Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Repræsentationsgave - hvor stor må den være?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 21
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et spørgsmål for en kunde:
De vil gerne give en afskedsgave til en forretningsforbindelse.
Spørgsmålet er om der er et beløbsloft for en sådan repræsentationsgave?

Og skal modtageren (som er et firma, ikke en ansat) bogføre og betale moms/skat af gaven?



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Gaven skal være i normalt størrelseshorhold for lejlighedsgaver - ikke en Tesla eller 12 kasser vin men gerne 3 Falster vin - inden for det man ville anse for normalt som lejlighedsgave
Så beskattes modtager ikke men der er ikke fradrag for momsen for giver og kun 25% af udgiften som hører under repræsentation forretningsforbindelser og det sætter måske også en viis grænse for beløbet man vi give

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er vel at der ikke er nogen øvre grænser for gaver, men hvis modtageren risikerer fuld beskatning af værdien.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Svaret er vel at der ikke er nogen øvre grænser for gaver, men hvis modtageren risikerer fuld beskatning af værdien.

ja - deraf det med - en størrelse der er "passende" for den type lejlighedsgaver - for ja - ellers vil modtager let kunne skulle beskattes - men det begrænsede fradrag vil jo normalt også begrænse størrelsen (og så taler vi jo forretningsforbindelse og ikke skjult løn eller andet :) ) 

Til personale er der kun grænse for Julegaver f.eks på 1200 kr - men er det lejlighedsgave - regnes den ikke med i skattefri bagatelgrænse for private goder

- sakset fra PWC:

 Værdien af lejlighedsgaver skal ikke medregnes ved opgørelsen af den skattefri bagatelgrænse for private goder på 1.200 kr. (2021).

Giver arbejdsgiveren en tingsgave, som overstiger det, som må anses for passende, er der tale om et skattepligtigt gode for medarbejderen. Gaven bliver dermed skattepligtig. Der gælder dog ikke nogen fast beløbsgrænse for værdien af lejlighedsgaver.

----------------

Måske kan man til forretningsforbindelser regne lidt samme princip - hvis den overstiger det som kan anses for normalt og passende - så skattepligt for modtager - vel også for 3. part forretningsforbindelse - men ikke en officiel grænse af nogen art. - blot ikke momsfradrag for giver og 25% af udgiften alene som fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 21
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak, John!

Nu kommer jeg så til at fundere lidt over hvad der danner normen for størrelsen. Er det ikke både ret subjektivt og kontekstafhængigt? Og hvis det nu fx drejer sig om et 10-års jubilæum, gælder der så en anden 'normal'?
Bør jeg opfordre kunden til at kontakte deres revisor for at få en 'forhåndsgodkendelse' af den planlagte gave?
Tilmeldt 19. May 21
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak, Lier!

Jeg har i mellemtiden også selv fundet et link med infografik, som heller ikke nævner nogen øvre grænse når det gælder repræsentationsgaver.

Men gad vide om revisoren kunne finde på at vurdere at en gave til en kunde er for stor?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forventer ikke din revisor vil blande sig som sådan - med mindre han føler der er direkte snyd i det - at du betaler for en indsats med gaven uden det indberettes som løn eller andet - hvidvask osv - men i så fald skal revisor anmelde. Jeg ved ikke hvad dit niveau her er - det bliver lettere at forstå hvis du nævner det, for det er jo ikke almindeligt, at man giver en leverandør en gave til f.eks 20.000 kr - set i lyset af du ikke har fradrag for moms og kun 25% for udgiften - så det er en lidt speciel diskussion for mig, og vil måske så også være det for din revisor vil tænke sit. Jeg vil mene, man skal have et forhold til sin revisor, at man hører denne, og ikke vil dække sig af med et amino-svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Til personale er der kun grænse for Julegaver f.eks på 1200 kr - men er det lejlighedsgave

Nu har Covid-19 gjort et stort indhug i mange forretninger.

Der er flere store firmaer, der giver gavekort på flere penge til samtlige medarbejdere, for at få gang i DK igen. (Kørt igennem juridsk afdelinger, naturligvis)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Cookie - John Hannover:
Til personale er der kun grænse for Julegaver f.eks på 1200 kr - men er det lejlighedsgave

Nu har Covid-19 gjort et stort indhug i mange forretninger.

Der er flere store firmaer, der giver gavekort på flere penge til samtlige medarbejdere, for at få gang i DK igen. (Kørt igennem juridsk afdelinger, naturligvis)

1 hvis det er noget der kan ombyttes til kontanter så gælder det ikke - men alm gavekort til specifikke ting er omfattet af alm 1200 kr regel for personalegoder

I corona sammenhæng er der så ekstra givet mulighed for ekstra gavekort på igen 1200 kr max og det skal så, for ikke at være med i personalegoder være til specifikke oplevelsesgader

Om store firmaer gør noget ved jeg ikke men jeg ved at alm gavekort kontant er skattepligtigt og andre omfattet af 1200 kr personalegoder og endeligt disse ekstra 1200 kr til oplevelsesgaver - og mere er der ikke ikke 
Dansk industri gennemgår det her https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2021/3/gavekort-til-oplevelser-til-ansatte-kan-gives-skattefrit/ 

Trådstarters gave er dog så ikke til medarbejder men forretningsforbindelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)