Jeg står i den situation at jeg lige har startet virksomhed, hvor huslejen er omsætningsbestemt (X% af omsætningen). Dertil skal der lægges vand, varme og el. Jeg har nu fået første faktura fra udlejer, hvor der er taget x% af et beløb, hvor moms er inkluderet. Det beløb ligges sammen med el, vand og varme. Det endelige beløb ligger udlejer moms på.. Mit spørgsmål er derfor: - Kan man opkræve moms på et beløb der allerede er moms inkluderet (moms på moms), som vores omsætning er. - Er det lovligt at opkræve Moms på el, vand og varme? På forhånd tak for svar. |
nej man kan ikke lægge moms på moms, men mon moms er inkluderet i det oprindelige. Når vand, varme og el faktureres og udlejningen er momspligtig (typisk erhverv) så skal der moms på de ting også
Momsen får du jo igen - da det jo er købsmoms - hvis du er i tvivl om den type ting, så kunne du måske med fordel nappe letlæst E-bog eller paperback Introduktion til regnskab - du ser indholdsfortegnelsen, men den kunne redde dig fra fejl (eller find online bogholder) https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html
vh John Hannover