Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har E-bog idé – mangler erfaringer, muligheder m.m.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hørsholm
Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 05:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har længe kigget med på dette fine sted og fundet masser god information. Tak for det. Håber der er nogle flinke folk, som kan hjælpe med et par spørgsmål.

Jeg har planer om at udgive en mindre e-bog. I den forbindelse har jeg brug for så mange erfaringer som muligt. Jeg har kigget på forskellige e-books, rigtig mange har en så latterlig frastødende tekst og opbygning, der får det til at lugte langt væk af scam - popup vinduer, som vil have ens mailadresse før man har læst hvad det går ud på, tåbelig lang tekst med utallige gentagelser osv. osv. Samme princip brugt igen og igen. Er der virkelig fok der foretrækker den typiske amerikanske e-book opsætning???

Jeg ved at jeg rent faktisk har noget brugbart der kan hjælpe andre mennesker med at løse et problem – det har taget lang tid, og en del penge at finde ud af. Så vidt jeg kan se så er jeg den første der har fundet frem til en reel løsning på noget som efterspørges af flere (men hvor mange sådan globalt har jeg svært ved at sige.....). Jeg har derfor heller ingen idé om hvor meget man kan tjene på det, men bare det at vide at man hjælper andre folk er da en god start – kan jeg få løn for den tid og de penge jeg har brugt, og måske lidt ekstra, så er det endnu mere fint....

Spørgsmålene er kun nummereret for at gøre det lettere at besvare – bidrag gerne med andet relevant info:

1. Introsiden (pitch page/salgstalen) på nettet. Man køber et domain og hvad så? Hvilket program er smart at skrive teksten og opbygge siden i? (altså ikke e-bogen men selve websiden). Hvad skal man være opmærksom på ang. søgemaskineoptimering osv.? Et bestemt format/opbygning? Webhotel? Reklamer?

2. Selve e-bogen. Igen, hvilket program er godt. Skal det være en tekst man sender som fx pdf eller et link til en side med password?

3. Hvordan kan man beskytte ens tekst i e-bogen mod kopiering (eller i det mindste gøre det svært). Jeg tænkte på at passwordbeskytte, hvor passewordet kunne være køberens emailadresse – det vil vel forhindre at password til siden hvor e-bogen ligger på (hvis denne løsning vælges) bliver smidt på nettet. Er vandmærker og kopiblokering noget der er brugbart?

4. Betalingsdelen. Jeg kan se at mange bruger clickbank, men så vidt jeg kan se tager de en god bid af kagen.... er der erfaringer omkring alternativer?

5. Distribution af e-bogen. Automatisering af afsendelse af e-bogen når betaling er gennemført. Hvordan styres det?

Det er sikkert kun en del af udfordringerne. Nogle af spørgsmålene er måske dumme, men jeg ved ikke meget om det, og jeg har brug for hurtigt at komme ind på det rette spor. Jeg vil være meget taknemmelig hvis i vil bidrage med jeres erfaringer og ikke blot siger at jeg skal google mig frem til information.... har skam kigget men mister hurtigt overblikket. Løsninger uden behov for alt for stort opstartsindskud er at foretrække – gerne et par gratis løsninger da jeg ikke aner om det her vil give noget videre overskud. Nogen der har gjort researchet før som kan bidrage?

Mange tak på forhånd.

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 17:21

Umiddelbart vil jeg give dig et råd: Make it simple. Der dukker sikkert nogle svar (og tilbud) op her i tråden, der anbefaler, at du får lavet en stor hjemmeside med tilhørende CMS og et betalingsmodul, der vil gøre nationalbanken misundlige.

Du køber et domæne og laver en html-side med nogle eksempler på hvad din bog handler om. Og, ja, søgemaskineoptimering er vigtigt, men det er nærmest en hel videnskab, så det véd jeg ikke nok om.

Mht. til selve bogen, synes jeg du skal skrive den i Word (eller hvad du bedst kan lide), sætte den op i InDesign for derefter at eksportere den til PDF. Der er forskellige indstillinger i den forbindelse - om man skal kunne kopiere filen, password osv. Jeg synes helt klart det skal være en PDF-fil, da du på den måde vil få rigtigt mange flere muligheder for at lave en spændende layout.

Når folk så gerne vil købe din bog kan de sende dig en helt almindelig email. Betalingen kan ske vi en almindelig kontooverførsel. Når betalingen er gået igennem sender du så en PDF-fil retur.

