Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til værdi af anparter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

I anpartsselskabet skal en af de to foundere ud af virksomheden. Ejerforholdet: 50/50. Virksomheden har eksisteret i 2 år. I indeværende år har omsætningen været på 353.000 kr. med resultat på 205.000 kr. (ingen løn) so far..

Der er mange parametre som er på spil her, så hvordan er det muligt at vurdere udtræden founders anparter?

Jeg mener, at hvis man som founder/iværksætter ønsker at udtræde fra en virksomhed, som hele tiden har geninvesteret og fokuseret på at bygge likviditet til fremtidens koncepter/produkter, ja så må man forvente, at en udtræden anpart ikke er så meget værd som, hvis man opløste virksomheden.

Jeg mener ikke, at man kan dele en virksomhed op på denne måde. Hvis man skærer halvdelen af virksomhedens værdi væk, jamen så har det mistet fundamentet for fremtiden og de sidste par års arbejde har ikke skabt synderlig værdi.

Der har ikke engang været udbetalt løn, så hvor meget er virksomheden egentlig værd? En job i netto, ville have givet et større afkast, end dette.

Er jeg helt galt på den? Jeg har aldrig prøvet denne situation før, så dette er mit top of mind.

Vil virkelig gerne høre dine synspunkter. TUSINDE TAK

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Normalt værdisættes virksomheder ved at tage 1) egenkapital + 2) fremtidig værdi. Den første del er nem, der kan du bare kigge i jeres regnskab. Den anden del er straks svære. Hvis der ikke er nogen fremtidig værdi uden jeres aktive involvering, så kan man evt argumentere for at virksomhedens værdi blot er lig egenkapitalen. Med andre ord; selvfølgelig er virksomheden minimum det værd, som er tilbage ved virksomhedens opløsning. Hvis din partner er villig til at sælge til den pris, så syntes jeg at det er meget fair.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 19. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Tak for det svar. Den kan jeg godt følge

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ved ikke, om I har fået løst denne, men ellers vil jeg gerne hjælpe jer med prisfastsættelse.

Kontakt mig eventuelt på kh@khfinans.dk eller via min hjemmeside www.khfinans.dk.

Mvh. Kasper

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)