Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på Moms og vand, varme og el?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær hilset.

Jeg står i den situation at jeg lige har startet virksomhed, hvor huslejen er omsætningsbestemt (X% af omsætningen). Dertil skal der lægges vand, varme og el.
Jeg har nu fået første faktura fra udlejer, hvor der er taget x% af et beløb, hvor moms er inkluderet. Det beløb ligges sammen med el, vand og varme. Det endelige beløb ligger udlejer moms på..

Mit spørgsmål er derfor:

- Kan man opkræve moms på et beløb der allerede er moms inkluderet (moms på moms), som vores omsætning er.
- Er det lovligt at opkræve Moms på el, vand og varme?

På forhånd tak for svar.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:55

nej man kan ikke lægge moms på moms, men mon moms er inkluderet i det oprindelige. Når vand, varme og el faktureres og udlejningen er momspligtig (typisk erhverv) så skal der moms på de ting også

Momsen får du jo igen - da det jo er købsmoms - hvis du er i tvivl om den type ting, så kunne du måske med fordel nappe letlæst E-bog eller paperback Introduktion til regnskab - du ser indholdsfortegnelsen, men den kunne redde dig fra fejl (eller find online bogholderhttps://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 11. Dec 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:21

Mange tak for hurtigt svar John. 

Der er moms inkluderet i omsætningsbeløbet der tages 25% af. opsat på følgende måde:

omsætning - kr 10.000 inklusiv moms 

leje opkrævet af udlejer (eksempel) 25% - kr 2500 plus moms = kr 3125.

Er dette lovligt? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36

Nsteffensen80:

Mange tak for hurtigt svar John. 

Der er moms inkluderet i omsætningsbeløbet der tages 25% af. opsat på følgende måde:

omsætning - kr 10.000 inklusiv moms 

leje opkrævet af udlejer (eksempel) 25% - kr 2500 plus moms = kr 3125.

Er dette lovligt? 

ja hvis det er afatlt sådan - det er ikke ualmindeligt at feks også udbringning o.l. bygger provision på den samlede oms inkl moms - fra kasseapparatet - det er jo samme om man betaler 20% af oms inkl moms for et eller andet eller 25% af uden moms (bare exempel tal)

Det er blot hvad der aftales

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)