Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Store idfordringer i ApS uden ejeraftale.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Brøndby
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg har et ApS med en anden, og vi har ikke fået lavet en ejeraftale da virksomheden blot var på hobby niveau i starten.

Virksomheden er fint kørende med et pænt overskud på 300.000 her første år.

Udfordringen nu er at min medejer er stressramt, og er meget negativ ladet om virksomheden både i kommunikation og ansvar. (Han siger han ordner ting og ringer til folk, men gør det ikke, han brænder vigtige opgaver af så jeg må stå til kl sent aften for at nå i hus)

Nu vil han gerne sygmeldes hvilket naturligvis ikke er muligt i en lille virksomhed som vores uden store konsekvenser for primært mig.

Umiddelbart nægter han at sælge til mig.

Hvad kan jeg gøre?

Mvh

Christian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ved det givet - men det er en tæt på utilgivelig fejl at drive virksomhed med andre, uden fuldt gyldige ejeraftaler = generelt nogen som en jurist siger god for, at man siden kan løse problemer med

Det er meget vanskeligt i et lille ApS at tvinge nogen som helst til at sælge deres anparter, og her er der vel tale om 50/50 ejerskab oveni - med mindre de direkte foretager noget MOD selskabet - driver konkurrent direkte mod det osv.

Der er nok KUN fornuft og stille samtale - og evt tilbyde en så god pris, at han ikke kan sige nej - til anden god gang - og andre om ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Udfordringen nu er at min medejer er stressramt, og er meget negativ ladet om virksomheden både i kommunikation og ansvar. (Han siger han ordner ting og ringer til folk, men gør det ikke, han brænder vigtige opgaver af så jeg må stå til kl sent aften for at nå i hus)

Nu vil han gerne sygmeldes hvilket naturligvis ikke er muligt i en lille virksomhed som vores uden store konsekvenser for primært mig.

Hvis man træder et skridt tilbage og kun kigger på de forhold du har oplyst, så må der jo gælde at han sygemeldes, herom kan ikke herske tvivl.

Men hvis I ikke har lavet ansættelses-kontrakt med jer selv, så er det vel ikke givet at han skal have løn da I jo ihvertfald under alle omstændigheder ikke er omfattet af funktionærloven, med mindre I har indskrvet det i jeres egne kontrakter.

Sekundært er jeres lille virksomhed jo også en medvirkende grund til at din partner er gået ned med flaget, så noget er han jo nok etisk berettiget til.

Han ejer idag halvdelen, og hvis du ønsker ham ud, så skal han have en fair pris for denne andel, inkl. forventet fremtidigt afkast, derfor et tilbud som John beskriver.

Du bør forsøge at holde et godt parnerskab, og en god tone men der er en mulighed for at de penge som er imellem jer forsurer det.I bør derfor overveje på bagkant at få ejeraftalen på plads hvis fremtidig drift er en mulighed. Evt. ansætte en vikar eller tidbegrænset ressource (ikke billigt eller nemt lige nu).

MEn går det galt, og vil han ikke ud, og vil du ikke bære byrden tjae så dør firmaet og du må starte noget nyt - det er i ingens interesse men kan blive den yderste konsekvens hvis I bliver uvenner. Så en mindelig løsning er bedst, men I vil ikke begge være glade bagefter - faktisk vil I nok begge syntes den anden får for meget - sådan er mennesket indrettet selv når alt deles milimeter-præcist.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)