Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtægt i 2020, men udgifter i 2021 - hvad gør jeg med skatten?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er billedkunstner og skal lave en stor soloudstilling i 2021. Jeg har modtaget legater fra en række fonde, og to af dem har udbetalt pengene i 2020 (i alt 175.000). Det betyder at jeg får et voldsomt overskud 2020 og et underskud i 2021, fordi mine udgifter til udstillingen fx materialer, transport, honorering af grafiker, mm kommer til at ske i 2021. 

Kan man på nogen måde 'flytte' sin indtægt i 2020 til det følgende skatteår, så tingene går nogenlunde op? Eller er jeg bare nødt til at betale skat af det der er overskud i 2020, selvom penge er tildelt et projekt der foregår i 2021? 

Dette handler ikke om at jeg vil undgå at betale skat, men at en række store udgifter simpelthen ligger senere end mine indtægter.

Håber nogen kan give et godt råd.

På forhånd tak.

mvh

Maria

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis legaterne er givet på baggrund af den forudsætning at du skal levere en stor soloudstilling, har du reelt bare fået en forudbetaling (debit kasse, kredit forudbetalinger) og skal først indtægtsføre tilskuddet i 2021 når soloudstillingen er afholdt.

Hvis du er sikker på at få tilskuddet fra legatet, lige meget hvad, skal de indregnes i 2020.

Men jeg ved ikke helt hvordan sådanne legater er strikket sammen. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)