Kære Amino. Jeg har startet en virksomhed med konsulentydelser, hvor jeg i øjeblikket har fast aftale cirka 2 gange i måneden, men også tager opgaver herudover, når de byder sig. Jeg har opstartet som enkeltmands for simpliciteten, men er nu af flere blevet anbefalet at konvertere til ApS, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har overblik over, hvorfor/hvad fordelen/ulempen skulle være. Der er for nuværende følgende ting, som jeg fortsat er i tvivl om: 1) Firmaet et momsfritaget, da der er tale om sundhedsydelser - af samme årsag kan jeg fx ikke momsfrit købe elektronik til virksomheden (har ingen computer/iPad privat, og skal bruge en både til møder og regnskab etc). Er der mening i at lade sig momsregistrere - og i så fald, vil jeg så skulle tillægge moms til alle mine ydelser, på trods af at de over én kam er at betegne som momsfritagede? 2) Jeg har ingen anelse om indtjeningen for 2022, det er simpelthen alt efter, hvor meget jeg vil arbejde. Har i sidste uge omsat for 17.000 - er der en fordel ved allerede nu at konvertere til ApS? Uanset hvad vil omsætningen være >50.000 i 2022. 3) Kørepenge - jeg ville egentlig lade pengene stå i virksomheden (på den registrerede erhvervskonto). Lønning til mig selv vil i starten udelukkende være kørepenge, jeg har dog svært ved at finde ud af, hvordan dette vil kunne lade sig gøre, da det jo netop er en enkeltmandsvirksomhed. Jeg bruger Dinero Basic, hvis det har noget at sige. 4) Er der fordel i at geninvestere pengene i virksomheden for at "undgå" et overskud for året? Privat er jeg over topskattegrænsen, og ser derfor ikke den store fidus i at blive personligt beskattet ved årets afslutning. 5) Kan jeg afregne fri telefon/internet og beskatte mig selv af dette - og i så beholde mine nuværende abonnementer, eller vil det kræve omlægning? På forhånd mange tak for hjælpen! /ML |
Hvad skulle grunden / fordele være for dig at du vil konvertere dit firma til et ApS?
hvad er det for konsulent ydelser du tilbyder? er det indenfor sundhedsområdet ?
Det virker lidt som om du har glemt at i et Aps skal du betale virksomhedskab på 22 % og så derefter personlig skal af den løn du får.