Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering tilbage i tiden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 03:20
Hvor mange stjerner giver du? :
År nej.. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg har netop opdaget 3 ret store fakturaer der hører til 2021 er endt som kladde i mit regnskabsprogram og ikke er blevet godkendt og sendt til kunderne i fredags den 31. Dec 21. Kan jeg på nogen måde få dem med i mit 2021 år nu 😥
Jeg bruger Dinero.
Anita
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

sagtens - du færdiggør bare og sender inden du lukker regnskabsåret endeligt - så hører de til 2021 i regnskab helt af sig selv hvis de er oprettet med 2021 dato (hvad de også skal hvis de hører til 2021)
Du kan i det hele taget sagtens bogføre i 2021 stadigt, der kunne jo også være regninger DU ikke har nået at modtage
Ellers må du bruge Dineros gode support

vh John Hannover

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 933
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 15:39

Men hvad nu, hvis man allerede er begyndt at fakturere i 2022, så er fakturanumrene ikke mere fortløbende. Eller gør det ikke noget?

Albert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du står i regnskabsår 2021 så burde de være i rækkefølgen - du skal jo have Dinero åbent i ret regnskabsår - her 2021 -  men ellers må du høre Dinero - om de bare kører videre med rækken i 2022 og hvad de råder til. 
Trådstarter har dog lavet disse fakturaer - manglede bare at endeligt godkende/sende, så der bør de være tildelt nummer - ellers må man til at lave en lille forklaring.

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Mar 19
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 18:45

(Det var ikke mig der oprettede dette tråd)
Jeg har ikke Dinero men e-conomic. Den sidste faktura jeg har oprettet var d. 30. december 2021, men hvis jeg nu opretter en ny faktura, så får den pr. default datoen af i dag, altså i 2021. Nummeret på den er "den sidste fra 30. december plus 1". Hvis jeg så bagefter opretter en faktura med dato 31.12.2021, så har den nummeret "den fra i dag plus 1" eller "den sidste fra 30. december plus 2". Den, jeg opretter i dag, får regnskabsår 2022, og den jeg opretter på 31.12.2021 får regnskabsår 2021. Og så passer rækkefølgen ikke.
Nå, men det er også rent hypotetisk. Jeg skal endnu oprette én faktura for 2021 (eller rettere sagt: en kreditnota), når jeg har gjort det, begynder jeg at lave fakturaer i 2022. Der er sikkert måder at komme udenom det problem, hvis det skulle opstå, men det gider jeg ikke bruge min tid på at undersøge. Nu kom spørgsmålet bare op, så derfor hægtede jeg mig selv på.

Tilmeldt 3. Jan 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:42
Tusind tak for hurtigt svar John. Det var en stor hjælp. 😊 Tak
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

husker ikke economic i hovedet-  men kan ikke tro deres system ikke, så længe du er i 2021 regnskabet og opretter fakturaer der - sikrer rækkefølgen - men jeg er ikke spor sikker - 
Det kan da godt være de bare tager næste nummer i fakturarækkefølgen - det sker jo også i 2021 - hvis du ville oprette en faktura med en tidl. dato, så vil den få rækkefølge problem, men det sker der ikke noget ved, så længe du kan vise, du ikke har huller i rækkefølgen. 
Det afgørende er først og fremmest at undgå huller, og hvis så du får et hop i 2021 slut ved at fakturere en 2021 sag i 2021 regnskabet - så vil det jo fremgå af fakturarækkefølgen, at det hul er udfyldt med en nyere 2022 faktura

Du bør ikke kreditere bagud - hvis ikke du gør det ved at vælge en specifik faktura. Kreditering skal jo altid være på baggrund af en faktura der skal ydes en eller anden kreditering op - med andre ord - bør den jo hænge sammen med en faktura, og ikke bruges til bare at betale en eller anden nogen penge. 
Det kræver at den man betaler så sender en faktura til en - så der bør vises sammenhæng til den konkrete faktura 

En kreditnota laves, når en faktureret ydelse skal tilbagebetales (helt eller delvist)- og ikke bare for at kunne betale en eller anden aftale - så dermed vil den få korrekt sammenhæng til den faktura den krediterer (og kan i øvrigt have anden nummerserie om man vil)

Kreditnotaen må ikke bruges til f.eks at slippe for bøvl med en kunde der ikke kan tage sig sammen til at betale, eller på anden vis, bare betale noget til andre.

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Mar 19
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 20:25

Tak for tippet, John. Det er dog bare en kunde som har fået en faktura for meget: to gange for samme ydelse. Den anden faktura skal derfor krediteres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02

Albert van Harten:

Tak for tippet, John. Det er dog bare en kunde som har fået en faktura for meget: to gange for samme ydelse. Den anden faktura skal derfor krediteres.

så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at economic håndterer alt om numre. Du skal bare være i 2021 regnskab og vælge den faktura der skal krediteres og så går det helt af sig selv - husk at sende kreditnotaen - da kunden ikke bare må have to fakturaer i princippet at trække fra - så skat vil kunne kræve vist, den er fremsendt :) 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)