Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan køber man partner ud?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i den situation hvor min partner og jeg ikke helt kan enes om hvordan tingene skal gøres fremadrettet. Derfor ønsker vi at virksomheden kun kører videre med en af os ved roret.

Vi har en ejeraftale der bestemmer hvordan man kan købe hinanden ud, og til hvilken valuation. Han har ikke mulighed for at tilbyde mig det jeg skal have, og jeg har heller ikke mulighed for at tilbyde ham det han skal have.

Derfor skal jeg have fundet omkring 500.000. Banken er ikke en mulighed. Jeg har hørt både min, virksomhedens og 3 andre banker.

Udfordringen ligger blandt andet i at virksomheden skal køre en funding runde indenfor det næste halve år, og at der, hvis jeg skal køre virksomheden videre, skal nye partnere ind i selskabet.

Har i en god idé til, hvordan man finder kapital til den slags?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være svært. Du er jo så reelt allerede ude i den funding runde - da du nu skal funde ½ mio til at købe partner ud, og det vil ikke være ret attraktivt for nogen at stille lån op til den type - dit personlig køb af partneren ud af selskabet
Det vil også forstyrre en kommende funding runde formentlig. Det bedste er hvis I kan finde en kompromisløsning hvor I, når I nu har lavet en ejeraftale I ikke kan honorere, helt enkelt må lade den højest bydende få alle anparter - uanset det så er 500.000 kr eller for den sags skyld 1 krone-  ved at der bydes via f.eks et advokatkontor eller tilsvarende. Budet kunne inkludere mulighed for sælgerfinansiering, hvor sælger får andel af noget fremtidigt i stedet

Det andet tror jeg kan ødelægge hele projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I er enige om at skilles på en ordentlig og fair måde, er der nogle forskellige muligheder.

Først skal I have en snak om, hvorvidt den valuation, som ejeraftalen foreskriver er reel i den nuværende situation. Måske kan I blive enige om en pris, som den ene af jer er i stand til at handle til. I er jo ikke tvunget til at handle til den pris, som står i ejeraftalen, hvis I aftaler noget andet.

Når I er enige om selskabets reelle værdi, kan I overveje om sælger skal være med til at finansiere købet.

Det kan gøres ved et privat lån, eller ved en gradvis overtagelse af anparterne. Så snart den ene part har 51%, bestemmer han jo reelt over selskabets drift. 

Det lyder ikke som om, det er det rigtige tidspunkt at trække udbytte ud af selskabet, men det kunne jo ellers være med til at sænke prisen for anparterne og samtidig give køber penge på hånden til handelen. Men det funker jo ikke, når I er på vej ud i en tilførsel af ekstra kapital. 

Måske er der en shotgun-paragraf i jeres ejeraftale. Hvis der er, kan den ene af jer aktivere den. Den vil jo altid munde ud i en handel. 

Det kunne også være en mulighed at den, som bliver købt ud, tilbydes en tidsbegrænset stilling i selskabet og får overført penge ad den vej - men hvis I er uenige om driften, er det formentlig en dårlig løsning. Der skal jo ydes et reelt stykke arbejde for lønnen, og det kan måske være vanskeligt at blive enige om.

Held og lykke med handelen. Jeg håber, I finder en mindelig ordning.

Hans

Tilmeldt 8. Apr 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret begge to. Det er rart med lidt inputs udefra. Det er en vanskelig situtation, og virkelig irriterende at man kan tabe et projekt man har arbejdet i 2 år for, fordi man fandt den forkerte partner. Sætter pris på jeres inputs. :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske Lendino kunne være et alternativ til en bank.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)