Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Små-anskaffelser købt i EU

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg forstår ikke helt bogføringen når det drejer sig om EU køb, og i mit tilfælde bruger jeg Dinero som regnskabssystem.

Køber jeg en varer/reservedel fra et EU land til videresalg, bogfører jeg det som EU erhvervelse (Rubrik-A), og momsen lægges på og trækkes fra som den jo skal og det går automatisk. Alt i orden.

Men køber jeg en en små-anskaffelse til virksomheden selv, fx. værktøj, i et andet EU land, så har jeg stadig kun samme EU-erhvervelses konto at lægge den ind på og ikke konto for små-anskaffelse. Og det er jo noget rod når det ikke er en varer, men en anskaffelse til virksomheden selv.

Lægger jeg indkøb af værktøj i EU til virksomheden ind under en anden konto, ryger der pludselig moms på.

Hvorfor kan jeg få små-anskaffelser til virksomheden købt i EU ind på konto for små-anskaffelser, og ikke på en varer konto? eller er der noget jeg ikke er klar over her? måske er det ligemeget?

Vh. Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo du skal bare have en modkontor for anskaffelser til virksomhed uden moms. Deres support kan vise dig hvordan, den skal også være med reversecharge moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar!

Ja ok, jeg er ved at hale mig ind på det nu og forstå problemet. Det er fordi Pro'version af Dinero kan gøre det automatisk, at placere både DK køb og EU køb på samme konto og holde styr på det med momshånteringen.
Gratis versionen er man nød til at have det adskilt - DK og EU køb for sig.

Hvilken moms kode skal jeg bruge når jeg opretter den konto for EU anskaffelser til virksomheden? Er det samme momskode som til eu-varer (EU-erhvervelser?)

Og skal beløbet der bogføres der også angives i Rubrik A-varer feltet hos SKAT?

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Techservice:
Og skal beløbet der bogføres der også angives i Rubrik A-varer feltet hos SKAT

Techservice:
Hvilken moms kode skal jeg bruge når jeg opretter den konto for EU anskaffelser til virksomheden? Er det samme momskode som til eu-varer (EU-erhvervelser?)

ja og ja med alt jeg ved - forudsat det ikke er en ydelse fra en privat som er uden moms men med honorar angivelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart.

Fint, jeg takker MANGE gange for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)