Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved aktie gevinst profitdeling

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg synes selv jeg har ret godt styr på momsreglerne men alligevel har jeg svært ved at gennemskue denne case.

Case: 

Som tiden er gået er man blevet så god til aktiehandel at en trading virksomhed tilbyder man kan handle for deres penge mod en profit deling på 80/20. Altså beholder de 20% af gevinsten, hvis nogen, og udbetaler de 80% til dig. (Prop firm kaldes de på engelsk)

Her er det jeg bliver i tvivl. Man er som sådan ikke ansat som medarbejder, men betegnes nok mere som freelance konsulent?

Man leverer jo ikke en vare, men nok nærmere en ydelse?

I og med det det ikke er egne midler tænker jeg ikke aktiebeskatningen træder i kraft? 

Så i bund og grund er det vel en konsulent ydelse og man derfor skal svare dansk moms af den profit man får udbetalt? Eller overser jeg noget nu når det handler om aktiehandel for andres midler? Eller kan det ses som formidlingsydelse som kan være moms fritaget?

Har det nogen betydning om virksomheden ligger indenfor eller udenfor eu?

Hvis moms, skal man vel momsregistreres når man overstiger en udbetaling på 50.000kr som privat person?

Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

det kunne godt være momspligtig og CVR - men jeg kan slet ikke se konceptet - så pas på du ikke snydes somehow - Det må være aktieindkomst umiddelbart (hvis det er alm aktier der skaffes for dine egne midler)  MEN

Jeg ville da gå til en revisor og få opsætning for du kan jo ikke handle aktier i alm personlig virksomhed og i ApS er der en række lagerskatteregler + LEI bevis og som privat må du vel undersøge om du slet ikke kan tabe noget på det her (de penge du låner f.eks) og hvad det så giver for skatteproblematik - både tab og gevinst


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Ja jeg tænkte nok det er noget ikke så kendt her i Danmark. Men tak for svaret, jeg prøver at kontakte en revisor :) 

Mvh. Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Klogt.

Få afklaret, om du som traider for dem ses som ansat (det du vist korrekt selv kaldte tjenesteydelse) - og om profit delen 80% svarer til din løn - Det vil kunne være tilfældet hvis det er property firmaet der er ejer af investeringsgodet og du fungerer som ren traider - hvor du honorarlønnes med den provision det vil svare til. I så fald burde det ikke inkludere moms som jeg ser det - men formentlig pligt til at de adm angiver honoraret til UK myndigheder og du selv angiver det som honorar i DK
Det forudsætter, at det er som CPR honorar lønnet traider du "arbejder for dem" Driver du det i personlig virksomhed og fakturerer med moms, vil det inkludere momspligt - men her lægges så ikke moms - blot angives det som rubrikangivelser (og EU moms hvis det var EU).

I ApS form ville jeg ikke turde drive det som selvstændig med faktura fra CVR, da SKAT kan se det som maskeret udlodning - hvis ikke det har 100% karakter af selvstændigt arbejde - gerne for en række forskellige kunder. Det må være første hak

Hvis honorar er det relativt enkelt - for det er personlig skat - uanset fra CPR eller personligt CVR - og her er jo så ikke tabsmulighed heller går jeg ud fra

Der hvor det kan være aktieindkomst er alene hvis DU ejer aktierne/de underliggende aktiver i hele forløbet - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Det er også sådan jeg selv tænker det "burde" være ihvertfald. Men får det under alle omstændigheder vendt med en revisor så der ikke er noget at komme efter :)

Jeg takker for hjælpen! 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)