Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar fra udlandet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg har muligheden for at udføre nogle beregnings og rådgivnings opgaver for en virksomhed i udlandet. Jeg kunne godt tænke mig de bare sendte honorar til mig som jeg så beskattede her. Spørgsmålet er om der er smarte måder at gøre det på.. evt at jeg opretter en virksomhed og sender en faktura? Jeg har dog fundet ud af at det ikke er så let at får en firma konto i en bank uden det er bekosteligt.

God input er meget velkomne

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 19:29

Du behøver ikke stifte virksomhed for at modtage honorar. Du kan sagtens sende en opkrævning/faktura og få udbetalt dit honorar, som du selv betaler AM-bidrag og skat af.

Hvis du selvangiver som honorarmodtager genererer SKAT en serie “indbetalingskort” så skatten kan betales i 10 rater.

Jeg har selv, ad flere omgange, haft udenlandske opgaver med karakter af selvstændig honorarmodtager, også i længere perioder. Jeg undersøgte dengang reglerne og fandt frem til ovennævnte.

Tilmeldt 21. Jan 21
Skrevet kl. 19:59

Mange tak

Gælder det også når det er over 50.000kr?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Skrevet kl. 21:43
Hvis jeg så laver et firma skal der så trækkes på fakturaen når den går til et firma i Tyskland der modtager ydelsen (en rapport) jeg udfører i Danmark eller sendes den momsfri fra mit firma?
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 22:06

Du skal ikke betale moms, ligesom du heller ikke betaler moms af anden løn.

Her er SKATs definition:

Honorar, der udbetales som led i et konkret tjenesteforhold, adskiller sig ikke fra almindelig løn. Se afsnit C.A.3.1.1 om løn.

Begrebet honorar omfatter imidlertid også vederlag for personligt arbejde, der udføres uden for tjenesteforhold, og som heller ikke stammer fra selvstændig erhvervsvirksomhed.

Den lovgivningsmæssige anerkendelse af honorarmodtagerbegrebet kan bl.a. ses af AMBL § 2, stk. 1, nr. 2, hvorefter der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af bruttovederlaget, og af SIL §§ 4-5, hvorefter vederlaget skal indberettes, når honoraret er B-indkomst.”

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

mat_q:
Hvis jeg så laver et firma skal der så trækkes på fakturaen når den går til et firma i Tyskland der modtager ydelsen (en rapport) jeg udfører i Danmark eller sendes den momsfri fra mit firma?

det afhænger helt af om det er del af et ansættelsesforhold eller om det er momspligtig selvstændig ydelse - Det vil så afhænge af hvor ydelsen anvendes om der skal dansk moms på - anvendes den i Tyskland er det reverse charge uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)