Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min leverandør i Indien vil have en 50.000 DKR buffer ...?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 13. Sep 17
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Coronaen har taget hårdt på min leverandør fra Indien. De laver smykker efter mit design, men har ikke længere råd til at lægge ud for råvarer til mig, hvilket er forståeligt. Jeg plejer at betale for det jeg får. Bestiller jeg fx for 30.000 kr og får leverancer for de første 10.000 kr, så har jeg hidtil kun betalt de 10.000, altså kun for det jeg har modtaget. Resten betaler jeg for efterhånden som det kommer dumpende. Nu vil de have at jeg skal betale alle 30.000 kr. (hvis vi tager det som eksempel) up front. Det er jeg helt med på. Problemet er at det er frygtelig besværligt at regne frem og tilbage på den måde - jeg mister overblikket, og sandsynligheden for fejl øges. Derfor overvejer jeg at foreslå min mand i Indien, at jeg fortsætter med kun at betale for det jeg modtager - men lægger en buffer på 50.000 hos ham, så han aldrig kommer i underskud, han kommer højest i nul.

Spørgsmålet er: Hvordan gør jeg dette rent regnskabsmæssigt? Skal han skrive en faktura til mig på de 50.000 kr. Og hvad skal der stå på den? Hvordan forholder jeg mig rent skattemæssigt? Skal han hver den 31.12 overføre de 50.000 til mig. Og dagen efter, den 01.01, overfører jeg de 50.000 til ham på ny - så det ikke kommer til at berøre vore regnskaber, og vi skal betale skat og moms af noget som kun tjener til økonomisk sikkerhed?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lidt risikabelt - men hvis du går den vej - så vil du skulle bogføre de 50 t som et depositum (ikke udgift) og det kan bare blive stående så - men når han ikke bruger af dem, så har han vel stadigt ikke råd til at lægge ud for materialerne. Har han råd til at miste dig som kunde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 17
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, han bruger skam af pengene til at købe det råvarelager som skal bruges på mine items. Og nå jeg har betalt ham for hele bestillingen, har han igen penge til at fylde bufferen op. Så bestiller jeg igen, og så køber han ind for bufferen etc...

 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil ikke gøre det. Der er en stor risiko, at en dag siger det LightningSkype-Angry. Han kører nok på sidste vers.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

farligt men så er de 50 t depositum og hver gang han tager noget  så skal han sende dig en faktura så du kan tage det som udgift - 

jeg ville ikke gøre det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John og Amadeo. LAD VÆRE.

Tilmeldt 13. Sep 17
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at der muligvis snart er lock down på alle markeder i Indien. Det betyder at vi ikke kan få flere leverancer, vi kan ikke løfte vores julesalg, og mange kunder vil forsvinde, så vi kan komme ud for at skulle lukke butikken - med et tab hvor man godt kan gange de 50.000 vi risikerer med i al fald 20. Derfor er det vigtigt, at producenten kan opkøbe råvarer, inden det sker. Bliver der total lock down med udgangsforbud, har vores kontakter planlagt at tage værktøjet med hjem så de kan producere hjemmefra. Så jeg hører selvfølgelig alt, hvad I siger, men det er bare ikke så enkelt. Confused

Jeg kunne derfor godt tænke mig, om I også ville gå mere ind i mine spørgsmål i forlængelse af det John Hannover er inde på. Hvad skal der stå på leverandørens faktura til mig? "Depositum" på hvilke betingelser? Hvordan gør jeg dette rent regnskabsmæssigt? Skat og moms? osv.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er besvaret
Depositum er bare en aftale - ikke en faktura - og bogføres i status depositum mod bank og er dermed ikke en udgift men en "beholdning" på linje med bank

Når han bruger af det - så skal han inden sende faktura helt som når han fakturerer varer, som delbetaling af varen (materialet) og du behandler det helt som en hver anden tidl faktura fra ham, blot overfører du ikke fra bank, men har depositum som modkonto, så de 50 t går ned med det han bruger

Vil du så fylde op igen, så er det igen - depositum i status - det er let kompliceret - men hans regninger til dig for sig - og depositum helt for sig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg synes det er besvaret
Depositum er bare en aftale - ikke en faktura - og bogføres i status depositum mod bank og er dermed ikke en udgift men en "beholdning" på linje med bank

Jeg forudsætter, at trådstarter kender risikoen og er klar til at tage den med åbne ønje.
Det sagt, er det så ikke simplere at lave det som et rente- og afdragsfrit lån? Eventuelt fra privaten, så det er beskattede penge, man låner ud?

Så er de transaktionerne uafhængige af hinanden.

VH Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Cookie - John Hannover:
Jeg synes det er besvaret
Depositum er bare en aftale - ikke en faktura - og bogføres i status depositum mod bank og er dermed ikke en udgift men en "beholdning" på linje med bank

Jeg forudsætter, at trådstarter kender risikoen og er klar til at tage den med åbne ønje.
Det sagt, er det så ikke simplere at lave det som et rente- og afdragsfrit lån? Eventuelt fra privaten, så det er beskattede penge, man låner ud?

Så er de transaktionerne uafhængige af hinanden.

VH Hans

ja som skrevet hver gang-  jeg ville ikke - men jeg kan ikke se det er lettere med lån - for det er jo de samme 50 t der skal ud - om det er lån eller depositum - i begge fald bør der være fradrag for påvist tab ( men det er ikke nødvendigvis simpelt her med Indien og fik man så alligevel vare og og og) og de 50 t er tydeligvis nogen der så tages fra - til materialer -og beløbet skal så, som jeg forstår det op på 50 t igen - når trådstarter betaler for varen. Det er og bliver noget rod

Jo - hvis trådstarter kan undvære 50 t - og det er noget Inderen skal betale tilbage (men hvornår?) så er det ligemeget om det er depositum Indien må bruge af løbende og som først skal tilbage en eller anden dato - eller et lån. Jeg ville slet ikke rode privaten ind hvis det er firmaet - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)