Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af elektronik - CE godkendelser, produktansvar og regler

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos!

Jeg driver en e-handels virksomhed og skal til at starte nogle nye shops der sælger elektronik.

Massagestole, gadgets, mobiltilbehør og spillekonsoller.

CE GODKENDELSER
Skal elektroniske produkter være CE godkendt for det er lovligt at sælge i DK/EU? Er der en mulighed for at tjekke op på om en CE godkendelse er falsk? Og er det mit ansvar at tjekke op på dette?

CE MÆRKNING
Skal selve produktet have en CE mærkning eller er det nok der er CE mærkning på pakken? Hvis produktet skal være CE mærket, er det så nok der er et klistermærke bag på produktet?

ANSVAR
Hvis nu producenten/mellemhandleren laver en falsk CE mærkning og en falsk CE rapport, er det så mit ansvar, hvis papirarbejdet ser ok ud på overfladen? Altså hvis nu et hus brænder ned og det viser sig CE godkendelsen er falsk, er det så mit ansvar? 

Hvis du har erfaring med import af elektronik, er der så noget særligt du vil mene man skal være opmærksom på?


På forhånd tak og god vind alle sammen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt skal alle elektroniske produkter være CE certificerede - og jeg mener - men er ikke sikker på, at det skal være på produktet som minimum

Du kan ikke som sådan checke falske mærker - i Kina mener nogen det må betyde China Export - men kan jo bede om al mulig dokumentation. Du skal bare forstå, at helt som de kan lave fake rolex ure, så kan de endnu lettere lave falske papirer

Ansvaret er sælgers = dit - for alle skader helt uanset hvad. Viser det sig at være en fejl ved det du har solgt, der laver en skade, er ansvaret dit. Du kan jo så lægge en sag an i Kina mod sælger - men det kan jeg så love, kan være lidt en kamp mod drager

Teknologisk institut kan evt involveres i kontrol af produkter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JohnnyBravo:
CE GODKENDELSER
Skal elektroniske produkter være CE godkendt for det er lovligt at sælge i DK/EU? Er der en mulighed for at tjekke op på om en CE godkendelse er falsk? Og er det mit ansvar at tjekke op på dette?

Alt skal have CE godkendelse og betjeningsvejledning på dansk!. Der er ikke, på min leverandørs CE-manualer, anført et "sporingsnummer". Der er til gengæld et certifikatnummer, jeg kan spore via diverse notified bodies. Så ved jeg at mine varer opfylder samtlige EU-lande's + Norges krav.

JohnnyBravo:
CE MÆRKNING
Skal selve produktet have en CE mærkning eller er det nok der er CE mærkning på pakken? Hvis produktet skal være CE mærket, er det så nok der er et klistermærke bag på produktet?

CE mærkning skal være på produktet. Og CE-mærket kan downloades og printes, ja, men det skal være i den label med serienummer osv.

JohnnyBravo:
ANSVAR
Hvis nu producenten/mellemhandleren laver en falsk CE mærkning og en falsk CE rapport, er det så mit ansvar, hvis papirarbejdet ser ok ud på overfladen? Altså hvis nu et hus brænder ned og det viser sig CE godkendelsen er falsk, er det så mit ansvar? 

Det lader til du vil handle med et land i øst. Der kan alt ske. Og du hænger på den, hvis CE-mærkning er falsk og du bliver taget ud til kontrol eller der er fejl på et produkt med skade til følge.

Jeg sælger selv PPE udstyr og har været taget ud til kontrol af AT og være i "forhør" i 5 timer. Det er ikke spøgværk, hvis der ikke er styr på papirerne, men det havde jeg. Selv emballagen, skulle have samme tekst som indholdet.

JohnnyBravo:
Hvis du har erfaring med import af elektronik?

Det har jeg ikke, men som John Hannover også skriver, mellem linjerne,  "tænk dig om". Er du i tvivl, så lad være. Find en samarbejdspartner indenfor for EU. Det kan godt ske DB er lavere, men du kan sove roligt om natten.

 

Tilmeldt 14. Jun 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 03:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for et rigtigt flot svar.

I forhold til ansvar ved skader, så går jeg ud fra sådan noget er dækket en produktansvars forsikring? Eller kan man risikere forsikringsselskabet forsøger at slippe, hvis det pågældende CE certifikat er falsk?

Hvis man bliver taget ud til kontrol og det viser sig CE certifikat er falsk, er det så strafbart eller er der anden konsekvens heraf? 

Jeg forestiller mig man bliver pålagt at stoppe alt salg og at man tilbagekalder produktet/refunderer til de kunder der henvender sig.

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
JohnnyBravo:
I forhold til ansvar ved skader, så går jeg ud fra sådan noget er dækket en produktansvars forsikring? Eller kan man risikere forsikringsselskabet forsøger at slippe, hvis det pågældende CE certifikat er falsk?


Der er risiko for at en forsikring ikke dækker, hvis ulykken er sket med et ulovligt produkt, som ikke må sælges i EU.

JohnnyBravo:
Hvis man bliver taget ud til kontrol og det viser sig CE certifikat er falsk, er det så strafbart eller er der anden konsekvens heraf?


I de fleste tilfælde vil de danske myndigheder se det som straf nok at produktet skal tilbagekaldes, men de har mulighed for at udstede bøder.

Hvis du eller dine kunder sælger dine ulovlige produkter til slutkunder i andre EU lande, risikerer du langt større bøder end der gives i Danmark.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnnyBravo:
Eller kan man risikere forsikringsselskabet forsøger at slippe, hvis det pågældende CE certifikat er falsk?

De forsøger ikke at slippe, men vil nok afvise dit hrav da dit produkt ikke overholder EU´s regler om produktsikkerhed.

Overholder dine produkter ikke gældende lovgivning, er det strafbart og du vil med sikkerhed også blive pålagt at tilbagekalde produktet.  Du kan evt. spørge hos sikkerhedstyrelsen om evt. konsekvenser.

https://www.sik.dk/privat/farlige-produkter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)