Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering gennem holding selskab

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Det er godt nok en del år siden, men jeg har da siddet med svar fra skat hvor momsregistrering blev afvist fordi der var tale om et holdingselskab.

Hvis man forklarer skat at selskabet også skal fakturere ydelser, så vil man selvfølgelig få lov til at blive momsregistreret.

Hvis man har en momspligtig ydelse til bare en krone så kan man få en momsregistrering på lige vilkår med alle øvrige selskaber. 
 
Hvis man ikke har udsigt til nogen momspligtige ydelser, så skal man naturligvis heller ikke have en momsregistrering.

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Og vi er vel enige om at et "rent" holdingselskab uden momspligtig aktivitet ikke må bruge momsafregning til at få refunderet moms for selskabets udgifter?

Betingelsen for at få refunderet købsmoms er at udgiften er afholdt til et momspligtig formål. Så helt enig, ingen momspligtig aktivitet ingen refusion af købsmoms - heller ikke selvom selskabet rent faktisk skulle være momsregistreret.

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Og vi er forhåbentlig også enige om at et holdingselskaber med væsentlige investeringsaktiviteter og kun beskeden fakturering af ydelser - på trods af momsregistrering - ikke kan få refunderet den fulde indgående moms fra udgifter?

Fuld - Delvis - Ingen fradragsret afhænger af hvad der skal tælle med til momspligtige formål.

Men i et eksempel som du beskriver der, vil der med stor sandsynlighed være tale om delvis fradragsret på fællesudgifterne. Udgifter afholdt til det momspligtige salg har man fuld fradrag for.

Men som i alle andre situationer omkring fradragsret for købsmoms er det aktiviteten som udgiften er anvendt til der afgør fradragsretten.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jesper

Fine præcise svar fra dig. Det er vigtigt at folk med holdingselskab der måtte læse dette ikke pludselig tror at man kan få momsfradrag for alle udgifter i et holdingselskab.

Hvis man står med et selskab registreret med de klassiske "642020 Ikke-finansielle holdingselskaber" og "Selskabets formål er at eje aktier og anparter samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed." .... så håber jeg faktisk at Skat også i dag vender tilbage til direktøren hvis selskabet forsøges moms-registreret - om ikke andet så for lige at sikre en forståelse af fuld-delvist-ingen fradragsret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Og vi er forhåbentlig også enige om at et holdingselskaber med væsentlige investeringsaktiviteter og kun beskeden fakturering af ydelser - på trods af momsregistrering - ikke kan få refunderet den fulde indgående moms fra udgifter?
det må vi være enige om. Helt hvordan det så udmåles ved jeg ikke - da der jo givet er meget lille omsætning ofte og det ikke kan være % af momspligtig/momsfri omsætning

Ellers er vi vel der, hvor holding skulle momsregistreres alene for at få fradrag for f.eks moms i stiftelse advokat og løbende revisor f.eks? Det kan ikke være tilfældet. Hvad mener Jesper NL her? Hvordan undgår skat at der alene momsregistreres for revisors regning men måske slet ikke er momspligtige indtægter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Hvis man står med et selskab registreret med de klassiske "642020 Ikke-finansielle holdingselskaber" og "Selskabets formål er at eje aktier og anparter samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed." .... så håber jeg faktisk at Skat også i dag vender tilbage til direktøren hvis selskabet forsøges moms-registreret - om ikke andet så for lige at sikre en forståelse af fuld-delvist-ingen fradragsret.

Det gør de ikke - i hvert fald ikke mere end de kontrollerer alle andre selskaber. Jeg har i min tid set og udført adskillige momsregistreringer, min erfaring er at deres kontrol i forbindelse med momsregistrering og opstart er målrettet personkredsen i virksomheden fremfor virksomhedens formål. Spørgsmål til formål m.m. kommer typisk først når den første momsangivelse er indberettet.

 

Også er jeg ked af at skuffe dig, men Skat tager aldrig kontakt til en virksomhed for at yde rådgivning og sikre sig de har forståelsen på eks fradragsret.

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Og vi er forhåbentlig også enige om at et holdingselskaber med væsentlige investeringsaktiviteter og kun beskeden fakturering af ydelser - på trods af momsregistrering - ikke kan få refunderet den fulde indgående moms fra udgifter?
det må vi være enige om. Helt hvordan det så udmåles ved jeg ikke - da der jo givet er meget lille omsætning ofte og det ikke kan være % af momspligtig/momsfri omsætning

Ellers er vi vel der, hvor holding skulle momsregistreres alene for at få fradrag for f.eks moms i stiftelse advokat og løbende revisor f.eks? Det kan ikke være tilfældet. Hvad mener Jesper NL her? Hvordan undgår skat at der alene momsregistreres for revisors regning men måske slet ikke er momspligtige indtægter

vh John Hannover

Først og fremmest, hvis ikke der er (eller udsigt til) momspligtige transaktioner i et selskab så er der heller ikke ret til fradrag. En registrering alene til løbende revisor/advokat giver ikke mening, da fradragsretten jo netop betinger momspligtige transaktioner.

 

Hvis der er både momspligtige ydelser, eks. administrationsydelser, samt regulær holding/investeringsaktivitet - så skal man lave en vurdering af delvis fradragsret. Fradragsprocenten skal ikke nødvendigvis måles på omsætning, for som du selv er inde på vil eks. investeringsaktivitet være forbundet med høj omsætning. Her vil en vurdering på intensitet nærmere være på sin plads.

Men når man snakker holdingaktivitet så er reglerne ikke helt lige til, for der vil være tilfælde hvor eks salg af et datterselskab skal tælde med i en omsætningsbrøk. 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)