Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og momsberegning af kreditnota -> faktura

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg ejer en lille hjemmeside, hvor jeg har et mindre reklamebureau til at stå for annonceringen.

Efter hver måned modtager jeg en kreditnota med det beløb, som bureauet skylder mig for den pågældende måned, hvorefter jeg så skal sende en faktura til dem på beløbet.
Der står "60 dages betalingsfrist" i kreditnotaen.

Hvordan skal jeg i praksis bogføre og momsberegne dette?

F.eks. har jeg efter november måned modtaget en kreditnota på 4.000,- eksl. moms.
Jeg har så sendt dem en faktura med 60 dages betalingsfrist.

Men når jeg så indberetter moms, skal de 1.000,- så allokeres til:
* November - Der hvor jeg tjente pengene?
* December - Der hvor jeg sendte fakturaen?
* Januar - Der hvor jeg modtog pengene?


Beklager det formentlig hovedrystende spørgsmål - men jeg er helt nyt i det her.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker meget mærkeligt at de sender dig en kreditnota, når det burde være dig der sender en faktura.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Necanad:
Hej

Jeg ejer en lille hjemmeside, hvor jeg har et mindre reklamebureau til at stå for annonceringen.

Efter hver måned modtager jeg en kreditnota med det beløb, som bureauet skylder mig for den pågældende måned, hvorefter jeg så skal sende en faktura til dem på beløbet.
Der står "60 dages betalingsfrist" i kreditnotaen.

Hvordan skal jeg i praksis bogføre og momsberegne dette?

F.eks. har jeg efter november måned modtaget en kreditnota på 4.000,- eksl. moms.
Jeg har så sendt dem en faktura med 60 dages betalingsfrist.

Men når jeg så indberetter moms, skal de 1.000,- så allokeres til:
* November - Der hvor jeg tjente pengene?
* December - Der hvor jeg sendte fakturaen?
* Januar - Der hvor jeg modtog pengene?


Beklager det formentlig hovedrystende spørgsmål - men jeg er helt nyt i det her.

Det er galt. Du har jo så en kreditnota og en faktura på samme beløb = 0 kr i resultat. De må da ikke sende dig en kreditnota. Det gør man hvis har faktureret noget, og man skal rette den faktura. De skal sende dig en opgørelse om du vil - og så fakturerer du

du skal bogføre indtægten på den dato du fakturerer både indtægt og moms. Den bogføres som indtægt mod tilgodehavende fra leverandøren - og når du får pengene udligner du tilgodehavende mod penge i bank

Altid fakturadato der styrer - men få sat stop for det med at du får kreditnota - for hvis de bogfører den og din faktura-  så har de også 0 kr i indtægt og 0 moms at indbetale og det ville jo være snyd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak Ravn og Cookie

Det åbner så for et andet spørgsmål.

Jeg har også tidligere haft et andet bureauet på. De sendte ligeledes noget, de kaldte en kreditnota efter endt måned, hvori der stod, at pengene ville blive udbetalt indenfor 60 dage.
Men der skulle jeg ikke sende dem en faktura - der modtog jeg bare pengene indenfor de 60 dage.

Var det så mere korrekt, eller er det også forkert at kalde det en kredit nota?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

det var forkert - det var et afregningsbilag i så fald - og man kan godt bruge afregningsbilag som indeholder helt samme oplysninger om moms og alt som faktura 

 og så bogfører du efter det på den dato http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

kreditnota er kun til kreditering af en allerede udstedt faktura hvor man bliver enige om at den var gal - De kunne sikkert bruge systemets krediteringer men skulle så ændre til afregningsbilag  og så må du naturligvis ikke udstede en faktura også - så blev det dobbelt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusinde tak Cookie.


1. Bør jeg gøre noget i det tilfælde for at få dem til at sende mig noget korrekt ifht. mine bilag - eller skal jeg bare betragte det som en faktura/afregningsbilag selvom der står "credit note" i dokumentet?

2. Ifht. faktura-datoen. Så ved at vente med at sende en faktura, så kan man i princippet flytte en post fra ét regnskabsår til et andet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja du bør sige det er galt og bede om afregningsbilag
2 nej faktura skal følge arbejdet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

2 nej faktura skal følge arbejdet


vh John H



Men hvad så i det tilfælde hvor "arbejdet" blev fuldført i december 2020, men jeg først sender fakturaen i januar 2021 - så bliver det jo en del af mit 2021 regnskabsår (Og 1. kvartal ved momsberegning)?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fakturadatoen bør følge den dato du har færdiggjort arbejdet og afleveret det - samme med et aktiv - som jo også først må afskrives den dag man kan tage aktivet i brug.

Der vil generelt ikke ske noget ved at fakturere året efter og skubbe moms, men den der har fået arbejdet udført kan fine på at protestere, da han jo også får skudt sit fradrag og momsfradrag og vel heller ikke starte afskrivning på et leveret aktiv, hvis han ikke kender prisen
I dit fald vil du jo så også først have fradraget for omk året efter og momsfradraget et kvartal eller halvår efter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)