Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rigsrevisionen i 2020 siger at Skattestyrelsen har fejlet i momsindrivelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Chokerende artikel om iværksætteri, hvis I ikke har adgang til den, kan den findes på Infomedia. 

https://www.berlingske.dk/oekonomi/momsgaeld-kommer-bag-paa-ivaerksaettere-hun-deler-skaebne-med-rigtig

Momsgæld kommer bag på iværksættere: »Hun deler skæbne med rigtig mange«

Som iværksætter misforstod Anne-Sofie Gade Moll momsreglerne. Det kostede hende en momsgæld på 60.000 kroner. Hun blev først opmærksom på gælden flere år senere, og da var det for sent at gøre skaden god igen. Ifølge skattekonsulent Henning Boye Hansen havner mange iværksættere i den situation. Han kritiserer Skat for mangelfuld kommunikation. Skat er »opmærksom på, at der kan være meget at holde styr på, når man starter virksomhed«.

En god idé blev forvandlet til et iværksættereventyr for folkeskolelæreren Anne-Sofie Gade Moll, der med sin virksomhed Tankepatruljen formidlede Søren Kierkegaards tanker og liv til 400 børn rundt om i København i perioden 2013 til 2015.

Eventyret skulle dog vise sig at blive et mareridt, da Anne-Sofie Gade Moll ved et tilfælde finder ud af, at hun har en momsgæld på 71.000 kroner, tre år efter at hun har lukket sin virksomhed.

Momsgælden skyldes, at hun ikke har indberettet moms i de år, hun har drevet virksomheden. Ifølge reglerne skulle hun have indberettet »0 kroner« i moms, selv om hun ikke har omsat for mere end 50.000 kroner. Hvis ikke man selv indberetter moms, fastsætter Skattestyrelsen et momsbeløb pr. momsperiode.

Det skete for Anne-Sofie Gade Moll, der fik fastsat 8.000 kroner pr. kvartal. Men den fastsættelse var hun ikke opmærksom på. Hun kendte heller ikke til nulangivelse af moms, hvorfor momsgælden voksede sig større og større.

Se resten af den lange artikel på berlingske.dk eller Infomedia.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg håber nu ikke det kommer bag på nogen. Hun får jo momsgælden fordi hun har momsregistreret sin virksomhed - ellers havde hun ikke skulle 0 indberette moms.

Berlingeren synes at have misforstået en hel del her - typisk desværre for den avis - Jeg har set artiklen men kan nu ikke se rigsrevisionen indblandet heller???

Det er rent vrøvl med at hun skulle have 0 indberettet moms, selv om hun omsatte for under 50.000 kr. Det er ren sammenblanding af ting og journalisten aner ikke hvad hun har med at gøre

HVIS man ved man omsætter under 50.000 kr per 12 mdr så skal man ikke momsregistrere sig og så skal man heller ikke 0 indberette moms overhovedet.

Hvis man er momsregistreret så skal man altid indberette . og har hun bare solgt for 1 kr - så var det heller ikke 0 indberetning - uanset hun var under 50.000 kr
Det kunne være nyttigt hvis Berlingen fik råd til at ansatte uddannet personale til deres bøvl :) 

Jeg håber da, at folk der registrerer et firma med moms, forstår - at det giver nogen forpligtelser, regnskab og momsangivelse og - hvis man er momsregistreret så vil der jo tilmed også være en moms bare man sælger for 1 krone. Her har ejeren momsregistreret noget hun måske ikke skulle have registreret som momsregistreret- men det er altså ikke hos skat man registrerer sig firma eller momsregistrerer sig, det er hos selskabsstyrelsen.

Jeg kan ikke lige se skat gøre mere her - men for min skyld kunne man godt have krav om et lille kørekort før nogen som helst stifter virksomhed i selskabsstyrelsen, for gør man det helt uden at forstå, at der er nogen pligter, herunder i høj grad moms hvis man er momsregistreret og regnskab og en del mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)