Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS - brug pengene i andet firma?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 06:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Lad os antage jeg har et ApS, et driftfirma, som sælger tøj til mænd og kvinder.
Nu vil jeg lave et firma som også sælger til børn, men have det under et andet CVR, da der er andre personer med i casen.

Kan jeg stifte dette selskab til 40.000,- og anvende 40.000 fra mit nuværende driftfirma? Det kan jeg vel sagtens?

Men spørgsmålet går på: kan jeg anvende disse 40.000 fra børnetøjsfirmaet, i et af de andre firmaer, eller tilbagefører pengene eller måske låne dem fra mit nye selskab til det gamle?

Mvh.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:46

Det lyder som om der lige skal tegnes på en ejerstruktur og præciseres hvordan pengene skal bevæge sig. F.eks. skal du nok overveje et holdingselskab.

For at bringe det lidt på vej...

Dit driftsselskab kan (med)stifte et andet selskab, men det er måske ikke ønskværdigt for hvis dit nuværende driftsselskab en dag må lukke, så ligger ejerskabet af børnetøjsfirmaet jo i det. Fra det synspunkt ville det være bedre at have et holdingselskab med ejerandele i de to drift.

Selskaber kan i et vidt omfang låne penge af hinanden, men der er vilkår og risiko som skal tages i betragtning - ikke mindst når der ikke er 100% sammenfald i ejerkredsen.

Venlig hilsen

Steffen

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 933
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:52

Jeg følger lige med fra sidelinjen.

Vil det så være muligt at et drifsselskab (A Aps) stifter en ny ApS, som så bliver en holding (AB Holding ApS), holdingen tager ejerandele i driftsselskabet, og holdingen starter et nyt driftselskab (B Aps)?

Og hvad hvis A ApS ikke er en ApS men en enkelmandsvirksomhed - og så bortset fra at AB Holding ApS tager ejerandele i enkeltmandsvirksomheden (A), da det ikke er muligt?

Albert

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19

Claus1973:
Nu vil jeg lave et firma som også sælger til børn, men have det under et andet CVR, da der er andre personer med i casen

Så bliver en ejeraftale jo meget afgørende for, at I ikke kommer galt af sted. Brug tid og penge på en sådanne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

Claus1973:
Kan jeg stifte dette selskab til 40.000,- og anvende 40.000 fra mit nuværende driftfirma? Det kan jeg vel sagtens?
ja men hvis der er andre med, så er det vil - hvis nu i var 4 personer - bare 10.000 du bruger og de andre kommer så med deres 10.000 hver, ellers er det jo kun dig og ikke andre der er med

Claus1973:
kan jeg anvende disse 40.000 fra børnetøjsfirmaet, i et af de andre firmaer, eller tilbagefører pengene eller måske låne dem fra mit nye selskab til det gamle
generelt kan firmaer låner hinanden penge, mod markedsrente som skal betales da den ellers beskattes og et lånedokument liges som det så indgår både i kontrollerede transaktioner i selskabernes selvangivelse og i din personlige med skema for samme

Jeg ville nok være betænkelig ved at stifte, og straks låne videre, ud fra at, nogen kunne mene selskabet ikke var fuldt korrekt stiftet og ikke fik varetaget kapitalberedskabet i forhold til dets kreditorer. Hvis det kom i vanskelighed, ville kurator eller kreditorer nok se ret skeptisk på den del. Her ville jeg have en god revisor ind over til bedømmelse

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

Albert van Harten:

Jeg følger lige med fra sidelinjen.

Vil det så være muligt at et drifsselskab (A Aps) stifter en ny ApS, som så bliver en holding (AB Holding ApS), holdingen tager ejerandele i driftsselskabet, og holdingen starter et nyt driftselskab (B Aps)?

Og hvad hvis A ApS ikke er en ApS men en enkelmandsvirksomhed - og så bortset fra at AB Holding ApS tager ejerandele i enkeltmandsvirksomheden (A), da det ikke er muligt?

Albert

den tror jeg ikke jeg kan følge. Har du et drift - så kan det stifte nyt datter ApS hvis det ellers har 40.000 kr kontant at stifte med. Så er drift A jo stadigt driftsselskab, samtidigt med at det er holding -  og har nu et nye B som vel også er drift. Ofte ville man her gå via en anpartsombytning, så det oprindelige drift A blev til holding og driften nu alene lå i det andet selskab (det nye blir reelt holding for gamle ved ombytningen) https://johnhannover.blogspot.com/2019/01/holding-efter-drift-er-etableret.html 

Enkeltmands kan ikke eje et ApS og ikke være ejet af et ApS, så den del kan ikke komme med ind. Enkeltmands kan omdannes til holding - f.eks skattefri omdannelse https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Mar 19
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 12:05

Det jeg mener:

Sæt nu, at jeg har kr. 40.000 i min enkelmandsvirksomhed. Må jeg bruge de penge til at starte en ApS, som jeg kalder Albert Holding ApS? 
Og kan jeg, rent hypotetisk, føre pengene tilbage, fx ved at sende en faktura på på kr. 32.000 for leverede tjenester fra enkelmandsvirksomheden til ApS'en?
Eller kan jeg, også rent hypotetisk med de kr. 40.000,00 som jeg stiftede Albert Holding ApS med også starte Albert Drift ApS som ejes 100% af Albert Holding ApS?

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:11

Den kapital man stifter et holdingselskab med kan holdingselskabet direkte bruge som stiftelseskapital til et datterselskab.

vh Steffen

Tilmeldt 15. Mar 19
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 12:17

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Den kapital man stifter et holdingselskab med kan holdingselskabet direkte bruge som stiftelseskapital til et datterselskab.

vh Steffen

Men kan jeg så sende en regning fra min enkeltmandsvirksomhed til Albert Drift ApS på kr. 32.000 for udførte tjenester? Så "koster" det hele mig rent faktisk kun kr. 8.000 i moms plus det, jeg skal betale en revisor eller advokat til at oprette ApS'erne?

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:49

Bortset fra den direkte udgift til stiftelsen som du nævner, så "koster" det jo ikke noget at stifte selskaberne. Det er en investering :-)

Hvis enkeltmandsfirmaet leverer en egentlig ydelse til Albert Drift ApS så kan der jo gå en faktura den vej.

Tilmeldt 15. Mar 19
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:08

Enig, det er en investering.
Den ydelse, jeg tænker på, er "at stille penge til rådighed for stiftelsen af en ApS" - eller vil det blive betragtet som ulovligt eller uetisk?

Albert

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)