Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller personligt ejet mindre virksomhed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,


Jeg er ret ny indenfor iværksætterverdenen, og kunne rigtig godt tænke mig et par gode fifs til at komme godt i gang.
Jeg vil starte noget selvstændigt op indenfor et par områder, jeg mener, jeg selv har en styrke i, og som jeg på en retvisende og ordentlig måde kan videreformidle til mine kommende kunder. Jeg vil gerne yde service i korrektur, oversættelse af dokumenter (skriftligt), hjælpe med at formidle tekster til hjemmesider, sociale medier m.m., hjælpe med jobansøgninger og mails (især for nyankomne i landet, så de får en hurtigere tilknytning til det danske arbejdsmarked) og være speaker for mindre forfattere, der ønsker en indtaling af deres bøger.

Har I nogle gode til, hvordan jeg egentlig starter op helt fra bunden? Og har I evt. forslag til, om det burde være en enkeltmandsvirksomhed eller en PMV, jeg starter op? Jeg har godt læst fordelene og ulemperne ved begge, men jeg kan stadig ikke se, hvorfor enkeltmandsvirksomhed ikke skulle være gunstigt nok, hvis jeg forventer at omsætte for under 50.000 på 12 mdr., hvori jeg så heller ikke behøver at momsregistrere som i en PMV.

Kom gerne med en masse fifs og gode råd! Mange tak på forhånd :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Forskellen er jo i hovedsagen, at PMV ikke kan/må registrreres for pligter - herunder moms og jo så ikke må kunne omsætte for over 50 t på nogen 12 mdr periode

Enkeltmands skal registreres for mindst en pligt som feks moms.

Private kunder vil ikke få ooms retur, men det vil diene B2B momsregistrerede kunder, så de vil ikke mærke momsen som omkostning men de private vil

Som PMV skal dine CVR b2B kunder angive betaling til dig som PMV som honorar til skat, det skal de ikke hvis du er momsregistreret

Du kan læse meget mere om PMV og personlig virksomhed i den letlæste E-bog eller paperback Personlig virksomhed https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Sep 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar :-)

Ville du så starte PMV eller EMV op, hvis du havde været i mine sko? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis flest private kunder der ikke kan trække moms fra-  så PMV i første omgang - det kan jo altid ændres

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er noget du går 100% ind i, så ville jeg starte en enkeltmandsvirksomhed op og få den momsregistreret fra starten. Det giver lidt momsfradrag ved køb af pc, sofotware med videre. Ligeledes hvis du regner med at omsætte for mere end 50.000 indenfor 12 måneder (ikke afgrænset af årsskifte) så skal du alligelvel betale moms af din omsætning. Altså også den omsætning du ikke har pålagt moms. 

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)