Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdannelse - brug af opsparing til løn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer omdannelse af personligt ejet firma, med god opsparing, til selskab.

Problemet med at fortsætte som personlig ejet firma er selvfølgelig at jeg hæfter med hele min formue og det vil jeg gerne være fri for.

Indtægterne kommer i klumper, så der kan være år uden særlig indtægt, men nu kan jeg bare hæve af tidligere opsparet.

Jeg kender ikke konsekvenserne ved at opdanne til selskab i forhold til det med ikke at tjene penge ind i en periode, men tære på egenkapitalen og de skattemæssige konsekvenser. Det er klart at jeg ikke har lyst til at risikere en højere skat hvis jeg kører i selskabsform og i en længere periode og ikke har indtægter, og jeg har en fornemmelse af at jeg ikke har de samme muligheder i den retning. Hvis man et år i personligt selskab ikke har særlig indtægt og alligevel hæver, så bliver skatten lav. Hvordan vil det være i selskabsform? Hvad udløser i sidste ende flest skattekroner?

Har jeg fortalt nok til at det kan vurderes/besvares?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:19

Hvis et selskab i perioder ikke tjener penge og der ikke er nogen "opsparing" vil egenkapitalen komme ned under minimumskapitalen på et tidspunkt og der skal foretages et ny kapitalindskud i selskabet. Skatten bliver ikke påvirket væsentlig af om du kører på den ene eller den anden måde.

Hvori består den hæftelse du omtaler. Taler vi produktansvar eller hæftelse for gæld ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 10:34

Hej, tak for svar. Jeg er interesseret i det tilfælde hvor der ikke er fare foreløbigt for af komme under minimumskapitalen. Det er dog også interessant nok hvad der sker hvis man kommer under minimumskapitalen hvis man er et A/S, kan kan så lave det om til ApS, uden de store problemer, og fortsætte lidt længere med at tære på kapitalen? Men det er et tillægsspørgsmål.

Jeg ved ikke hvor jeg har det fra, men jeg har en fornemmelse af at det er lidt dårligere at gøre det at hæve løn et år, hvor virksomheden ikke har indtægt, hvis man kører i selskabsform, end hvis man kører personligt ejet, fx i virksomhedsordning. Men er det forkert?

Mht. hæftelse er det ikke for gæld, men sådan noget som patenter, varemærker, erstatninger mm. hvor man uforsætsligt kommer til at løbe ind i noget.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:43

Det er muligt at omdanne fra A/S til ApS men det er ikke ligetil og koster lidt papirpenge. Så hellere starte som ApS.

Vedr. løn fra selskabet er du ikke helt ved siden af. Selskabet får jo fradrag for lønudgiften men vil ikke kunne udnytte fradraget i mangel af indtægter. Så henstår det som et fremførselsberettiget underskud men det koster likvitet + måske som sagt at du skal præstere et indskud for at få reetableret kapitalen. I den personlige virksomhed kan du tage penge ud af virksomheden uden beskatning. Du beskattes kun i det omfang der indtjenes penge i virksomheden eller der hæves af et tidligere opsparet overskud i virksomheden.

Jeg ville nok vælge at tage det første år hvor indtjeningen ikke er regelmæssig i personligt regi.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:32

Du kan jo også hæve fra Aps'et i form af udbytte. Apset kan godt udbetale et konstant udbytte - så længe der er penge til det - uanset at indtægterne er stærkt varierende.

Jeg har ikke lige oversigt over hvornår hvilken udbetalingsform er billigst.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:19

Det er rigtigt og det er klart at foretrække hvis selskabet ikke kan udnytte fradraget for lønudgiften, eller hvis personen i forvejen er oppe og betale mellem eller topskat. Det er bare ikke muligt at udlodde udbytte hvis midlerne ikke er tilstede.  

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 12:52

henrikkrebs:

Du kan jo også hæve fra Aps'et i form af udbytte. Apset kan godt udbetale et konstant udbytte - så længe der er penge til det - uanset at indtægterne er stærkt varierende.

Jeg har ikke lige oversigt over hvornår hvilken udbetalingsform er billigst.

Kan man hæve så meget at det ligner en løn, uden at der er problemer i det? Og så sætte sin officielle 'løn' ned til 0.

Er det peanuts det der er forskel mht. total skat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:05

Hvaf mener du - forstår dig ikke helt

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Skrevet kl. 09:53

Med "hæve så meget at det ligner en løn" mener jeg at hæve fx 20000 pr måned i udbytte, kan man det? (hvis der er penge i firmaet til det)

Med "uden at der er problemer i det", mener jeg at, om det er tilladt/i orden, at hæve udbytte til sig selv i et firma som ikke pt tjener penge (i det år). Og at det ikke giver en større skattebetaling end hvis jeg havde hævet de samme beløb i et personlig ejet firma, under de samme omstændigheder, dvs. hvor der er opsparet overskud, men ingen/dårlig indtjening et enkelt år.

Med "sætte sin officielle 'løn' ned til 0." mener jeg at der er nogle regler for at man skal sætte sin egen løn til et bestemt beløb per måned og ikke bare kan hæve lidt hist og her, som man kan ved personlig ejet firma. Kan man fx i december køre med en alm. løn og så i januar, feb, marts, april køre med en løn på 1 kr pr måned og istedet hæve en masse udbytte. Er det iorden, kan man bytte rundt på hvad man kalder det man hæver fra firmaet på denne måde.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:03

Udbyttet i et selskab (Aps - A/S) fastsættes een gang om året på den årlige generalforsamling. Herefter kan det ikke ændres. Jeg har aldrig hørt om udbytte der udbetales ad flere gange, men det kan muligvis lade sig gøre. Så længe kapitalen er intakt i selskabet kan du fastsætte udbyttet til det du vil. Fx have overskud et år må 1 mil -> nul i udbytte. Næste år: overskud 10.000 kr, -> udbytte 800.000.

Løn - Kan fastsættes til hvad du vil. Det koster dog mere end en krone at udbetale løn, så jeg foreslår at du helt dropper lønnen i jan, feb mar og april.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)