Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering privat eller holding?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg står i en situation hvor jeg sidste år havde åbnet et holdingselskab for at investere (det gik måske lidt for hurtigt).

Jeg havde hørt om alle fordelene ved at investere i et holdingselskab, og skyndte mig at få åbnet et - men fandt hurtigt ud af at det ikke var helt som jeg havde regnet med. Big Smile Jeg fandt bagefter ud af at man skal betale selskabsskat (25%) årligt + privat skat når man udbetaler gevinster til sig selv. Derudover er der andre omkostninger som oprettelsen (det er så et engangsbeløb), men også en LEI kode der årligt koster 585 kr. + der selvfølgelig er ekstra arbejde i et selskab i form af dokumenter, revision osv. Det kræver mere end hvis man blot investere som privat.

Når man investerer privat betaler man kun skat af gevinster, når man trækker penge ud. Jeg står nu i den situation at jeg overvejer at lukke mit holdingselskab, da jeg efter at have fundet ud af disse ting, ikke rigtig føler at det kan betale sig. Inden jeg lukker selskabet vil jeg høre nogle eksperter derude om hvad de synes, det fortryder jeg at jeg ikke gjorde sidst da jeg åbnede det Big Smile mit spørgsmål til jer derude er, om det kan betale sig at beholde holdingselskabet eller ikke? 

Vi snakker om investeringer på årligt omkring 50.000 maksimalt, og af den grund føler jeg ikke rigtig det kan betale sig med et holdingselskab? Det kan sikkert betale sig som et stort investeringsfirma, men når det er småbeløber for en privat person føler jeg ikke det kan betale sig, eller hvad? Pengene der bliver investeret i holdingselskabet er overført fra min enkeltmandsvirksomhed, hvilket betyder det er skattefrit.

Skal jeg beholde selskabet, eller lukke det?

Mange tak på forhånd!!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det betaler sig ikke at skyde private midler ind i selskabsform for at investere. Helt som du skriver så

SELSKAB (holding eller ikke) 22% selskabsskat og det tilmed løbende lagerbeskatning = urealiserede stigninger/fald også regnes med 31/12

Herefter kan du selv få ud til 27% for den lave grænse = ialt svarende til bundskat, og 42% derefter = du betaler topskat af det - så bundskat af første del og topskat derefter før pengene er dine

PRIVAT:
Ikke lagerbeskatning af urealiserede så bedre mulighed for at udnytte skattegrænser + ialt 27% eller 42% med andre ord klart under bundskat og topskat privat

Du kan ikke overføre noget skattefrit fra enkeltmands til holding som jo ikke kan eje enkeltmands. Det skal være beskattet i enkeltmands inden du kan overføre noget som helst - det gælder alt overskud i enkeltmands der skal ud, uanset til en selv eller til et selskab

Du har så lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset ingen løn og omsætning - for den registrerede direktør - bod 5000 for at mangle+beløb til forsikringskasse  Den kan koste 500-1000 kr per år, og det ville ikke undre, om banken kræver noget for oprette den nødvendige erhvervskonto og løbende kvartalsgebyrer +  du skal stå for regnskab med nævnte lagerbeskatning + offentlig årsrapport + selskabsselvangivelse + personligt indsende skema til skat for kontrollerede transaktioner. 

Her må du så selv afgøre om du kan bruge det til andet, eller vil bruge det på trods, eller lukke.

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth

Se at få lukket holding. Det kan ikke betale sig når du ikke investerer for flere penge.

Mvh
Ronni 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Enig i at det normalt ikke kan betale sig at stifte et holdingselskab og sætte private (beskattede) penge ind for at investere i børsnoterede værdipapirer.

Hvis du har en mulighed for at investere et normalt unoteret selskab - gerne med et stort potentiale - så giver det derimod god mening med dit holding. Det gælder f.eks. ethvert IVS/ApS så det kan være nogen du kender eller måske endda et selskab hvor du kan bidrage med både lidt kapital og noget kompetence.

vh

Steffen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)