Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er skattefri befordringsgodtgørelse fradragberettiget for en arbejdsgiver?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig lydtekniker og bor i København, hvor jeg har en privat mindre ejet virksomhed.

Jeg er i gang med at forhandle løn i forhold til nogle faste job rundt omkring i Danmark i forbindelse med TV produktioner.

Vi er sådan set tæt på målstregen i forhold til lønnen for selve jobbet, men transporten er et sted, hvor vi har svært ved at blive enige.

Jeg har min egen bil, som jeg bruger til transport til lokations, og arbejder derfor i min optik ud fra taksten på skattefri befordringsgodtgørelse på 3,44 kr/km for 2021.

Arbejdsgiver vil dog kun give mig en lille portion penge, som lige nøjagtig dækker bro og én tank brændstof, men ikke slidtage på bilen/forsikring m.m. som statens takst bl.a. dækker over. Og jeg vil selvfølgelig gerne have fuld transport (statens takst + udgifter til bro).

Er der noget lovmæssigt som gør, at de faktisk skal betale for transport, eller er det fair nok at spise mig af med et mindre beløb, for lige at dække mine direkte transportudgifter?

Hvis nu vi ender på at de skal betale mig fuld transport - hvilket jeg føler de skal gøre - kan de så ikke bruge det som et fradrag i deres regnskab (og dermed gir det jo fint mening for dem at betale mig efter statens takst, hvis de kan trække det fra??)

Håber nogen kan hjælpe med at oplyse mig om detteSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja forudsat du faktisk er selvstændig - og ikke bare en der fakturerer lønmodtagerarbejde-  for det er først huk. Hvis du ikke er momsregistreret (du kunne tolkes som PMV) så skal arbejdsgiveren indberette det til skat på dit CVR nummer - men her kan du ikke få skattefri kørepenge via faktura - her er alt du får en skattepligtig indtægt helt enkelt.  Du kan så selv få fradrag for kørsel i egen bil, efter meget nøje ført kørebog https://johnhannover.blogspot.com/2019/03/krsel-i-egen-bil-fradrag.html 

Statens takst udbetalt med lønnen kan du få ved lønarbejde alene - og så er der fradrag for den som der er for lønnen.

Alt som du fakturerer eller ved lønmodtagerjob modtager af den type er udgift = fradrag for arbejdsgiveren

Hvis du er momsregistreret og fakturer og skat kan mene det er lønmodtagerarbejde, så kan de forkaste arrangement og ex fjerne momsfradrag for arbejdsgiveren mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er momsregistreret. Så jeg tænker bare at fakturere for transport ved staten takst, ved siden af honoraet for jobbet? Burde det så ikke være nok til at de ville kunne bruge det til fradrag i deres regnskab?

Mvh Troels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det er helt ligemeget om du fakturerer løn, transport - arbejdstøj eller andet - det er en udgift de har fradrag for - men det er jo nu ret sikker på de er klare over.
Du beskattes så også af beløbet som af løn - men i enkeltmands kan du få det som fradrag (ikke som ud med løn men som fradrag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)