Jeg er ejer af et holding selskab som fornyligt har frasolgt kapitalandele i et driftselskab med en ejerandel på mere end 10%. Mit spørgsmål er nu hvordan skal dette bogføres korrekt i forhold til resultatopgørelsen og balancen. Ligeledes er der bankgæld i holdingselskabet som skal indfries med kapitalen fra salget.
I din balance har du værdien af kapitalandelene opført - den krediterer du med beløbet og debiterer bank hvor pengene indgår. Næste huk er der hvor du har gælden under gæld i balancen - beløbet du betaler tilbage debet og kredit bank hvor beløbet går ned
Personligt ville jeg ikke bogføre selv - hvis jeg skulle høre om den slags ting, for så kan man lave fejl for at være ærlig, og de kan ende dyrt - så overvej en online bogholder som ikke behøver være dyr
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Enig med John i at det ville være klogt at få hjælp. Også værd at overveje et regnskabsprogram der matcher de behov du har i et holdingselskab.
Bortset fra det vil der jo typisk være en difference mellem de penge som kommer ind fra salget og den værdi kapitalandelen er bogført til. Den forskel bliver til en indtægt eller udgift og lander i resultatopgørelsen, men den skal normalt "ud igen" ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Når du skriver "driftsselskab", så vil jeg gætte på at det vil være tilfældet for dig.
Ved nedskrivning af bankgæld vil det så betyde at årets overførte result også vil blive udlignet til 0?
Vh
Joachim
selve nedskrivningen er jo bare penge fra en konto til en anden i status. Det som kan påvirke årets resultat er gevinst eller tab på salg af anparter. Hvis de sælges til indreværdi - den de står til i regnskabet, så vil resultatet ikke ændre sig, men i stedet for værdi anparter har du nu kontanter som du sætter i banken så resultatet er så helt uændret
Sælger du dem med fortjeneste i forhold til hvad de er optaget til, så vil det forbedre resultatet, og med tab i forhold til regnskabets værdi, så vil det skabe øget underskud - jeg tror stadigt til din behandling af regnskabsmæssig og evt skattemæssige konsekvenser, du vil have fordel af hjælp online
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER