Vi har samarbejdspartnere i England hvor vi køber tøjprodukter og disse bliver nu ramt af 12% told + 25% Trump straf told = 37% told i alt. Så det er ikke sikkert at danskerne tager så godt mod den prisforhøjelse...
Anyway, vi sender ofte returvarer tilbage til vores leverandører med GLS.
Hvordan skal vi sende de varer retur i fremtiden for at undgå at der kommer told og moms på dem når de rammer England? Det er jo returvarer som vi ikke fakturerer noget for, dvs. ingen værdi som sådan.
Jeg er bange for at disse varer bliver pålagt 20% importmoms i England hvis vi ikke gør det rigtigt.
Jeg har læst mig til at vi kan få refunderet de 37% told fra SKAT når vi returnerer varerne.
De bliver belagt med told hvis oprindelsen ikke er rent UK ja - ellers ikke hvis det er engelsk (jeg er ikke med på hvad de 25% Trump straf told er) momsmæssigt vil den givet blive med dansk moms som du har momsfradrag - hvis det er en leverandør med en vis EU handel.
Jeg tror returvarer bliver et problem som du beskriver det - men du må undersøge om ikke du kan vedhæfte den oprindelige faktura fra UK, og deklarere, at der er tale om, at det er denne fakturas varer som returneres
Det giver ingen mening at varer som sendes retur skal toldes/momses igen.
ind/ud fortoldning er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at der skal betales told/ moms. Men du skal jo kunne bevise at varen er sendt ud af EU for evt. at kunne få toldrefusion.
Som nævnt vil jeg anbefale at du enten kontakter Fortoldningsbutikken eller Toldstyrelsen, de burde kunne oplyse om told proceduren ved returvare til 3. lande.
Men mange US brands har en EU distributør i UK - så er det ikke lige så nemt at komme uden om.
Det giver jo ikke nogen mening længere at have en distributør for EU i et ikke EU land. Det er jo nu du skal være hurtig til at kontakte US firmaet for at høre du evt. kan blive distributør for f.eks Skandinavien.
Er der nogen grund til at du ikke selv køber varen direkte i USA fra for via GB?
Mange amerikanske mærker har solgt det til Storbritannien for EU-markeder via sandwich (import via firma i Holland, royalty til Irland via Luxembourg). Nu efter Brexit skal mange virksomheder i Belgien opretholde den samme effekt. Ofte er direkte import ikke mulig på grund af varemærkerettigheder og distributionsrettigheder og meget dyrere, fordi du betaler et tillæg på prisen i USA. Man skal generelt være forsigtig. Fordi for eksempel NB meget sultne advokater i Tyskland forfulgte det ulovlige salg af USA-modeller i Europa. Dette er en ret almindelig model fra amerikanske tøjmærker.
Transport costs audit for all Amino members free of charge.
Men mange US brands har en EU distributør i UK - så er det ikke lige så nemt at komme uden om.
Det giver jo ikke nogen mening længere at have en distributør for EU i et ikke EU land. Det er jo nu du skal være hurtig til at kontakte US firmaet for at høre du evt. kan blive distributør for f.eks Skandinavien.
det må vist være det klart bedste råd her - USA firmaer må finde anden distributør - ikke for at spare meget - told på USA vare er samme i UK - men der er jo en masse tosset papirarbejde at gå via UK efter Brexit. OM USA i dit fald så er forpligtet overfor UK aftalemæssigt er ikke til at sige uden at prøve.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER