Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling af ejerskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Jeg er i gang med at starte virksomhed med en veninde. Vi har været i gang med udvikling af virksomheden i nogle uger og der er i den forbindelse kommet nogle ting frem som gør at jeg ikke synes at 50/50 ejerskab af virksomheden er fair:

1: Hun har meldt ud at hun ikke har mulighed for at lægge nogle penge i virksomheden. Jeg har derimod en opsparing der vil gøre os i stand til at komme i gang med virksomheden før vi begynder at have en indtjening uden at vi skal optage lån.

2: Hun er i Danmark på en arbejdstilladelse og har derfor ikke mulighed for at opsige sit job før hun har en indtjening fra vores virksomhed på minimum 37.000 DKK per måned.

3: Hun taler ikke dansk, så meget af arbejdsbyrden vil falde på mig, f.eks. kontakt til potentielle klienter, udarbejdelse af kontrakter, indhold til hjemmeside og markedsføringsmateriale.

Ideen til virksomheden var min og jeg involverede hende da jeg synes det kunne være sjovt at gøre det sammen - på daværende tidspunkt talte vi ikke ejerfordeling. Dog vil jeg efter disse omstændigheder gerne tage en snak med hende omkring fordeling af ejerskab i virksomheden, da jeg synes 50/50 ejerskab ikke er fair i denne situation da jeg står til at miste alt jeg har, mens hun ikke risikerer noget som helst. Er der nogle der har erfaring med hvordan man mest fair fordeler ejerskab eller har nogle forslag til hvad der kunne være en fair fordeling i dette tilfælde?

På forhånd mange tak :)


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle 3 punkter var nu nok noget du kunne have kendt inden i gik i gang og her burde den del have været på plads OG en livsvigtig ejeraftale i øvrigt også regulere forholdet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Du kan jo sagtens aftale, at du skal have løn, hvis det er dig der laver alt arbejdet - det har ikke med ejerdeling at gøre, men når alt dette var ret klart fra start, så kan jeg ikke se noget unfair i det og så handler det mest om, hvorvidt du kan overtale hende til at sælge nogle af sine 50% til dig - og om hun vil andet end være lige med dig i ejerskab . og igen den der livsvigtige ejeraftale.

At arbejdsindsats er forskellig regulerer man normalt med løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Mange tak for dit svar og for link.

Jeg var naturligvis klar over at hun ikke kan dansk men jeg havde ikke indblik i hendes privatøkonomi eller hendes forhold i forbindelse med opholdstilladelse.

Som nævnt har vi kun været i gang et par uger, så der er meget vi ikke har på plads endnu!

Vi har endnu ikke oprettet CVR så det er vel ikke for sent at oprette en aftale om ejerforhold? Vi har jo i princippet heller ikke aftalt at det skulle fordeles 50/50. Det kan vel ikke forventes at alt bliver aftalt i første samtale hvor jeg fortæller hende om ideen?

Det virker underligt for mig at hun skulle kunne sælge nogle af de 50% til mig da virksomheden jo på nuværende tidspunkt intet er værd - og heller ikke bliver det før jeg investerer min opsparing i det.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

FrauleinSonne:
Jeg var naturligvis klar over at hun ikke kan dansk men jeg havde ikke indblik i hendes privatøkonomi eller hendes forhold i forbindelse med opholdstilladelse.

Som nævnt har vi kun været i gang et par uger, så der er meget vi ikke har på plads endnu!

Vi har endnu ikke oprettet CVR så det er vel ikke for sent at oprette en aftale om ejerforhold? Vi har jo i princippet heller ikke aftalt at det skulle fordeles 50/50. Det kan vel ikke forventes at alt bliver aftalt i første samtale hvor jeg fortæller hende om ideen?

Det findes der nu nok ikke regel for  om alt skal være klart dag 1. Det kan tænkes hun synes du løber fra en aftale, - men når I ikke har oprettet CVR (går ud fra i så skal være enten I/S eller ApS) så kan I jo aftale lige den fordeling i vil - Der skal to til en god kop kaffe.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 351
Fra  Hype Media Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

John, så vidt jeg læser så er intet om ejerfordeling aftalt i forholdet endnu, så jeg ser ingen grund til ikke at kunne lave en anden ejerfordeling end 50/50.
Men så vidt jeg ved så skal indbetaling af startkapital passe med ejer-%'erne?

Anders Jytzler fra Yugana Ushi damaskus kokkeknive

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Jytzler:

John, så vidt jeg læser så er intet om ejerfordeling aftalt i forholdet endnu, så jeg ser ingen grund til ikke at kunne lave en anden ejerfordeling end 50/50.
Men så vidt jeg ved så skal indbetaling af startkapital passe med ejer-%'erne?

Hun skriver selv 50/50 og at det nu ikke er fair nu hvor hun ved alt det hun også kunne vide da de snakkede. Der er intet i vejen for at lave anden fordeling - hvis den anden makker er med på det. At de har talt 50/50 er tydeligt, og hun vil bare have bekræftet, at hun nu bare kan lave om, og det er jo ikke sikkert makker er enig
Jeg tror det hele er en dårlig ide, når der er så mange punkter hvor hun synes det ikke er fair og partnere ikke kan de ting hun af en eller anden grund troede i starten. Jeg tvivler på det bliver lykkeligt, men de skal starte med ejeraftale og så må hun jo se om makker er enig. Jeg ville f.eks ikke eje 37% af et ApS uden meget meget gode grunde


Jep indbetaling af kapital skal passe med ejere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anders og John,

Mange tak for jeres hjælp!

John: Du må have misforstået at vi har talt om 50/50 ejerfordeling. Vi har IKKE talt om 50/50 fordeling (eller noget andet) da vi slet ikke har talt om ejerfordeling.

Jeg er helt ny indenfor dette, og det er netop derfor jeg spørger herinde omkring input til en fair ejerfordeling under disse omstændigheder.

Hvad betyder der for os at indbetaling af kapital skal passe med ejere, når hun ikke lægger noget kapital i virksomheden?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 351
Fra  Hype Media Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i starter et ApS (minimum startkapital er her 40.000), og i skal eje 50/50, så SKAL i hver indbetale 20.000 kr. til virksomheden.
At du låner hende de 20.000 privat, så hun kan indbetale dem er en anden sag. Du kan sikkert også senere låne penge til virksomheden, hvis det er det. Men det tør jeg ikke uddybe mig i, her er samtale med revisor nok berettiget. Vi har før i Esbjerg haft gratis 1 time samtale med revisorer igennem Esbjerg Erhvervsudvikling, måske du kan finde lignende tilbud i din kommune.

Måske det kunne være en ide at få skrevet dine tanker ned om arbejdsfordelingen og ansvarsområder i virksomheden. Det giver måske et bedre overblik over hvordan ejerfordelingen skal fordeles.

Anders Jytzler fra Yugana Ushi damaskus kokkeknive

Tilmeldt 4. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anders,

Okay, det giver god mening!

Ja vi havde forstillet os at det skulle være ApS da hendes opholdstilladelse er afhængig af hendes privatøkonomi.

Her i København har vi gratis sparring med nogle iværksætter eksperter, så det kan være de kan hjælpe med hvordan vi gør mht. lån.

Tusind tak for hjælpen!
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)