Sagen er, at jeg i mit firmas første 2 leveår havde en revisor til klare alt det administrative, men da jeg ikke kunne få det til at løbe rundt, valgte jeg at lukke ved at omdanne selskabet til såkaldt "Formueforvaltning", og for 2020 står jeg selv for årsrapport og skatteregnskab. Der her kun været minimale posteringer til bankgebyrer mv. Årsrapport er indsendt til erhvervsstyrelsen via virk.dk. Så langt så godt. Men når jeg Googler på, hvor selskabets selvangivelse skal opgives, får jeg at vide, at det skal jeg gøre via min private selvangivelse hos Skat (altså som borger). Det har jeg så gjort, men jeg kan ikke se, at min tidligere revisor har angivet noget for de tidligere år der. Jeg troede, at overskud/underskud var noget, der skulle opgives hos Skat/Erhverv?? En lille uddybning: Jeg nåede at akkumulere et underskud på ca. 100.000 kr, men det var jo mine egne top-beskattede penge, jeg havde skudt ind i selskabet. Jeg pusler med at starte firmaet op igen, men indenfor en helt anden branche, og så skulle det jo gerne være sådan, at de første 100.000 kr i overskud ikke udløser skat af nogen af nogen art, så jeg kan få mine egne penge igen. Derfor ønsker jeg ikke at "realisere" underskudet hos Skat lige nu (hvis der er noget, der hedder det). Men det var det, der skete, da jeg indberettede det minimale underskud for 2020 - at så fik jeg at vide, at jeg skulle have skat tilbage (358 kr helt præcist). Det giver bare ikke mening at gøre det for tidligere år, fordi der ikke er noget skat af betydning at modregne i). Undskyld det forvirrede spørgsmål. Jeg er forvirret - og jeg har pt. ikke råd til at spørge min gamle revisor til råds. Mvh. Claus |
Det er et ApS, ikke?
I det tilfælde skal du logge ind på skat.dk med et NemID der giver dig adgang som selskabet. Der finder du selskabsskat (selvangivelse/oplysningsskema) og du finder også selskabets underskudssaldo og skattekonto.
Og ja. Det underskud der har været i dit ApS kan du få gavn af når du begynder at få skattepligtig indkomst i selskabet igen.
Overordnet vil jeg foreslå dig at tage fat i skat, lokale erhvervscentre eller andet for at spørge til gratis kurser, etc så du kan lære at håndtere at holde selskabet i live. Det er ikke helt banalt helt på egen hånd.
vh Steffen