Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af Hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.

Jeg er en 16-årig dreng der har to hobbyvirksomheder kørende. Den første er en hjemmeside hvor jeg sælger alverdens sjove produkter til amerikanere (thekollektion.com) og den anden er at jeg går rundt og laver havearbejde med nogle kammerater.

Jeg har prøvet at søge mig frem til hvilke love der gælder, i forhold til om hvor vidt disse hobbyfirmaer skal registreres og hvilken beskatning der gælder her, men uden succes. Er der nogen der ved hvordan de her ting hænger sammen?

Tak for tiden, hav en god dag.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lukas Bager:
Hej alle sammen.

Jeg er en 16-årig dreng der har to hobbyvirksomheder kørende. Den første er en hjemmeside hvor jeg sælger alverdens sjove produkter til amerikanere (thekollektion.com) og den anden er at jeg går rundt og laver havearbejde med nogle kammerater.

Jeg har prøvet at søge mig frem til hvilke love der gælder, i forhold til om hvor vidt disse hobbyfirmaer skal registreres og hvilken beskatning der gælder her, men uden succes. Er der nogen der ved hvordan de her ting hænger sammen?

Tak for tiden, hav en god dag.

Jeg er ked af at sige det - men du må slet ikke optræde som "virksomhed" og sælge den type ting når du kun er 16. Var du 18 - eller havde du dispensation til at drive virksomhed - og dermed jo også nu - skal du føre regnskab og opgive overskud til skat - men det er ikke lovligt at sælge sjove produktet eller andet som 16 årig OG du må heller ikke sende den slags ud af Danmark og EU uden CVR med eksportregistrering 


Derimod må du lave havearbejde alt hvad du vil - med visse regler for maskiner som ikke må betjenes

Regnskabet skal vise din indtjening og overskud, og dermed skal du angive det i selvangivelsen rubrik 111

Omsatte du over 50 t på nogen 12 mdr periode, så skulle du momsregistreres for din webshop og uden det vil skat kunne opkræve moms af dit salg + samme i bod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John. Det er ikke som sådan et firma det er bare nemmest at forklare det sådan for det meste. Jeg sælger sjove produkter i min fritid som en hobby og jeg laver det der hedder "Dropshipping" så jeg sender ikke produkterne fra EU og har ikke selv som sådan noget med dem at gøre.

Hvad er det præcist du tænker der er ulovligt ved det?

Er der chance for at du kan sende et link el. lign. til den lovgivning der er tale om her? Jeg har ikke kunnet finde den nemlig.

Vh Lukas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lukas Bager:
Hej John. Det er ikke som sådan et firma det er bare nemmest at forklare det sådan for det meste. Jeg sælger sjove produkter i min fritid som en hobby og jeg laver det der hedder "Dropshipping" så jeg sender ikke produkterne fra EU og har ikke selv som sådan noget med dem at gøre.

Hvad er det præcist du tænker der er ulovligt ved det?

Er der chance for at du kan sende et link el. lign. til den lovgivning der er tale om her? Jeg har ikke kunnet finde den nemlig.

Vh Lukas

det er ulovligt at optræde som virksomhed - og det gør du altså, når du ikke er 18 og jo slet ikke kan være ansvarligt for produkter eller noget som helst andet. deet er ren standard at man skal være 18 for at indgå aftaler. Dertil kommer at dropshipping fra ex USA til USA kræver at afsender afregninger VAT i usA hvad du ikke gør eller kan +eller Kina til land uden for EU som betyder modtager skal afregne moms og told og efte kræver du skal være registreret i det land

Det er iikke svært at finde myndighedskov se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html 

Du kan også få en rædsom dom i USA (og DK) hvis dit produkt skader en i USA - når du er sælger har du ansvar - det kunne være en baby der spiste et batteri - 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med John.

Cookie - John Hannover:
Du kan også få en rædsom dom i USA (og DK) hvis dit produkt skader en i USA - når du er sælger har du ansvar - det kunne være en baby der spiste et batteri - 

Nu kan ikke ikke huske hvem af høreapparatfabrikkerne, der i USA, fik en monster bøde for ikke at skrive på emballagen "batterierne må ikke puttes i munden". Det var der et barn, der havde gjort.

Trådstarter skal tænke sig rigtig godt om.

Tilmeldt 28. Dec 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lucas B.

Jeg vil bare sige at godt nok er der en masse regler på dette område, men hvor er det dog flot at du i så ung en alder allerede
har så stor en motivation for at drive forretning. Held og lykke med din fremtid. Den skal nok blive god! :)
Tilmeldt 26. Dec 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Mange tak for svarene alle sammen, det var en stor hjælp. Jeg har besluttet mig for at lukke webshoppen og fortsætte med havearbejdet.
Dbh Lukas Bager.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god vind med det

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)