Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af ny virksomhed samt overføre andele

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 20
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg købte et brugt IVS for et halvt år siden, som skulle bruges som et holding selskab (jeg ejer 100%). Jeg fik derefter andele af en anden virksomhed i mit holding (25%). Jeg har nu opdaget, at det IVS jeg købte er associeret med noget svindel (der er ikke noget i selve selskabet, men ufedt at virksomheden på virk er oprettet af nogen, der har lavet noget svindel). Jeg vil derfor gerne oprette et nyt selskab og overføre alle mine andele i det nuværende holding til det nye. Jeg snakkede dog kort med en revisor, som nævnte at jeg ville blive personlig beskattet for at overdrage disse andele, selvom jeg ejer og vil eje 100% af begge selskaber. Det lyder lidt som at man smider penge direkte ud af vinduet til skat for at rykke noget rundt, som man selv ejer. Er der nogen der har erfaring med noget lign, som kan give nogle råd eller indsigt?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan ikke bare føre noget fra et IVS over til et andet - og der kan heller ikke oprettes IVS idag, kun ApS. Du kan stifte ApS og så kan du via en revisor lave en fusion mellem de to selskaber med det nu ApS som det forsættende.  Så er du også ude over at skulle omdanne dit IVS til ApS inden for ½ år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 20
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Er godt klar over man ikke kan oprette et IVS i dag. Intentionen var også at oprette et ApS, men er det rigtig forstået at ved at lave en fusion mellem de to selskaber at der vil være nogen skattemæssige udgifter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja som jeg ser det er der ikke en skat for dig hvis du opretter et ApS - fusionerer og forsætter i det ny aps. Vent på andre om jeg overser noget - men jeg er 99% sikker. Der vil være revisor omkostninger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg læser indlægget således du ejer "HOLDING IVS" som igen ejer 25% af "DRIFT APS".

Nu vil du gerne oprette "HOLDING APS" og flyttet ejerskabet af "DRIFT APS" over i "HOLDING APS" hvorefter "HOLDING IVS" skal lukkes.

Hvis det er rigtigt forstået så bør "HOLDING IVS" vel kunne sælge ejerandelen i "DRIFT APS" til nogenlunde den pris det blev købt for hvis det er få måneder siden.

Er det den model du har diskuteret med revisoren?

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 24. Sep 20
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tusind tak for svar. Jeg har lige vendt den med en revisor, som siger at det vil koste 13.000 kr. i revisoromkostninger, men derudover en personlig beskatning på omkring 10.000 kr, da virksomheden er omkring de 150.000 kr værd. Jeg modtog andelene for nogle måneder siden, da der som sådan ikke rigtig var noget værdi, men er der blevet lavet lidt opgaver, så der er tjent lidt penge ind. Jeg synes stadig det virker spøjst, at skulle betale både omkostninger, men også skat på noget der bare skal rykkes lidt rundt. Revisoren har forslået to modeller:

1. Oprettelse af nyt selskab og derefter straksfusion af det nye Holding ApS og Holding IVS.

2. Oprettelse af nyt selskab og derefter handler anparterne fra Holding IVS til Holding ApS, hvorefter det gamle selskab lukkes.

Begge modeller vil resultere i revisoromkostninger og den personlige beskatning som nævnt ovenfor.

Lyder dette som noget man ikke kan undgå eller skal jeg undersøge om det kan gøres anderledes med en anden revisor?

Mvh.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en haft en dygtig revisor til at kigge på alle fakta, så er det sikkert et fornuftigt svar, men det kan jo aldrig skade med en "second opinion".

Du kan også vælge at få kigget på det fra et advokatperspektiv - f.eks. https://www.selskabsadvokaterne.dk/

vh Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved alt andet end en skattefri omdannelse, som vel ikke er i spil - vil der være skat af den gevinst du har haft og  ja en revisor omkostning. Det lyder fint nok det du har fået besked om, men ellers må du jo shoppe rundt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 20
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu spørger jeg måske dumt, men hvilken gevinst er det vi snakker om. Jeg fik anparterne i selskabet, da selskabet ikke havde nogen værdi og nu er selsabet lidt penge værd. Det kan jeg godt se. Men hvad er det jeg betaler skatten af? Jeg tænker ikke jeg får nogen penge ud ved at sætte anparterne i et andet selskab? Så for mig virker det til at, jeg blot skal betale skat de 10.000 kr. for ingenting. I det nuværende holdingselskab har der ingen aktivitet været overhovedet andet end  anparterne der er blevet overdraget.

Og igen tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Maesss:

Nu spørger jeg måske dumt, men hvilken gevinst er det vi snakker om. Jeg fik anparterne i selskabet, da selskabet ikke havde nogen værdi og nu er selsabet lidt penge værd. Det kan jeg godt se. Men hvad er det jeg betaler skatten af? Jeg tænker ikke jeg får nogen penge ud ved at sætte anparterne i et andet selskab? Så for mig virker det til at, jeg blot skal betale skat de 10.000 kr. for ingenting. I det nuværende holdingselskab har der ingen aktivitet været overhovedet andet end  anparterne der er blevet overdraget.

Og igen tak for hjælpen.

går ud fra der ikke laves en skattefri omdannelse af det IVS i planen (som jo også koster ekstra og måske kræver penge ind) - hvis der gør det, så kan det ny ApS fusioneres og indgå i aktieombytning osv. Det lyder som det lukkes og du får provenu i forhold til opstart og så stiftes ApS men få din revisor til at forklare det du spørger til, da han har planen. IVS kan også godt indgå i fusion - men det kan også godt koste mere end det som er foreslået. Hør revisor hvorfor han ikke evt laver fusion mellem IVS og det forsættende ApS men MON IKKE det har at gøre med, at du helt vil frigøre det fra den svindel der har været i det - og det sker måske ikke fuldt ved fusion men ved lukning

Skatten kan godt være mindre ved at lukke - og er jo alene en fremskydning af betalingen frem for skattefri omdannelse hvor skatten falder ved senere lukning/salg - i forhold til at skulle omdanne det IVS skattefrit først (alternativ omdanne til ApS ved at du indskyder fra opr kapital og op til 40.000 med skattede midler)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)