forældet - 6% er nok en mere retvisende rente ifht hvad der vil kunne lånes til andre steder. 

Mvh.

Mikkel 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

MrSolo:

1

Er det rigtigt forstået, at hvis lånet ikke er konverterbart, så kan jeg ikke privat få fredrag for evt. tab på lånet? 

2

Lyder i alle tilfælde som at det er det letteste at undgå at lave det konverterbart - og så krydse fingre for tab undgås.

3

Havde bare set 4% nævnt andre steder neb det kan være forældet - 6% er nok en mere retvisende rente ifht hvad der vil kunne lånes til andre steder. 



1 ja det er korrekt - 

2 det vil jeg klart mene med mindre vi taler mange 100.000 kr - tab er du jo til en vis grad selv herre over som ejer trods alt 

3 4% er minimum - ud over disconto  men regel siger blot - markedsrente mindst disse 4% og jeg tror ikke du kan låne til 4% og skatten på renten er lavere end op løn og udbytte, så det er ingen skade til. Skat stopper også en hvis man tager for meget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, John!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)