Lad os antage jeg har et ApS, et driftfirma, som sælger tøj til mænd og kvinder. Nu vil jeg lave et firma som også sælger til børn, men have det under et andet CVR, da der er andre personer med i casen. Kan jeg stifte dette selskab til 40.000,- og anvende 40.000 fra mit nuværende driftfirma? Det kan jeg vel sagtens? Men spørgsmålet går på: kan jeg anvende disse 40.000 fra børnetøjsfirmaet, i et af de andre firmaer, eller tilbagefører pengene eller måske låne dem fra mit nye selskab til det gamle? Mvh. |
Det lyder som om der lige skal tegnes på en ejerstruktur og præciseres hvordan pengene skal bevæge sig. F.eks. skal du nok overveje et holdingselskab.
For at bringe det lidt på vej...
Dit driftsselskab kan (med)stifte et andet selskab, men det er måske ikke ønskværdigt for hvis dit nuværende driftsselskab en dag må lukke, så ligger ejerskabet af børnetøjsfirmaet jo i det. Fra det synspunkt ville det være bedre at have et holdingselskab med ejerandele i de to drift.
Selskaber kan i et vidt omfang låne penge af hinanden, men der er vilkår og risiko som skal tages i betragtning - ikke mindst når der ikke er 100% sammenfald i ejerkredsen.
Venlig hilsen
Steffen