Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af anparter i firma til 1 krone. (Eller brug af optioner).

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er at jeg har et anparts selvskab som jeg pt eger 100% af.

For at knytte leverandøre og/eller ansatte tættere til firmet vil jeg gerne give anparter i mit firma til disse, og her har vi problemet.

Jeg ville foretraekke bare at giver andelene for en krone. Men hvis jeg gør det kommer skat og siger at de har faaet en betaling svarende til værdien af de anparter de har modtaget.

Det er fair nok, men spørgsmålet er

1: For at vurdere hvad modtageren skal betale i skat, er det så nødvendigt at værdisætte virksomheden nu, og i givet fald er der så nogle retningslinier fra skat om hvordan det skal gøres. Lige nu kan virksomheden kun overleve fordi jeg arbejder til en løn, langt under hvad jeg burde få hvis det ikke var min egen virksomhed. Men der er potentiale i virksomheden så den kan muligvis blive en god forretning i fremtiden. Hvilket gør det meget svært at værdisætte den nu.

Er det eventuelt muligt at lave det, så modtageren først betaler skat når han sælger anparterne. På den måde har man en 100% korrekt værdisætning.

---

Et alternativ til at give anparterne, er så vidt jeg kan se at give modtageren optioner på at kunne købe anparterne til 1 krone. Det kan man så vidt jeg kan se gøre skattefrit, og modtageren betaler så først skat når han bruger sin option. Så hvis han venter med at bruge sin option til der faktisk er nogle som ønsker at købe hans anparter. Fordelen er her at man så per definition får en korrekt værdi sætning for optionen, og sælgeren har jo så penge til at betale sin skat da han jo har faæt betaling for sine anparter. Så man slipper samtidig for problemet med skat nu, indtægter muligvis senere. som der er i case 1.

Er dette rigtigt forstaæt, og hvis ja hvor besværligt er det så at lave sådan en option. Kan man bare lave en aftale som siger

Dette er en option, som giver XXX lov til at købe y anparter i "firma navn" til 1 krone.

Jeg er opmærksom på alle de problemer der kan være med udvanding af anparter, og ejer aftale men den del er der rimelig styr på. Og det er maks 25% af firmaet der gives væk paa denne måde.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 580
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du skriver at selskabet kun "lige kan overleve" så lyder det som om der ikke er nogen egenkapital af betydning. Jeg tror ikke at du skal afskrive muligheden for at kunne sælge meget billigt.

Samtidig synes jeg at du skal overveje at sætte en pris som ikke bare er 1 kr. Det kunne være 500 kr eller 1.000 for en procent. Hvis de potentielle medejere begynder at sige nej tak, så kan du for det første dokumentere for Skat at markedsværdien ikke var højere. For det andet er der nok grund til at håbe på lidt ekstra commitment hvis de har haft penge op af lommen.

Snarere end at sælge andele, så bør du måske tænke kapitalforhøjelser (men det ændrer ikke at den nye ejer kan blive beskattet af at få lov til at lave en kapitalforhøjelse til en særligt favorabel kurs).

vh Steffen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)