Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma eller Aps

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 15. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Shaz der er virkelig ikke den store forskel.

Såfremt dit seoskab opfylder 2 ud af disse følgende krav i 2 sammenhængende regnskabsår, kan du fravalge revision:
1: balancesum på 4 mio.
2: under 12 heltidsansatte i gennemsnit
3: under 8 mio i omsætning.

Vær obs. På at dette er det juridiske som gør sig gældende for at fravælge revision, leverandører, långivere mm. Kan sagtens kræve revision førend de vil samarbejde- Mem utroligt sjældent, især med nye virksomheder(Du fpr slet ikke nogle lån😂😂)

Fravalg af revision betyder at du selv kan lave reg skabet eller en som har styr på det. Jeg personligt kender en som tager 1.250 kr. For det såfremt der er styr på bogføringen.

Så årsregnskabet dkal du ikke bekymrer dig så meget om, det er mere bogføringen som skal spille, fordi når det spiller så er det bare med at plogge tallene ind hos virk- bump årsregnskab udfærdiget.

Tilmeldt 15. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hele din ide taler kun for såfremt der er underskud. Hvis det er dette- hvorfor så overhoved starte op?? Og nej man hæfter ikke personligt overfor kreditorer såsom bank, leverandører osv uanset hvilken selskabsform man har.

Nogle kreditorer kan bede om selvskyldnerkaution, denne kan man forhandle sig ud af. Anpartsselskab= selskabet som hæfter. Ledelsen kan kun stulles til personligt ansvar såfremt denne har handlet groft uforsvarligt- hvilken uhære sjældent fører til en dom.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

JPedersen 2017:

BroncofanDK:

Eftersom Shaz har en stabil fast indtægt, ville jeg undgå selskabsform medmindre der er store risikoforhold som ikke er beskrevet her. Det er en KÆMPE fordel at eventuelle personlige tab er 100% fradragsberettigede i anden indtægt, hvor du maksimalt kan få 27% fradrag fra en selskabskonstruktion.

gispSurprise  kan du lige forklare dette lidt nærmere - evt. ved hjælp af et lille eksempler??

Det er i hovedræk beskrevet i John Hannovers post!

Som enkeltmandsfirma er du sambeskattet personligt og i firmaet - ergo du lægger + og - sammen.

I et selskab er indtægter og gæld selskabets, men du får næppe en bankkonto, lån, kreditter uden selv at indestå for dem. Hvis firmaet taber penge så er det bedst at være i enkeltmandsform hvis det er dine penge der tabes og bedst at være i selskab hvis det er andre menneskers penge der tabes. 

Eftersom kun 6% af virksomheder der startes nogensinde får 5 ansatte og ca. 60% forsvinder indenfor få år (før Corona) , så er det dumt ikke at tage et realistisk kig på risiko. 

Hvis det går godt er det ligegyldigt om du er i selskabs eller VSO konstruktion og du kan etablere selskabet senere. Det du ikke let kan få er en holding/drift struktur

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:
Hele din ide taler kun for såfremt der er underskud. Hvis det er dette- hvorfor så overhoved starte op?? Og nej man hæfter ikke personligt overfor kreditorer såsom bank, leverandører osv uanset hvilken selskabsform man har.

Nogle kreditorer kan bede om selvskyldnerkaution, denne kan man forhandle sig ud af. Anpartsselskab= selskabet som hæfter. Ledelsen kan kun stulles til personligt ansvar såfremt denne har handlet groft uforsvarligt- hvilken uhære sjældent fører til en dom.

jeg forstår nu Bronco

Der er ikke tale om konstant underskud - men sandt er jo, at mange i en opstartsfase vil opleve underskud - indtil det giver overskud. Her kan det være stor fordel, at kunne trække direkte fra med det samme . enda i topskat om man har det - modsat ApS hvor det bare skydes ud til fremtidige overskud.

Bank skal man i 2021 næsten altid regne med selvskyldnerkaution til siger min erfaring mig. 
Enig i hæftelsesgennembrud ikke er voldsomt almindelige, men der er skam en klar stigning i sager med det efter de opslag jeg har set (nok en del i IVS typen) - men lovændringen der gør det fuldt legalt at stifte ApS og omg bruge alle midler på aktiver (som tidl var skjult apportstiftelse) har nok øget antallet af ApS der drives ud, hvor ledelsen faktisk burde kunne erkende, at ny gæld ikke ville kunne betales - og så er risikoen der.

Det er også ret oplagt ofte sværere at få kredit i et ApS, der måske hurtigt har spist kapitalen til aktiver, end det er med en der vil hæfte personligt - det er jo naturligt nok, at mange vægter det med hånden på kogepladen ret højt. Små nystartede ApS udgør en oplagt risiko i manges øjne - retfærdigt eller ikke.

Det er i mine øjne korrekt, at hvis risiko er begrænset og man ikke har planer om at sælge ud af andele, så har personlig virksomhed mange fordele faktisk - fradrag for underskud i personlig skat direkte - kørepenge uden at skulle påvise helt reel løn - ikke offentlige regnskaber og mindre indberetningspligt, fri sammenblanding af privat og firma økonomi mm - men det er helt individuelt.
Mange kan faktisk med fordel starte i personlig virksomhed og - går det rigtigt godt, efter 2-4 år omdanne til ApS - udgiften til omdannelse kan godt være tjent ind i løbet af de første år faktisk.

Har man sikkerhed for ikke at få underskud (sjældent men skønt når det sker) så er det ofte fordi man ikke har store udgifter og dermed reelt ikke risiko - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)