Jeg synes som sagt du skal starte 'simpelt' - det er jo ikke sikkert at nogen gider læse dig bog og så ville det jo være synd, hvis du har brugt mere tid på at få bogen solgt, end på at skrive den :)

Bare min umiddelbare mening.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Hørsholm
Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 20:43

Mange tak for dine råd David. Det er også min mening at starte ud i det små, så jeg ikke står med et stort tab hvis nu det går helt galt. Jeg har derfor tænkt mig at lave så meget som muligt selv. At resultatet så har et par skønhedsfejl (højst sandsynligt), tror jeg faktisk kun vil sælge mere da læseren så kan se at det er erfaringer fra en rigtig person og ikke et eller andet fuskefirma. Jeg ved at der er rigtig mange potentielle kunder, som ikke har noget rigtig godt alternativ til det jeg har opdaget. At få dem guidet hen til min side (søgemaskineoptimering, reklame osv.), samt beskyttelse af min tekst, ser jeg som det vigtigste lige nu.

Mht. betaling af produkter fra nettet har jeg meget på fornemmelsen at folk vil bruge paypal, kreditkort osv. men ikke så gerne bankoverførelse – sådan har jeg det selv...

Er det Adobe InDesign CS3 du mener? Den koster 10.000.... det lidt for meget Smile

Er der nogle her på Amino der har brugt de forskellige programmer, som er nødvendige i hele e-bogs processen? Evt. gratisprogrammer - selvom jeg selvfølgelig er klar over at der er begrænsninger ved disse.

Bare kom med jeres erfaringer tak.

Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:09

Hej
Nu kender jeg ikke så meget til e-bøger, men du kunne evt lave din pdf fil med et freeware program bare søg på google og der vil komme en del.
Prøv dig frem og vælg den således at den gemmer pdf teksten som billeder og ikke som tekst så er teksten svære at kopiere.

Så sæt bogen pæn op i det program du bruger og lav pdf filen.

Du kunne evt. sætte bogen til salg ved nogen af de gratis sider der er f.eks. gul&gratis, trendsales osv., nogen af dem kan tage imod dankort osv. mod et mindre gebyr.

Hvis jeg var dig så ville jeg overveje at ligge en del af bogen ud, f.eks. første kapitel, på den annonce du opretter eller på din hjemmeside så folk de kan se om bogen er noget for dem inden de køber den. 

Hvis jeg var dig ville jeg helst ikke have nogen skønhedsfejl i bogen, da det kan forringe det samlede indtryk af bogen, selvom den måske er rigtig god.

Håber mine kommentare kunne hjælpe dig.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:32

Kitemark:

Introsiden (pitch page/salgstalen) på nettet. Man køber et domain og hvad så? Hvilket program er smart at skrive teksten og opbygge siden i? (altså ikke e-bogen men selve websiden). Hvad skal man være opmærksom på ang. søgemaskineoptimering osv.? Et bestemt format/opbygning? Webhotel? Reklamer?

Som før nævnt ... hvis du selv kan så lav noget simpelt, lån en bog om søgemaskine optimering. Så længe du har reelt indhold, noget nyt at sige og følger nogle enkelte guidelines kan du sagtens lave det selv. 

Kitemark:

Selve e-bogen. Igen, hvilket program er godt. Skal det være en tekst man sender som fx pdf eller et link til en side med password?

Hent openoffice og skriv bogen deri ... stil det pænt op og eksporter som en pdf fil. Det ville jeg gøre hvis det var mig :) Openoffice er gratis og kan hentes på openoffice.org

Kitemark:

Hvordan kan man beskytte ens tekst i e-bogen mod kopiering (eller i det mindste gøre det svært). Jeg tænkte på at passwordbeskytte, hvor passewordet kunne være køberens emailadresse – det vil vel forhindre at password til siden hvor e-bogen ligger på (hvis denne løsning vælges) bliver smidt på nettet. Er vandmærker og kopiblokering noget der er brugbart?

Kitemark:

Som du selv lægger op til så kan det ikke lade sig gøre ... og hvis du indføre brugforvansklingerne kan du godt glemme alt om at jeg køber bogen ... hvis jeg køber en PDF vil jeg have lov at printe den ... eller cut'n'paste den over i min hovedopgave for at citere dig ... eller konvertere den til noget jeg kan læse på min pda ... og lign.

Du forstyrer den legitime bruger mere end hvad godt er ... jeg kan måske leve med vandmærkning ... men på den anden side set tror jeg du får mere ud af at appelere til folks samvittighed og evt. give noget ekstra med når man køber din bog, evt et kvarters coaching? el. lign. hvad din bog nu handler om. 

