Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance for DK, fra udlandet, opstart/skat?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Jeg overvejer at blive freelancer (digital marketing), fremfor at være lønmodtager i det felt, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte..
-skal jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed for at kunne få lov?
-jeg bor pt i udlandet, som lønmodtager her (og har frameldt mig alt DK), men overvejer at oprette virksomhed (hvis det er dét der skal til^) i DK da processen er mere overskuelig, spørgsmålet er så hvor jeg skal betale skat (andet?) ifbm den virksomhed/freelance?
-såfremt der skal bruges en DK adresse, kan jeg så sætte mine forældres?
-skal jeg overhoved betale noget i skat moms hvis jeg ikke tjener mere end de 50tkr om året?
-hvis jeg flytter rundt som digital nomade, hvordan og hvor skal jeg betale skat?
-skal jeg betale noget som helst i det land jeg bor/eller opholder mig i, såfremt det kun er danske kunder jeg sælger min ydelse til?
-er der flere spørgsmål jeg burde stille?
..synes jeg ser så mange andre der bare flytter fra land til land som freelancer og bor der i alt fra 2mdr til 2år før de hopper videre!
Tusind tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

DigitalEU:
Jeg overvejer at blive freelancer (digital marketing), fremfor at være lønmodtager i det felt, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte..

-skal jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed for at kunne få lov?


Ja det er en mulighed (eller ApS) og du skal så opfylde regler for selvstændig og ikke ses som lønmodtager der fakturerer https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

DigitalEU:
-jeg bor pt i udlandet, som lønmodtager her (og har frameldt mig alt DK), men overvejer at oprette virksomhed (hvis det er dét der skal til^) i
du kan kun oprette og have dansk enkeltmands med dansk bopæladresse og fuld dansk skattepligt - men du kan fra udlandet oprette "anden dansk virksomhed" eller-  udenlandsk - Du kan godt bruge forældres adresse men skal jo have dansk folkeregister selv for at være fuldt dansk skattepligtig

Skat i DK er fra kr 0 og har ikke med momsregistrering at gøre - Danske kunder vil skulle indberette betaling til dig digitalt hos SKAT hvis du ikke er momsregistreret og så er det moms fra kr 0 også

IT nomadedrømmen uden skatteklarhed skal du virkeligt enten bruge mange penge på, eller blive snydt af nogen der siger, man bare kan flytte ofte, så får man ikke skat nogen steder - det er gas historier i al væsentlighed 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)