Hej Aminoer, Jeg har oprettet et Leasing selskab udelukkende med formål at tilbyde finansiel leasing (flex leasing)af køretøjer til privatkunder Har d.d. været ved en DK forhandler for at indkøbe den første bil, og vi forhandlede pris m.m. forinden. Lad os sige købsprisen var 400.000,- Dkk eks. moms & reg. afgift. Jeg havde netop spurgt min revisor, om hvorvidt jeg skulle betale moms når jeg er momsregistreret eller ej. Jeg indrømmer jeg har haft lidt udfordringer med at gennemskue momsreglerne, og synes stadig de kan tolkes på flere måder... Nå tilbage til sagen, slutsedlen jeg blev præseteret for hed: Salg af bil Engros til mit firma, pålydende 400.000,- + 25% moms - altså 100.000,- oveni. Forhandleren er en større anerkendt af slagsen, så jeg tænker at det er efter bogen. Og jeg havde virkelig ikke lyst til at fremstå som en amatør i dag... Mit spørgsmål er: Kunne jeg have indkøbt dette køretøj UDEN moms, eller? Svar fra min revisor: "Du får jo momsen tilbage når/ hvis du sælger den igen " (Ja men der kan gå 1-3 år inden køretøjet skal sælges...) "Du opkræver jo din månedlige leasing ydelse +moms. (Ja enig, men det er jo kun promiller der kommer ind via den vej) "Sagde du til ham du var momsregistreret?" (Øøh?) Gode input ønskes, da jeg nu har fået 2-3 forskellige forklaringer fra henh. 1 bogholder og 2 revisorer... Go aften, |
Du kunne ikke undgå moms ved køb fra momset forhandler. Du får momsen igen efter din første indberetning uanset om du har solgt bilen - det er købsmoms
Er måske godt at skifte revisor for det er galt du først får moms igen når du sælger bilen (til den tid kræver du moms af køber og den moms indbetaler du) og det giver ikke mening at spørge om du fortalte du var momsreg - når du købet af DK momsreg firma
Få en online bogholder og evt revisor du stoler på og kan forklare dig så du forstår OG undgå pludseligt at stå med voldsom regning, for leasing og biler er farligt hvis man kikser i skat og moms
vh John Hannover