Betalingsdelen. Jeg kan se at mange bruger clickbank, men så vidt jeg kan se tager de en god bid af kagen.... er der erfaringeromkring alternativer?

Jeg har hørt folk anbefale paypal ... alternativt var måske e-wire? Det indebærer nok lidt scripting selv men burde kunne lade sig gøre ... _eller_ kan gøres relativt billigt. Vi ville kunne gøre det for ca. 10.000kr men du kan nok finde nogen der kan gøre det billigere. 

Kitemark:

Distribution af e-bogen. Automatisering af afsendelse af e-bogen når betaling er gennemført. Hvordan styres det?

Se ovenstående :)

Fra Hørsholm
Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 01:37

Jo tak Kristian din kommentarer kan jeg godt bruge. Den med at gemme teksten som billede havde jeg ikke tænkt på – jeg troede man blokerede for kopiering på en anden måde... men hvis man kan det andet, uden at det giver problemer, så er det vel lige så godt.

Selvom jeg er lidt af en perfektionist, så er jeg sikker på at det ikke vil gøre noget at min e-bog ikke er superprofessionelt udformet, og evt. med et par skønhedsfejl. Jeg skriver den på engelsk og her kan det godt være at det ikke bliver perfekt sådan formuleringsmæssigt. Hvis det var en e-bog om webdesign eller coachinger er jeg fuldstændig enig – så må der ikke være noget at kunne sætte en finger på. Min e-bog beskriver løsningen på et konkret problem. Hvis eksempelvis kræftens gåde eller kuren mod hårtab stod på bagsiden af en serviet tror jeg de fleste ville være pænt tilfredse (og nej jeg har ikke løst kræftens gåde....) Wink

Fra Hørsholm
Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 01:40

Også tak til dig Mikkel, jeg vil prøve at få fat i en bog om søgemaskine optimering... har du noget godt bud på en? Den må godt starte fra grunden af og ikke være alt for hardcore.

OpenOffice har jeg, men jeg viste godt nok ikke at jeg kunne eksportere og så endda med password – det kunne jeg selvfølgelig starte med at bruge. Hvis der så kommer gang i salget kan jeg vælge at betale for mere professionelle automatiserede løsninger. Det med at appellere til folks samvittighed, og give noget ekstra med, er en god idé som jeg har tænkt mig at bruge.

Gad vide hvor udsat en e-bog er for kopiering? Er det bare mig der har paranoia om det? Det ville være surt at se ens arbejde blive stjålet og måske solgt fra et land hvor man ingen muligheder har for at få det stoppet.

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 23:15

Jeg har selv skrevet ebogen Webshop Hvordan og distribuerer den selv igennem websitet http://webshop-hvordan.dk og har lagt en pbs betalingsmodul på... det fungerer simpelt og nemt... (sitet er opbygget på en wordpress platform, så det er også nemt at opdatere)...

Skriv bogen i det tekstbehandling du bruger, ex word og eksporter det derefter til pdf format... få fat i en som har adobe reader professional, for så kan du ligge kodeord på ex print og kopiering af teksten... (men tænk også over om det kan betale sig.... det kan måske backfire.... lad dem kunne kopiere teksten... rigtig mange af dem som har købt min ebog har printet den ud efterfølgende...) Det er også en masse bøvl hvis du skal sende et kodeord og bla bla til dem... få automatiseret så meget som muligt... det vil virkelig lette dit arbejde hvis du sælger mange... og det vil du jo gerne, ik Ik IKK...?

clickbank er for udenlandske kunder... få fat i pbs... det koster 250+1000 kroner i oprettelse og så 0,50 kroner pr. transaktion... det er sparet hjem mange gange bagefter...

automatisering af udsendelse kan sættes op lidt forskellige måder... men hvis du ikke selv kan, så få en programmør til det.... han kan sætte det meget hurtigt op... (du skal ikke betale for meget mere end 4 timer i hvert fald...)

håber det hjalp lidt... de ting jeg har skrevet har i hvert fald virket for mig... for jeg har da indtil nu solgt over 100 ebøger ;-)

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 23:50

Brian Brandt:

Jeg har selv skrevet ebogen Webshop Hvordan og distribuerer den selv igennem websitet http://webshop-hvordan.dk og har lagt en pbs betalingsmodul på... det fungerer simpelt og nemt... (sitet er opbygget på en wordpress platform, så det er også nemt at opdatere)...

AAARrrrrghhhhhhhh ....... linket virker ikke!!!

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 23:58

ahh møg... et råd mere så, skaf dig en ordentlig webhost..... danm it....

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)