Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurskarantæne, og drift i andre lande

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan en dansk konkurskarantæne have indflydelse på den drift man måtte have af virksomheder i andre lande? Både inde og uden for EU (eller EEA)?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

someguy:

Kan en dansk konkurskarantæne have indflydelse på den drift man måtte have af virksomheder i andre lande? Både inde og uden for EU (eller EEA)?

Hvis en person ved en domstol i DK er idømt konkurskarantæne i henhold til den danske konkurslov, så må den person ikke tage aktiv del i ledelsen af en virksomhed som er placeret i DK (dette uanset om denne virksomhed er en filial af en udenlandsk virksomhed eller registreret som virksomhed i DK). Derudover må personen, hvis han/hun opholder sig DK heller ikke tage aktiv del i ledelsen af en virksomhed som er placeret et andet sted end indenfor landets grænser.

 

Men hvis samme person opholder sig i udlandet og driver en virksomhed i udlandet er dette som udgangspunkt den danske konkurskarantæne uvedkommende. Dog med den lille krølle, at evt retssamarbejde herunder EU, vil kunne hjælpe myndigheden i det pågældende land med at sætte lignende hindringer op for personen. 

Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for et kompetent svar!

Det er en lang historie, men jeg kan blive "colateral damage" i en sådan sag.

Jeg bor i udlandet, og havde overvejet at etableret et projekt i Danmark, men det tør jeg ikke længere, da jeg ikke ved hvordan den her sag falder ud.

Men det jeg hører, er at man godt må eje andele i en virksomhed, man må bare ikke deltage i ledelse i form af at være direktør eller i bestyrelse? Eller hvordan defineres "ledelse"? Er fx en CTO eller CFO anset som en ledelsesposition?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

someguy:

Men det jeg hører, er at man godt må eje andele i en virksomhed, man må bare ikke deltage i ledelse i form af at være direktør eller i bestyrelse? Eller hvordan defineres "ledelse"? Er fx en CTO eller CFO anset som en ledelsesposition?

Man må gerne eje aktier eller anparter i et selskab selvom man er idømt "konkurskarantæne", man må også gerne afgive en stemme på en generalforsamling men der stopper indflydelsen (juridisk set).

 

Hvordan ledelse defineres er ikke et svar som gives ud fra titler, men ud fra realitet! Som regel er man ikke i tvivl om hvornår en person deltager i ledelsen; man skal stille spørgsmålet med objektive briller; hvilke beslutninger i virksomheden kan den pågældende person træffe? 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld, jeg lige blander mig:

Jesper_nl:
Hvordan ledelse defineres er ikke et svar som gives ud fra titler, men ud fra realitet! Som regel er man ikke i tvivl om hvornår en person deltager i ledelsen; man skal stille spørgsmålet med objektive briller; hvilke beslutninger i virksomheden kan den pågældende person træffe? 

Jeg har en kunde, hvor direktøren har fået konkurskarantæne. Men alle leverancer skal godkendes af en anden i ledelsen. Direktøren bestiller ikke noget. Som jeg forstår, så er denne jo ikke med til at træffe beslutninger, men kan stadig være direktør?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Undskyld, jeg lige blander mig:

Jesper_nl:
Hvordan ledelse defineres er ikke et svar som gives ud fra titler, men ud fra realitet! Som regel er man ikke i tvivl om hvornår en person deltager i ledelsen; man skal stille spørgsmålet med objektive briller; hvilke beslutninger i virksomheden kan den pågældende person træffe? 

Jeg har en kunde, hvor direktøren har fået konkurskarantæne. Men alle leverancer skal godkendes af en anden i ledelsen. Direktøren bestiller ikke noget. Som jeg forstår, så er denne jo ikke med til at træffe beslutninger, men kan stadig være direktør?

Umiddelbart er mit svar nej. Hvis man er direktør så tegner man virksomheden udadtil, og det er ikke indenfor rammen af det tilladte. 

 

Jeg kan spørge modsat; render den her direktør rundt med et visitkort hvor der står "direktør" eller "direktør af navn men ikke af gavn" - Men det er en realitetsbetragtning, så jeg vil ikke sige det ikke kan lade sig gøre, men det forekommer bare ikke sandsynligt.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

Tak for dit svar:

Jesper_nl:
Umiddelbart er mit svar nej. Hvis man er direktør så tegner man virksomheden udadtil, og det er ikke indenfor rammen af det tilladte. 

Jeg taler med ham om nye produkter, men får at vide jeg skal henvende mig til XXXXX.

Jesper_nl:
Jeg kan spørge modsat; render den her direktør rundt med et visitkort hvor der står "direktør" eller "direktør af navn men ikke af gavn" - Men det er en realitetsbetragtning, så jeg vil ikke sige det ikke kan lade sig gøre, men det forekommer bare ikke sandsynligt.

Der har aldrig stået direktør på de visitkort jeg har fået, men sælger/salgschef. På nuværende visitkort står der: fornavn  efternavn  leder af afdelingen for tom emballage. Denne er dog stadig registreret som sådan. Og firmaet har altid betalt fakturaerne.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)